AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Var å målte HB idag og fikk beskjed at den var gått ned til 8,0. Siden den var så lav ble jeg satt opp til legetime senere idag. Men er det grunn til bekymring? Ifølge verdiene er det alvorlig anemi. Går allerede på jerntilskudd. Hva kan legen gjøre? Andre som har opplevd lignende? Er i uke 24. føler meg ofte svimmel, hodepine hver dag og blir andpusten bare jeg går over gulvet. Anonymkode: dfbab...8a8
Topsi Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Vil nesten anta du må ha blodtransfusjon, 8 er veldig lavt... men jeg antar nesten legen vil anbefale det idag
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Du kan få jernsprøyter, det er langt mer effektivt enn jerntabletter. Jeg hadde nedi 9, men det ordnet seg med bare tabletter for meg. Anonymkode: 5f871...80c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Fikk beskjed om at jeg bare måtte fortsette med tilskudd slik som før, selv om den var gått ned fra 9 til 8. synes det var rart. Burde jeg snakke med jordmor om det eller slå meg til ro med det legen sa? TS Anonymkode: dfbab...8a8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fikk beskjed om at jeg bare måtte fortsette med tilskudd slik som før, selv om den var gått ned fra 9 til 8. synes det var rart. Burde jeg snakke med jordmor om det eller slå meg til ro med det legen sa? TS Anonymkode: dfbab...8a8 Jordmoren har jo mindre peiling enn legen sannsynligvis, hun har vel ikke tilgang på prøvesvarene og kan vel ikke tolke dem heller? Du kan jo høre med henne, men medisinske spørsmål pleier å være en legeoppgave. Det er vanlig at blodprosenten faller i svangerskapet og den effekten er gjerne maks i andre trimester. Du skal vel ha en blodprøvekontroll? Anonymkode: 1864a...905
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Jeg hadde 7 på 6 ukers kontroll etter fødsel. Tok jer tilskudd i 3 mnd og fikk fine verdier i løpet av en mnd. Anonymkode: e06a3...ec5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Jeg fikk sprøyter og så en jerninfusjon på sykehuset etter fødselen. Null problem med sprøytene i skinka og de funket topp på verdiene 😊 Anonymkode: e2a9a...8b8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Jeg hadde blodprosent på 9 i første trimester, 8 i andre trimester, 7 rett før fødsel og 6 etter ks. Fikk jerninfusjon ved termin og innleggelse. Verdiene steg fint på kun den ene jerninfusjonen frem til 6 ukerskontroll. Jeg gadd ikke ta jerntilskudd under svangerskapet, da bivirkningene med forstoppelse, hemmorider og vondt i magen var verre enn tungpustet og slitenheten. Anonymkode: 9a425...393
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Det er forskjell på hb og ferritin. Jeg hadde nivå 7 på ferritin, fikk jerninfusjon på sykehuset i uke 17. Men dette var ferritin. Er det HB som er så lavt mener jeg det er mer kritisk at man får blod direkte, og ikke jern, da det er veldig lavt. Men dette bør jo jordmor ta tak i. Min jordmor sendte henvisning til sykehuset og spurte hva vi skulle gjøre, og jeg fikk innkallelse til infusjon 1 time etterpå, og timen var 3 dager senere. Så sykehuset bestemte seg relativt raskt Anonymkode: a73d4...752
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 Hb 8 er ingen krise. Anonymkode: f3aad...0cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå