AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 100 prosent sykemeldt, ikke mulig med mer tilrettelegging. Bedriften har søkt om refusjon fra NAV. Hva gjør jeg med disse ferieukene? Jeg har 3 uker ferie fom mandag. Skal jeg søke om sykemelding, og må jeg da informere bedriften eller går det automatisk via NAV? Eller blir det å regne som ferie? Anonymkode: fb01d...b02
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Hvis du er sykemeldt under ferien så kan du søke om å få noen feriedager igjen. Det sa min lege til meg - jeg ser selv delvis sykemeldt nå og går snart på ferie. Nøyaktig hvordan du gjør det og hvor mange dager du har krav på kjenner jeg ikke til. Jeg har ikke undersøkt det videre da jeg har bestemt meg for å ikke bruke det, skal tilbake til jobb 100% etter ferien. Anonymkode: 0af93...837 1
Alvario Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Klarer du å gjennomføre ferien? Dvs å slappe godt av, reise på planlagte aktiviteter++ Om ja, så bruker du ferien, om nei så er du sykemeldt i ferien og får denne tilbake etterpå 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Dersom du er 100% sykmeldt i ferien kan du kreve å få feriedagene til gode. Da kontakter du lege for sykmelding og arbeidsgiver for å gi beskjed om at du er 100% sykmeldt i ferien og krever ferien utsatt ihht. ferieloven § 9 (1): «Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.» Obs at du må fremsette kravet om utsettelse av ferien i henhold til fristen i lovverket (senest siste arbeidsdag du skulle hatt før ferien når du har blitt sykmeldt før ferien), ellers anses ferien som avviklet. Husk å kryss av på sykmeldingen at du ikke avvikler ferie i sykmeldingsperioden. Dersom sykdommen er av langvarig karakter, slik at du ikke antas å være frisk før maksdato for sykepenger kan det være like greit å avvikle ferien, da maksdatoen din for sykepenger blir utsatt ved ferie (men da kan du like gjerne avvikle ferien senere, med mindre du allerede nå vet at du kommer til å gå over på AAP på et tidspunkt) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du er sykemeldt under ferien så kan du søke om å få noen feriedager igjen. Det sa min lege til meg - jeg ser selv delvis sykemeldt nå og går snart på ferie. Nøyaktig hvordan du gjør det og hvor mange dager du har krav på kjenner jeg ikke til. Jeg har ikke undersøkt det videre da jeg har bestemt meg for å ikke bruke det, skal tilbake til jobb 100% etter ferien. Anonymkode: 0af93...837 Ved delvis sykmelding har man IKKE krav på å utsette ferien, da man antas å være frisk nok til å avvikle ferie. Utsettelse av ferien gjelder kun ved 100% sykmelding, og man kan kreve utsettelse av de dagene man er sykmeldt i ferien (obs at dette gjelder selv om man kun er 100% sykmeldt 1 dag av ferien, det er ikke noe minstekrav til antall dager slik som tidligere. Dette er EU-lovgivning) Anonymkode: 11b95...9a6 1 1
Mt3 Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Om du er syk på en måte som gjør at en ikke har noe som helst glede av ferie så må en såklart fortsatt være sykemeldt og få ferien utsatt. Du bør jo muligens også fortsette sykemeldingen om sjansen er stor for at du fortsatt vil trenge sykemelding etter ferien, vet ikke helt hvordan reglene er når det er brudd i sykemelding pga ferie. Men det blir jo en veldig stor kostnad for jobben om de da må begynne på en ny betalingsperiode for den samme sykdommen, for det er jo arbeidsgiver som betaler de første xx dagene av sykemeldingen før NAV tar over ansvaret. Først og fremst så er det jo lege som bestemmer, men du og arbeidsgiver bør jo også bli enige om best mulig løsning for begge parter.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Greit og tenke på hva du har av planer i ferien, om du skal reise til utlandet osv. Anonymkode: 8a07f...211
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 ER du syk på nåværende tidspunkt da? Anonymkode: 2c64a...768
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Ts her, Jeg kan ikke gjøre noe av det jeg skulle i ferien, kommer til å være hjemme og hvile/snigle meg avgårde, denne sykdommen har et tidsforløp på noen mnd til. Takk for info alle sammen 🙂 Anonymkode: fb01d...b02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå