AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #21 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja og så kan Intel ikke komme i nærheten av maskinkraft til prisen. De nye m chipset fra Apple er ganske så utrolige. Anonymkode: 617c2...7e7 Kanskje det er sant, men det er irrelevant for TS sitt behov ut fra hva hun beskriver. Sånn ikke for å argumentere mot deg, men for å informere TS. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja riktig, å det har ingen ting med å anbefale ei dame en PC med Windows så det er en minimal mulighet for at du kan komme til unnsetning annenhver dag når det skjer noe feil i Windows? Klart det er det, underbevisstheten seirer igjen. Kjøp deg en Mac du ts! Er en investering, den vil fungere hver dag 5+ år i strekk (m1/m2) med automatiske oppdateringer på. PC/Windows fungerer nok greit i 6mnd 🤞 Men etter det kommer potensielle blåskjermer og verre, som virus som inne kan bli fjernet med en oppdatering og eneste måten å fikse pc’en på er å reinstallere Windows (det er for øvrig her de andre anonyme kommer inn med muligheten for «heltemodus») hahahaha Anonymkode: 933e0...f46 Jøye meg. Jeg har alltid trodd at ekstreme Applefans var en myte. Nesten konspirasjonsteorinivå dette. TS: Det blir ikke katastrofe uansett hva du kjøper, men er du vant med windows og ikke er teknisk av deg i det hele tatt så anbefaler jeg å holde deg til det. Anonymkode: b0fec...dca 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #22 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Usikker på hva du vil frem til siden jeg ER KVINNE selv med den kommentaren din. Dessuten er det vel slik at om feilien ligger i office er det omtrent same shit om du kjører office på en PC eller en mac egentlig. Å anbefale en skoleelev å kjøre mac er dessuten litt utfordrende da de fleste vgs i dag har en "it avdeling" som er mindre oppdaterte på mac enn på PC også dersom ikke vedkommende har noen som kan hjelpe er det også et poeng å ta med i en sakelig debatt, men du er kanskje ikke helt på det sakelige når jeg tenker meg om og ser på svarene dine. I tillegg er vel PC stipendet på skolen knapt 5000 så økonomi er absolutt vesentlig i denne diskusjonen også. Men som sagt, dersom det er "In" eller "ut" som teller er det bare å kjøre på å kjøpe seg en mac, men slå til og kjøp en skikkelig en, ikke den minste dritten som koster lite.. Anonymkode: d525a...994 Haha, ja ok da (spiller vel ingen rolle det 😁😉) Men jeg har brukt Windows hver dag siden 1990 og Mac de siste 5 årene, og hvis noen er usikre på hvordan man tilbakestilles en pc selv så kjøp en Mac. Anonymkode: 933e0...f46
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #23 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje det er sant, men det er irrelevant for TS sitt behov ut fra hva hun beskriver. Sånn ikke for å argumentere mot deg, men for å informere TS. Jøye meg. Jeg har alltid trodd at ekstreme Applefans var en myte. Nesten konspirasjonsteorinivå dette. TS: Det blir ikke katastrofe uansett hva du kjøper, men er du vant med windows og ikke er teknisk av deg i det hele tatt så anbefaler jeg å holde deg til det. Anonymkode: b0fec...dca Hahaha ja var vel sånn jeg kom ut nå ja hahaha. Fordelen med m1/m2 er at uansett hva du gjør har du 12t batteri, om du bare skriver har du dobbelt. Anonymkode: 933e0...f46
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #24 Skrevet 22. august 2022 En annen viktig ting å huske er formateringen siden mac nok kan lese det meste men ikke skrive tilbake til..så må du selv kunne formatere litt om det er nødvendig TS, Kanskje denne kan hjelpe deg dersom det er MacAir du vurdrer, ikke helt samme sprørsmål som du stiller men kanskje svaret kan hjelpe likevel? Tek Svarer: Hva er den største utfordringen med å gå fra Windows til Mac? - Tek.no Sitat Om 8 GB minne er nok kommer an på bruk, men generelt anbefaler jeg alle som planlegger å ha maskinen mer enn tre år, og som skal gjøre andre ting enn enkle kontoroppgaver og nettsurfing, å gå for 16 GB. Det koster ikke sååå mye mer og gjør maskinen langt mer fremtidssikker. Det eneste du virkelig bør tenke på er at Mac ikke er en spillplattform. Men det blir vel ikke et problem for deg som du skriver. Det er også enkelte spesialprogrammer som ikke finnes til MacOS hvor du må finne et alternativ, men dette er nesten utelukkende en bekymring forbehold bedrifter og utdanningsinstitusjoner. Du bør kanskje sjekke om tilbehør, som printer, støtter alle funksjoner i MacOS (det gjør den nok), og du må belage deg på å formatere om eventuelle minnepinner og eksterne disker du allerede bruker med Windows-maskinen din i dag. MacOS kan nemlig bare lese, og ikke skrive filer, til Windows’ standard filsystem, kalt NTFS. I stedet må du bruke exFAT eller FAT for best kompatibilitet med Windows og Macer om hverandre. Skal du bevege deg helt ut av Windows-sfæren kan du bruke MacOS sitt standard filsystem APFS. Denne omformateringen gjør du enkelt enten via MacOS sitt «Diskverktøy» eller fra Utforskeren i Windows. Ellers er MacOS et mer låst system enn Windows, med færre muligheter for personalisering og tilpasning. Du må kanskje lære deg en del nye hurtigtaster og venne deg til hvordan du installerer og fjerner apper (drar dem inn eller ut av programmer-mappen!). Ellers er startmenyen erstattet av et appbibliotek og oppgavelinjen av en dock der både favorittapper og de aktive appene ligger. I stedet for Windows Update har du Apples innebygde oppdateringsverktøy, du trenger ingen antivirus (MacOS har det bygget inn) Anonymkode: d525a...994
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #25 Skrevet 22. august 2022 Hvis du nøyer deg med en billig skrotmaskin er Windows «billigst», levetiden er 1/3 del, så over tid er Mac mye billigere. Videre har selv den billigste MacBook air’en du kan kjøpe har bedre trackpad, batteritid, vekt og byggekvalitet enn selv den dyreste Windows laptopen du kan kjøpe. Anonymkode: 42d4f...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #26 Skrevet 22. august 2022 M1 er forresten så lynkjapp at du neppe trenger M2 Anonymkode: 42d4f...9ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå