Gå til innhold

Dere som bor i et sameie - oppbevarer styret universalnøkkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppbevarer styreleder i et sameie universalnøkkel? Jeg vet det blir gjort i borettslag. Men hvordan er reglene i en sameie blokk med leiligheter ?

Anonymkode: e2bc2...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppbevarer styreleder i et sameie universalnøkkel? Jeg vet det blir gjort i borettslag. Men hvordan er reglene i en sameie blokk med leiligheter ?

Var ikke slik i sameiet jeg bodde i tidligere, i hvertfall.

• Nyttig 1
Skrevet

Gjorde det i sameiet jeg bodde i.

Skrevet

Hos oss kan styret skaffe felles areal nøkler, mens din private dør/bod må du ordne selv 

Skrevet
Mumsmums skrev (2 minutter siden):

Gjorde det i sameiet jeg bodde i.

Og da var det styreleder som oppbevarte eller?? 

Skrevet

Tenker du at styrer har nøkkel som passer alle leilighetene??

Skrevet

Hos oss så er det vaktselskapet som har nøklene. Hvis vi skal ha universal nøkkel så må vi ringe og avtale tid, koster en del så er ikke noe man gjør uten man må. 😅 Og 2 må signere for de.

Skrevet

Jeg synes det er rart dette er lovlig. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse før helgen, og har gått og tenkt på dette siden. Noen har vært inne i leiligheten min, uten varsel. Jeg leier i dette sameiet. Styreleder liker meg ikke, han klarer ikke å vise vanlig høflighet som å hilse på meg  engang. Ikke hadde den som har vært inne noen oppgave der inne heller. Jeg fant spor, og et spor som er så tydelig, da det er noe jeg selv aldri har hatt. Jeg grøsser...

Hilsen ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Tenker du at styrer har nøkkel som passer alle leilighetene??

Ja jeg lurer på en nøkkel som passer alle leiligheter. Altså universalnøkkel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er rart dette er lovlig. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse før helgen, og har gått og tenkt på dette siden. Noen har vært inne i leiligheten min, uten varsel. Jeg leier i dette sameiet. Styreleder liker meg ikke, han klarer ikke å vise vanlig høflighet som å hilse på meg  engang. Ikke hadde den som har vært inne noen oppgave der inne heller. Jeg fant spor, og et spor som er så tydelig, da det er noe jeg selv aldri har hatt. Jeg grøsser...

Hilsen ts

Leier du av 1 person eller dette er bortelage?

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Leier du av 1 person eller dette er bortelage?

Leier av et ektepar. Hva er bortelage? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg lurer på en nøkkel som passer alle leiligheter. Altså universalnøkkel. 

Nei nei nei....du bytter jo alltid lås når du flytter inn et sted . Ingen skal kunne komme inn til deg. Vi bor i borettslag og styrer her har ikke universal nøkkel. Vi alle har vær vår lås... tilogmed postkassen våres har forskjellige nøkler.

At en person kan komme inn i alle leiligheter er tull...de trenger ikke det 

Bytt lås.. alltid 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leier av et ektepar. Hva er bortelage? 

Og...du feil skrevet . trodde du mente borettslag...

Men om du leier et sted så vet jeg ikke reglene...men tror ikke du har lov å bytte lås da ..men de har ikke lov å ta seg inn når de vil 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hilsen ts

Hvis man har en ekstranøkkel eller universalnøkkel så hviler det jo et stort ansvar, og man kan ikke misbruke dette uten videre. Utleier, styreleder eller ei.

Ingen som har sagt noe siden? Var døren låst da du kom tilbake? Kan noen ha kommet inn gjennom åpne vinduer, som i et innbrudd?

Det er jo et innbrudd uansett, og det må anmeldes.

Anonymkode: a20e6...3a2

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Nei nei nei....du bytter jo alltid lås når du flytter inn et sted . Ingen skal kunne komme inn til deg. Vi bor i borettslag og styrer her har ikke universal nøkkel. Vi alle har vær vår lås... tilogmed postkassen våres har forskjellige nøkler.

At en person kan komme inn i alle leiligheter er tull...de trenger ikke det 

Bytt lås.. alltid 

Jeg kan ikke bytte les da jeg leier. Men jeg kan spørre utleier om lov til å gjøre det. 

At styreleder oppbevarer nøkler til leiligheter i borettslag vet jeg veldig godt stemmer. Hvordan det er i et sameie vet jeg ikke, derfor spør jeg. Jeg bodde i et borettslag og der nektet styreleder å oppbevare nøkkel, da hun var redd for å få skylden hvis noen hadde hadde uvelkomment besøk. Derfor overlot hun nøkkelen til en person med "myndighet" ( Hvis du skjønte hva jeg mente)

Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Og...du feil skrevet . trodde du mente borettslag...

Men om du leier et sted så vet jeg ikke reglene...men tror ikke du har lov å bytte lås da ..men de har ikke lov å ta seg inn når de vil 

Jeg tror jeg trygt kan si det ikke er utleier, da de er i utlandet for en periode. Jeg mistenker styreleder, men jeg har jo ikke bevis. Jeg akter ihvertfall å montere opp et kamera nå, så skal jeg heller sørge for at det ikke er noen merker etter det på veggene nå jeg flytter ut. Temmelig ekkelt å finne en ting i leiligheten som jeg selv aldri har hatt i hus. Det er som det er gjort for å skremme meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis man har en ekstranøkkel eller universalnøkkel så hviler det jo et stort ansvar, og man kan ikke misbruke dette uten videre. Utleier, styreleder eller ei.

Ingen som har sagt noe siden? Var døren låst da du kom tilbake? Kan noen ha kommet inn gjennom åpne vinduer, som i et innbrudd?

Det er jo et innbrudd uansett, og det må anmeldes.

Døren var låst. Alt som vanlig, bortsett fra den tingen jeg så. Ja det er innbrudd, og jeg tenkte og jeg må anmelde. Men jeg kommer nok ingen vei, da jeg ikke har bevis annet enn bilde og den tingen. Jeg tenkte at jeg skulle surre tape rundt dørhåndtak for å få disse merkene vi har inni hendene ( uff kommer ikke på hva det heter, er varm i hodet og stressa over dette 🙈)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg trygt kan si det ikke er utleier, da de er i utlandet for en periode. Jeg mistenker styreleder, men jeg har jo ikke bevis. Jeg akter ihvertfall å montere opp et kamera nå, så skal jeg heller sørge for at det ikke er noen merker etter det på veggene nå jeg flytter ut. Temmelig ekkelt å finne en ting i leiligheten som jeg selv aldri har hatt i hus. Det er som det er gjort for å skremme meg.

Men styrer er jo en som er i møter and økonomi og borettslag... Om du leier fra et par...så skal ikke ha styrer?? Eller leier de dette paret flere leiligheter,?

Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Men styrer er jo en som er i møter and økonomi og borettslag... Om du leier fra et par...så skal ikke ha styrer?? Eller leier de dette paret flere leiligheter,?

Styreleder bor i blokka, og eier egen leilighet i sameie. Alle sameier og borettslag har en styreleder, og oftest er det en som bor i blokken

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Døren var låst. Alt som vanlig, bortsett fra den tingen jeg så. Ja det er innbrudd, og jeg tenkte og jeg må anmelde. Men jeg kommer nok ingen vei, da jeg ikke har bevis annet enn bilde og den tingen. Jeg tenkte at jeg skulle surre tape rundt dørhåndtak for å få disse merkene vi har inni hendene ( uff kommer ikke på hva det heter, er varm i hodet og stressa over dette 🙈)

Fingeravtrykk? Dette gjør evt. politiet, men det er kanskje ikke en sak de anser som "alvorlig" nok når de ellers er overarbeidet. Jeg hadde et innbrudd, men da var både innbruddstyven og jeg i huset da jeg ringte, så de kom selvfølgelig med en gang og gjorde diverse undersøkelser. 

Tenker at du uansett kan anmelde, også tar de det derfra. Har du spurt styrelederen? Jeg ville nok spurt om hvem som hadde tilgang til nøklene, for det hadde vært noen inne hos meg, og jeg så meg nødt til å anmelde. Kanskje han innrømmer det da, og kommer med en fjasete unnskyldning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...