AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Var ikke klar over at nav kan innhente opplysninger om deg fra tele og nettleverandører, men hva nøyaktig kan de se? Ja, jeg er bekymret fordi jeg er redd for å bli tatt for trygdesvindel selv om jeg ikke svindler. Jeg mottar overgangsstønad og dobbel barnetrygd fordi jeg og barnefar ikke er sammen, men han er mye på besøk her å hjelper til fordi jeg har dårlig helse. Jeg opplyste om at han kom til å være på besøk for å se barnet, men ikke hvor mye når jeg søkte. Barnet er 2 mnd gammelt og det ble slutt mellom oss før fødsel så vi har aldri vært samboere heller. Har latt han sove på gjesterommet også til tider fordi det rett og slett er så sent og han måtte ha sovet i lastebilen hvis ikke for den blir satt i døgnhvil. Ja, lyver ikke. Han leier jo egen bolig og vi hadde spart mer på å være samboere med 1 hus å betale på hvis vi faktisk var sammen enn de 6 tusen ekstra jeg får i mnd. Hvordan skal man klare å eventuelt motbevise at vi ikke er sammen? Han har ikke råd til å betale meg bidrag eller bidra med noe til barnet så jeg trenger sårt de pengene ekstra. Anonymkode: 8dd80...bd1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 De kan ikke innhente informasjon om hvor han befinner seg, hvis det er det du tenker på. Anonymkode: 86396...4f3 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De kan ikke innhente informasjon om hvor han befinner seg, hvis det er det du tenker på. Anonymkode: 86396...4f3 Er du helt sikker på det? Hva er det de kan innhente da? Så noen gamle artikler om det og da en ny lov i 2010 kom viste det seg at nav kan innhente mer enn politiet.. Vet ikke om denne gjelder enda. Anonymkode: 8dd80...bd1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du helt sikker på det? Hva er det de kan innhente da? Så noen gamle artikler om det og da en ny lov i 2010 kom viste det seg at nav kan innhente mer enn politiet.. Vet ikke om denne gjelder enda. Anonymkode: 8dd80...bd1 Ja, det er jeg helt sikker på. Anonymkode: 86396...4f3 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Tror de kan sjekke kontoen, hvor du handler og sånt, men veit ikke noe mer enn det. Anonymkode: b1365...d3c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 NAV kan ikke spore ens posisjon, AB 4f3 har rett. Anonymkode: 2813d...1c8 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Takk dere, men noen som også vet hva nøyaktig de kan gjøre da? Anonymkode: 8dd80...bd1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var ikke klar over at nav kan innhente opplysninger om deg fra tele og nettleverandører, men hva nøyaktig kan de se? Ja, jeg er bekymret fordi jeg er redd for å bli tatt for trygdesvindel selv om jeg ikke svindler. Jeg mottar overgangsstønad og dobbel barnetrygd fordi jeg og barnefar ikke er sammen, men han er mye på besøk her å hjelper til fordi jeg har dårlig helse. Jeg opplyste om at han kom til å være på besøk for å se barnet, men ikke hvor mye når jeg søkte. Barnet er 2 mnd gammelt og det ble slutt mellom oss før fødsel så vi har aldri vært samboere heller. Har latt han sove på gjesterommet også til tider fordi det rett og slett er så sent og han måtte ha sovet i lastebilen hvis ikke for den blir satt i døgnhvil. Ja, lyver ikke. Han leier jo egen bolig og vi hadde spart mer på å være samboere med 1 hus å betale på hvis vi faktisk var sammen enn de 6 tusen ekstra jeg får i mnd. Hvordan skal man klare å eventuelt motbevise at vi ikke er sammen? Han har ikke råd til å betale meg bidrag eller bidra med noe til barnet så jeg trenger sårt de pengene ekstra. Anonymkode: 8dd80...bd1 Hva er det du sier? 🤣🤣🤣 NAV kan ikke innhente opplysninger om deg fra internett, det har dem ikke lov til og det har ingenting med jobben deres å gjøre. Tror du har misforstått, NAV innhenter opplysninger fra Skatteetaten, Husbanken b.la - og det er det. Hvor mye barnefar er hos deg er også irrelevant, du fikk innvilget de stønadene du fikk for en god grunn. Anonymkode: c1698...600 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror de kan sjekke kontoen, hvor du handler og sånt, men veit ikke noe mer enn det. Anonymkode: b1365...d3c Nei det kan dem så absolutt ikke. Det er opplysninger de eventuelt kan se, fordi man da gir dem kontoutskrift - men de bryr seg da ikke hvor man handler eller hva. Det eneste de ser på, og bryr seg om - er penger ut og inn på kontoen - altså, hvor mye man får på kontoen i måneden. Anonymkode: c1698...600
kraftwerk Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 For å være klar i min tale, Det eneste NAV bryr seg om og ser etter, er eventuelle verdier (hus, bil), inntekt på kontoen og formue. Ingenting annet bryr dem seg om, og ingenting annet har de hjemmel til å se etter. Dette er jo rene konspirasjonsteorier. NAV henter inn opplysninger fra Skatteetaten, husbanken og de spør om kontoutskrift for de 3 siste månedene - første gang man søker om stønader. Det skal svært mye til, for at NAV plutselig stopper vedtaket man har. Da skal man isåfall avslutte dette selv, eller motsette seg de punktene man er enige om (behandling, aktivitet - så sant intet annet er avtalt). Har man et vedtak så har man et vedtak, driver man med trygdesvindel så tar det en god stund før det blir funnet ut av. Siden NAV gjennomgår opplysninger fra Skatteetaten ca 1 gang i året, så kan det ta ca 1 år før den type svindel blir funnet ut av. Og det har ingenting med besøk å gjøre. Igjen, det du skriver om er konspirasjonsteorier og har ingen rot i virkeligheten.
Gjest Fiolinfiken Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Det står på navs sider at de kan innhente opplysninger fra strømleverandør, teleoperatør, nettoperatør og leiekontrakt
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Jeg trodde de kun hadde mulighet til å sjekke om du sendte meldekort og lignende fra utlandet? Og er man på aap så kan de be om tilatelse til å se aktiviteten på kontoen din. Anonymkode: 14c51...1c7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Du må skille på NAV lokal/NAV arbeid og ytelser (og lignende) og NAV kontroll. Det er sistnevnte som sjekker ut saker de blir tipset om. Noen må altså ha tipset de om en sak før de setter i gang. Og de har mulighet til å sjekke mye, men de kan ikke sjekke hvor telefonen befinner seg. Så slapp helt av. Så sant han ikke bor sammen med dere eller er sammen med dere hele tiden, betaler regningene dine ol så gjør dere ingenting galt. Og alle forstår at du trenger hjelp når barnet er 2 mnd gammelt. Anonymkode: 4d6af...c33 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Fiolinfiken skrev (1 time siden): Det står på navs sider at de kan innhente opplysninger fra strømleverandør, teleoperatør, nettoperatør og leiekontrakt Regner med det er kun for å se hvor mye utgifter man har til de ulike tingene. Anonymkode: eacd8...67b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg trodde de kun hadde mulighet til å sjekke om du sendte meldekort og lignende fra utlandet? Og er man på aap så kan de be om tilatelse til å se aktiviteten på kontoen din. Anonymkode: 14c51...1c7 De har vel også innsyn i passasjerlister fra flyplasser. Pluss valutaregisteret. Så de vet om noen befinner seg i utlandet. Anonymkode: d069b...213 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De har vel også innsyn i passasjerlister fra flyplasser. Pluss valutaregisteret. Så de vet om noen befinner seg i utlandet. Anonymkode: d069b...213 Det der er bare bullshit! Personvernreglene er strenge, og de kan ikke innhente denne informasjonen. Dere er jo helt på viddene. Anonymkode: 4eb4e...29e
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 Folketrygdloven § 21-4 a.Innhenting av opplysninger fra tredjemann – stedlig kontroll Når det foreligger rimelig grunn til mistanke om at det er skjedd eller vil skje urettmessige utbetalinger fra trygden, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet, Helsedirektoratet eller særskilt utpekte enheter pålegge andre enn dem som er nevnt i § 21-4 å gi de opplysninger som er nødvendige for å avdekke eller begrense urettmessige utbetalinger fra trygden. Opplysninger kan kreves også om andre enn stønadsmottakeren. Ved innhentingen av opplysninger gjelder reglene i § 21-4 c.
Baktusen Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Var ikke klar over at nav kan innhente opplysninger om deg fra tele og nettleverandører, men hva nøyaktig kan de se? Ja, jeg er bekymret fordi jeg er redd for å bli tatt for trygdesvindel selv om jeg ikke svindler. Jeg mottar overgangsstønad og dobbel barnetrygd fordi jeg og barnefar ikke er sammen, men han er mye på besøk her å hjelper til fordi jeg har dårlig helse. Jeg opplyste om at han kom til å være på besøk for å se barnet, men ikke hvor mye når jeg søkte. Barnet er 2 mnd gammelt og det ble slutt mellom oss før fødsel så vi har aldri vært samboere heller. Har latt han sove på gjesterommet også til tider fordi det rett og slett er så sent og han måtte ha sovet i lastebilen hvis ikke for den blir satt i døgnhvil. Ja, lyver ikke. Han leier jo egen bolig og vi hadde spart mer på å være samboere med 1 hus å betale på hvis vi faktisk var sammen enn de 6 tusen ekstra jeg får i mnd. Hvordan skal man klare å eventuelt motbevise at vi ikke er sammen? Han har ikke råd til å betale meg bidrag eller bidra med noe til barnet så jeg trenger sårt de pengene ekstra. Anonymkode: 8dd80...bd1 Jobber i NAV og kan svare på den siste delen. For å motbevise samboerskap så er det noen deler som er viktig, og som vi legger hovedvekt på: 1. Folkeregisteret adresse. Og hvorvidt kan denne være falsk, bor noen av dere med familie, kamerater osv. Dere begge bor alene på hver deres adresser styrker dette. 2. Har dere begge ulike abonnenter på Internett. Og evt TV abonnement styrker også denne. 3. Strøm. Dere begge betaler på ulike strømregninger. 4. Post og regninger er adressert til ulike adresser. 5. Kortbruk. Det er tydelig at dere begge handler inn til hver husholdninger. Man kan se at dere begge handler dagligvarer ukentlig. 6. Forsikringer. Dere begge har hver sett med forsikringer hvor dere har begge egne innboforsikringer med hver adresse. 8. Skriftlige uttalelser fra andre kan hjelpe, men stiller ikke sterkt. 9. Strømbruk. Vise til at det brukes normal mengde strøm med varierende topper på begge adresser hovedvekt av tiden. 10. Dere begge har eget huslån/ leieforhold, kontrakt som dere betaler på alene. Kontakter og dokumentasjon å vise til. Her holder det ikke at han betaler 3000kr til en kompis for å overnatte der. 11. Bankutskrifter viser at dere ikke dirver å vippser hverandre for noe utover hva som er normalt. Dere er foreldre, selvsagt betaler dere litt hver på ting, men at han vippser deg 500kr i uka for strøm eller mat fast gjøe det noe usikkert. Det er ingen som kan nekte dere å overnatte hos hverandre. Det er absolutt lov. Men får å kvalifisere til ytelse må dere ha to ulike husholdninger. 2 1
Baktusen Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er det du sier? 🤣🤣🤣 NAV kan ikke innhente opplysninger om deg fra internett, det har dem ikke lov til og det har ingenting med jobben deres å gjøre. Tror du har misforstått, NAV innhenter opplysninger fra Skatteetaten, Husbanken b.la - og det er det. Hvor mye barnefar er hos deg er også irrelevant, du fikk innvilget de stønadene du fikk for en god grunn. Anonymkode: c1698...600 Nei det er ikke irrelevant. Kan innhente mye mer enn skatt og husbanken. Ikke uttal deg når du ikke vet hva du prater om. Fiolinfiken skrev (6 timer siden): Det står på navs sider at de kan innhente opplysninger fra strømleverandør, teleoperatør, nettoperatør og leiekontrakt Nettopp. Det er anledning til å innhente samtlige opplysninger som er relevant for ytelse. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det der er bare bullshit! Personvernreglene er strenge, og de kan ikke innhente denne informasjonen. Dere er jo helt på viddene. Anonymkode: 4eb4e...29e Det er ikke bullshit. Jeg har aldri innhentet passasjerlister selv, men valutaregisteret har jeg innhentet flere ganger. Pass opplysninger, informasjon fra arbeidsgiver, skatteetaten folkeregister, strømleverandør, bankutskrifter er opplysninger jeg jevnlig innhenter. 3 1
Baktusen Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må skille på NAV lokal/NAV arbeid og ytelser (og lignende) og NAV kontroll. Det er sistnevnte som sjekker ut saker de blir tipset om. Noen må altså ha tipset de om en sak før de setter i gang. Og de har mulighet til å sjekke mye, men de kan ikke sjekke hvor telefonen befinner seg. Så slapp helt av. Så sant han ikke bor sammen med dere eller er sammen med dere hele tiden, betaler regningene dine ol så gjør dere ingenting galt. Og alle forstår at du trenger hjelp når barnet er 2 mnd gammelt. Anonymkode: 4d6af...c33 Både ja og nei. Jeg jobber ikke i NAV kontroll, men NAV mottar stadig tips som vi saksbehandlere sjekker ut. Oftest så er det ikke tips jeg jobber ut fra, men bare generelt saksbehandling. Hvis jeg er usikker om to mennesker bor adskilt eller ei, så sjekker jeg folkeregisteret og ber de sende meg dokumentasjon på at de bor adskilt. Men det er ofte bygget på noe ja. Og hvis jeg vurderer at de ikke bor adskilt så er det jeg som fatter vedtak om det. Det stopper der. Jeg innhenter ofte opplysninger fra andre steder. Dette er en gjenganger at folk lyver om.. Hvis barnefar f.eks bor i kjelleren hos foreldrene. Ikke har eget abonnement på strøm/Internett osv. Og overnatter hos TS flere ganger i uken, så har han jo ikke egen husholdning. Og da har ts ikke rett på støtten, som stanses. Først varsel, deretter stans. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå