AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Man har jo overhodet ingen garanti for at den mannlige ektefellen er mer opplagt far enn mannen i et samboerpar er. Burde ikke alle fedre, uavhengig av sivil status signere dette i år 2022? Og nei, jeg er ikke berørt av problemstillingen, men kom tilfeldigvis over det i en dokumentar. Anonymkode: c3c3f...926
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har jo overhodet ingen garanti for at den mannlige ektefellen er mer opplagt far enn mannen i et samboerpar er. Burde ikke alle fedre, uavhengig av sivil status signere dette i år 2022? Og nei, jeg er ikke berørt av problemstillingen, men kom tilfeldigvis over det i en dokumentar. Anonymkode: c3c3f...926 Ektepar er det vel dokumentert på er sammen. Nav tar uansett farskapstest om tvil ved fars navn. Anonymkode: 0c23e...4e4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Man skriver ikke under på at man er den biologiske faren, men på at man påtar seg farsansvaret. Det er to ulike ting. Så de gifte mennene tar man altså ikke for gitt at er biologisk far; de får bare automatisk farsansvaret, om de nå er biologisk far eller ei. Så nei, jeg synes ikke det er gammeldags. Hadde det vært sånn at det gikk på "Ja, jeg er biologisk far" hadde det vært en annen sak, men det er det altså ikke, det er kun å ta juridisk ansvar for barnet, ikke for å si noe om biologisk opphav. Anonymkode: 044e0...076 5 1
Illuminatum Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Gammeldags er det helt sikkert da regelen stammer fra romertiden og romerretten. "Pater est" regelen sier at far er den ekteskapet utpeker. Det er riktig som den over meg skriver at en sier ikke noe om biologi men juridisk. Ellers så er det vanskelig med samboere. Dersom de ikke eier noe felles, hvordan tenker du man skulle skille på en samboer og en som leier et rom i samme bolig? 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man skriver ikke under på at man er den biologiske faren, men på at man påtar seg farsansvaret. Det er to ulike ting. Så de gifte mennene tar man altså ikke for gitt at er biologisk far; de får bare automatisk farsansvaret, om de nå er biologisk far eller ei. Så nei, jeg synes ikke det er gammeldags. Hadde det vært sånn at det gikk på "Ja, jeg er biologisk far" hadde det vært en annen sak, men det er det altså ikke, det er kun å ta juridisk ansvar for barnet, ikke for å si noe om biologisk opphav. Anonymkode: 044e0...076 Takk for oppklaring 😅 Anonymkode: c3c3f...926 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Man skriver ikke under på at man er den biologiske faren, men på at man påtar seg farsansvaret. Det er to ulike ting. Så de gifte mennene tar man altså ikke for gitt at er biologisk far; de får bare automatisk farsansvaret, om de nå er biologisk far eller ei. Så nei, jeg synes ikke det er gammeldags. Hadde det vært sånn at det gikk på "Ja, jeg er biologisk far" hadde det vært en annen sak, men det er det altså ikke, det er kun å ta juridisk ansvar for barnet, ikke for å si noe om biologisk opphav. Anonymkode: 044e0...076 Dette var nytt for meg. Er det ingen krav om at biologisk far som skal stå oppført i fødselsattesten? Når jeg tenker meg om, så gir jo det du skriver mening. Jeg antar at det med lesbiske foreldre er mor og medmor som står oppført i fødselsattesten, ikke mor og biologisk far. Anonymkode: 95026...ab8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var nytt for meg. Er det ingen krav om at biologisk far som skal stå oppført i fødselsattesten? Når jeg tenker meg om, så gir jo det du skriver mening. Jeg antar at det med lesbiske foreldre er mor og medmor som står oppført i fødselsattesten, ikke mor og biologisk far. Anonymkode: 95026...ab8 Vil legge til: Takk for oppklaringen, AB...076! Veldig nyttig! Anonymkode: 95026...ab8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Nei jeg synes egentlig ikke det - siden man ikke nødvendigvis lever i et kjærlighetsforhold selv om man er samboere. Man kan jo ikke registrere et «ekteskapslignende forhold» noe sted - så bare det at man har samme adresse forteller jo ingenting. Kan jo likegodt være et kollektiv eller kjellerleilighet liksom 🤷🏽♀️ Kjipt å automatisk bli far til kollektivveninnens barn liksom 😛 Er man gift har man jo «bevist» at man lever sammen i et kjærlighetsforhold. Anonymkode: a27a6...822 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Nei, hele poenget med samboerskap er jo at man skal unngå noen forpliktelser overfor hverandre. Når man er gift har man jo inngått et forutbestemt sett med forpliktelser, inkludert at ektemannen blir ført opp med foreldreansvar for barn som kommer. Fordelen med ekteskap er jo nettopp dette settet med regler som slår inn og at man formelt regnes som en enhet, hverandres nærmeste pårørende, er felles foreldre og juridisk ansvarlige osv. Samboende er samboende fordi di ikke ønsker disse felles reglene, og derfor må det signeres og styres når de da får barn eller skal inngå andre felles forpliktelser. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere gifter seg, særlig hvis de faktisk planlegger barn og et liv sammen. Kanskje folk ikke er tilstrekkelig klar over de juridiske fordelene, og kun ser det som et romantisk valg? Anonymkode: 9b036...a42 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, hele poenget med samboerskap er jo at man skal unngå noen forpliktelser overfor hverandre. Når man er gift har man jo inngått et forutbestemt sett med forpliktelser, inkludert at ektemannen blir ført opp med foreldreansvar for barn som kommer. Fordelen med ekteskap er jo nettopp dette settet med regler som slår inn og at man formelt regnes som en enhet, hverandres nærmeste pårørende, er felles foreldre og juridisk ansvarlige osv. Samboende er samboende fordi di ikke ønsker disse felles reglene, og derfor må det signeres og styres når de da får barn eller skal inngå andre felles forpliktelser. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere gifter seg, særlig hvis de faktisk planlegger barn og et liv sammen. Kanskje folk ikke er tilstrekkelig klar over de juridiske fordelene, og kun ser det som et romantisk valg? Anonymkode: 9b036...a42 Vi er utmerket klar over de juridiske "fordelene" som du kaller dem. Vi er også utmerket klar over de juridiske pliktene. For ja, det er både plikter og rettigheter, og ikke alle er positive i våre øyne. Jeg ønsker overhodet ikke at min økonomi skal surres sammen med mannen sin, som i at alt jeg tjener regnes som felles penger, og at ved et evt brudd vil alt jeg har opparbeidet meg i forholdet deles i to. Og altså, det er ikke akkurat kjempefrykteligvanskelig å skrive under på et farskapspapir.... Det er ikke noe mer pes enn å skrive under på vigselspapirer Anonymkode: 044e0...076 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei jeg synes egentlig ikke det - siden man ikke nødvendigvis lever i et kjærlighetsforhold selv om man er samboere. Man kan jo ikke registrere et «ekteskapslignende forhold» noe sted - så bare det at man har samme adresse forteller jo ingenting. Kan jo likegodt være et kollektiv eller kjellerleilighet liksom 🤷🏽♀️ Kjipt å automatisk bli far til kollektivveninnens barn liksom 😛 Er man gift har man jo «bevist» at man lever sammen i et kjærlighetsforhold. Anonymkode: a27a6...822 Får man minstetrygd eller ung ufør og er/blir samboer, så må man registrere det hos NAV. Anonymkode: 11767...899
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Får man minstetrygd eller ung ufør og er/blir samboer, så må man registrere det hos NAV. Anonymkode: 11767...899 Nettopp - du må si fra at du bor med noen, fordi de ikke får opp det siden du står registrert som enslig i folkeregisteret. Altså må man hver gang det er noen sånt si fra at man er samboer, fordi det ikke er mulig å registrere i folkeregisteret. Anonymkode: 9b036...a42
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi er utmerket klar over de juridiske "fordelene" som du kaller dem. Vi er også utmerket klar over de juridiske pliktene. For ja, det er både plikter og rettigheter, og ikke alle er positive i våre øyne. Jeg ønsker overhodet ikke at min økonomi skal surres sammen med mannen sin, som i at alt jeg tjener regnes som felles penger, og at ved et evt brudd vil alt jeg har opparbeidet meg i forholdet deles i to. Og altså, det er ikke akkurat kjempefrykteligvanskelig å skrive under på et farskapspapir.... Det er ikke noe mer pes enn å skrive under på vigselspapirer Anonymkode: 044e0...076 Ja, hvis du ikke ønsker å forplikte deg til samboeren din så er det da best å la være å gifte seg. Men da lurer jeg også litt på hvorfor dere ønsker barn sammen? Anonymkode: 9b036...a42 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man har jo overhodet ingen garanti for at den mannlige ektefellen er mer opplagt far enn mannen i et samboerpar er. Burde ikke alle fedre, uavhengig av sivil status signere dette i år 2022? Og nei, jeg er ikke berørt av problemstillingen, men kom tilfeldigvis over det i en dokumentar. Anonymkode: c3c3f...926 Man kan jo bo med en mann som ikke har et forhold til. Det samme gjelder jo ikke ektefeller. Det finnes ingen registre for samboere. Anonymkode: 7dd0f...c0a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, hvis du ikke ønsker å forplikte deg til samboeren din så er det da best å la være å gifte seg. Men da lurer jeg også litt på hvorfor dere ønsker barn sammen? Anonymkode: 9b036...a42 Vi er forpliktet - vi har barn sammen Man kan helt fint forplikte seg til partneren uten å inngå det politikerne har bestemt skal være juridiske avtaler for ekteskap. Vi velger regler for forholdet vårt selv, og ønsker ikke at politikerne skal velge for oss. Anonymkode: 044e0...076 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er forpliktet - vi har barn sammen Man kan helt fint forplikte seg til partneren uten å inngå det politikerne har bestemt skal være juridiske avtaler for ekteskap. Vi velger regler for forholdet vårt selv, og ønsker ikke at politikerne skal velge for oss. Anonymkode: 044e0...076 Som logisk sett er en større forpliktelse enn å måtte dele verdier, så hvorfor unngå det? Vil du ikke at begge parter skal ha et ok utgangspunkt for å ta seg av barna ved et eventuelt brudd? Anonymkode: 9b036...a42 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå