Gå til innhold

Til dere kulturskolelærere/ private instrumental- og sanglærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv en privat instrumentallærer, og har undervist i mange år. Jeg har lyst å diskutere et tema med dere, nå når vi skal igang med ny sesong. Det gjelder oppsett av årets timeplan.

Jeg er bare litt nysgjerrig; er det flere enn meg som syns det er veldig vanskelig å sette opp timeplanen? Har dere også erfaringer med mange foreldre som sier at barnet deres «bare» kan ha time på «onsdag kl 17.15»? (Eksempel). Jeg får lignende meldinger fra omtrent halvparten av foreldrene til mine elever, og det er helt umulig å få timeplanen til å gå opp sånn at alle blir fornøyde. I tillegg har jeg jo gjerne noen egne ønsker i forhold til en timeplan jeg skal jobbe etter hele det neste året. Jeg blir så frustrert.. Det ender ofte med at det er de samme som får viljen sitt hvert år, fordi de virkelig står på sitt og nekter å vise fleksibilitet, og de som er litt mer forsiktige må alltid vike og ta imot tider som ikke er så gunstig for dem. I tillegg ender det alltid opp med at jeg må sette opp tider som er ugunstig for meg, fordi foreldre står på sitt..

Jeg forstår selvfølgelig at de fleste familier har fullstappede uker, foreldrenes jobb, barnas andre fritidsinteresser.. og aller helst vil de altså ha timer hos meg på tider som er aller mest passende, selv om jeg er sikker på de fleste kunne vist litt mer velvilje i forhold til fleksibilitet. 

Hvordan kommuniserer dere med foreldre i forhold til dette? Jeg trenger råd, og mest av alt bare høre om det er flere enn meg som blir like frustrert😅

Anonymkode: 2018d...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg er ikke instrumentallærer, men har selv gått hos flere.

De har jo taushetsplikt, men har flere ganger hørt de snakke i generelle vendinger om elever og foreldre som er sånn du beskriver. Så jeg skjønner irritasjonen! Ofte så var det disse elevene som plutselig uteble fra timen uten å si fra også😅

Har ikke noe fasit til deg hva du skal gjøre, men tror ikke du skal ha dårlig samvittighet. Dette er ofte veldig priviligerte barn som går på "alt mulig"..Hvis du vil skjerme enkelte timer for din egen del så kan du vel bare si at "akkurat da er jeg opptatt, så det passer dessverre ikke da "?

Anonymkode: 33e18...f1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du vil skjerme enkelte timer for din egen del så kan du vel bare si at "akkurat da er jeg opptatt, så det passer dessverre ikke da "?

Ja jeg må kanskje lære meg at jeg ikke alltid trenger å forklare så veldig, de har jo ingenting med når jeg har behov for å sette opp pauser f.eks, eller at jeg ikke har lyst å si ja til å plassere én elev kl 12, for så å måtte vente til kl 15 til neste elev.. bare fordi det hadde vært veldig praktisk for den aktuelle eleven å få pianotime i en fritime på skolen. Jeg tviler på andre hadde villet ha en sånn arbeidsdag med store gap i timeplanen. Men de færreste ønsker å forstå. Eller, kanskje forstår de, men ønsker ikke uttrykke det, fordi de er så opptatt av å få gjennom viljen sin.. 

Takk for svar, det er veldig deilig at noen skjønner frustrasjonen! Og det hjelper å bare få det ut, merker jeg😅 

Skrevet

På kulturskolen til mitt barn starter alltid året med felles foreldremøte. Da pusler læreren timeplanen sammen med hele gruppa. Lærer har laget et utkast på forhånd. Type «er det noen som kan komme mandag klokka 14.00, for X slutter ikke skolen tidsnok….». Alle må bidra og til slutt går det i hop. Vært med på dette i flere år. 

Anonymkode: 42b2e...03e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På kulturskolen til mitt barn starter alltid året med felles foreldremøte. Da pusler læreren timeplanen sammen med hele gruppa. Lærer har laget et utkast på forhånd. Type «er det noen som kan komme mandag klokka 14.00, for X slutter ikke skolen tidsnok….». Alle må bidra og til slutt går det i hop. Vært med på dette i flere år. 

Anonymkode: 42b2e...03e

Ja dette er nok ikke så dumt, det var sånn min kulturskolelærer også gjorde det i sin tid. Men den gangen hadde alle respekt for læreren, så hvis læreren sa at et foreslått tidspunkt ikke passet, så godtok de det. De foreldre jeg har hatt erfaring med gjennom mange år nå, har ikke denne respekten. De spør hvorfor det ikke går, de prøver igjen og sier «ja, men det klokkeslettet den ene dagen er eneste mulighet for oss.» Osv osv. Jeg ser for meg at er sånt møte hadde blitt litt på den måten, jeg hadde mistet oversikten og endt opp med en timeplan jeg ikke er fornøyd med på egne vegne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...