AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Jeg skal starte videregående skole neste år. Jeg pleide å fikse biler med min far og har interesse for det. Men jeg orker ikke å møte mistenksomhet fra kunder og kollegaer at jeg er dårlig som mekaniker fordi jeg er jente. Det jeg har hørt og det jeg ikke takler å møte er hvis det er en kunde med fordommer som sier til meg at han vil heller snakke med en mann. Erfaringer? Anonymkode: 99c2f...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Søsteren min er elektriker, man møter litt fordommer, men tror det er på vei bort. Tror de fleste vil synes at det er kjempekult at du er mekaniker, jeg 😊 Det er ditt liv, å ha en jobb man elsker er så viktig at du må følge hjertet ditt der. Anonymkode: a532e...745 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Jeg er mann og har jobbet i kvinnedominert bransje, og møtt noen fordommer. Men det er veldig lite altså. Det viktigste er at man trives Anonymkode: fc989...c8e
Portia Catonis Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Ja, du kommer til å møte fordommer, men som mekaniker på verksted har du lite kundekontakt. Det er i så fall kollegaene dine du må overbevise om at du er bra nok. Jeg jobber i en mannsdominert bransje selv. Da jeg jobbet «på gulvet» fikk jeg ofte spørsmål om hvorfor jeg hadde valgt dette yrket. Jeg synes det var kleint, fordi ingen av mine mannlige kollegaer noensinne ble spurt om dette. Jeg følte meg som et freakshow som ble forventet å komme med en fantastisk spennende historie om hvorfor skjebnen hadde avgjort at jeg skulle være første kvinnelige ansatt i denne stillingen (stort internasjonalt firma). Jeg svarte bare at jeg valgte yrket fordi jeg trengte en jobb, slik som alle andre..😛. Alle jenter må ikke bli sykepleiere og barnehagelærere.
Gjest Adobyen Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Det begynner å bli mange flere kvinnelige bilmekanikere, opprettere og lakkerere nå, og de har godt rykte på seg. Stå på!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det jeg har hørt og det jeg ikke takler å møte er hvis det er en kunde med fordommer som sier til meg at han vil heller snakke med en mann. Kanskje for 20-30 år siden, men det der er ikke vanlig i dag. Når jeg har hatt bilen på verksted, så har det vært en kvinnelig mekaniker de siste par gangene. Jeg må innrømme at jeg har fordommer mot henne, jeg antar at hun er mer grundig enn mannlige bilmekanikere. Burde sikkert jobbe med fordommene mine Anonymkode: 230a1...903 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skal starte videregående skole neste år. Jeg pleide å fikse biler med min far og har interesse for det. Men jeg orker ikke å møte mistenksomhet fra kunder og kollegaer at jeg er dårlig som mekaniker fordi jeg er jente. Det jeg har hørt og det jeg ikke takler å møte er hvis det er en kunde med fordommer som sier til meg at han vil heller snakke med en mann. Erfaringer? Anonymkode: 99c2f...2bb Man møter ufine folk, men hvorfor la seg stoppe? Hender man er heldig å møter en fin arbeidsplass, oppsøk bedrifter som har hatt kvinnelige mekanikere før. Kundene er de letteste å ha med å gjøre, de vil ofte heller forholde seg til jenter enn gutter. Det var min erfaring. En sjef jeg hadde mente at jeg måtte finne meg i seksuell trakassering ved valg av dette yrket. Alle er ikke så ille heldigvis, men da får man mye hjelp fra opplæringskontoret. Sett deg tidlig i respekt, ikke le med de om de kommenterer deg på en ufin måte for det gir plass til flere kommentarer. Anonymkode: 4d0e2...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skal starte videregående skole neste år. Jeg pleide å fikse biler med min far og har interesse for det. Men jeg orker ikke å møte mistenksomhet fra kunder og kollegaer at jeg er dårlig som mekaniker fordi jeg er jente. Det jeg har hørt og det jeg ikke takler å møte er hvis det er en kunde med fordommer som sier til meg at han vil heller snakke med en mann. Erfaringer? Anonymkode: 99c2f...2bb Gjør det du har lyst til. Jeg utdannet meg og jobbet innen et felt der menn regjerer men jeg ble bedre enn de aller fleste kollegaer jeg har hatt. Anonymkode: 7fdfe...225 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Du kommer garantert til å få noen kjipe opplevelser, men synes ikke du skal la deg stoppe av det. Om du virkelig har lyst til å jobbe med bil, så gjør du det 💪 Jeg opplever det til stadighet som kvinne selv. Skal jeg kjøpe bil, snakker selgeren til den mannlige kompisen jeg har med. Snakker jeg med bank om forsikring og lån, snakker de til samboeren min som ikke har peiling på økonomi. Da jeg var fagsjef for plan og bygg i en kommune, ville de alltid snakke med enhetslederen min som var mann, som ikke visste opp/ned på en paragraf. Vi må bare vise at vi kan, så går det seg til ❤️ Anonymkode: 92b86...e04 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Ikke la den tanken stoppe deg, det er slettes ikke sikkert at det skjer Jeg er utdannet elektriker og min erfaring er at det har vært noen kommentarer, men man må være litt hardhudet og bare prøve å overse de som kommer med sånne kommentarer. Det har blitt veldig vanlig (heldigvis!) med jenter i sånne yrker. Jeg var hos en kunde en gang og da han åpnet døren sa han "Jeg fikk helt sjokk da det var en jente som ringte og skulle komme å jobbe her", da svarte jeg bare "Jaja håper du blir fornøyd, da" og da jeg var ferdig sa han "Men du klarte det jo du!" så man begynner gjerne ofte på minus og må bevise at man kan jobben sin. Men heldigvis er det et fåtall sånne episoder Jeg tror at om du trives med yrket så kommer du til å bygge deg en selvtillitt som gjør at det preller av dersom noen skulle spurt om å heller få snakket med en mann. Du kommer til å motbevise skeptikerne uansett Lykke til! Anonymkode: 0d1d1...1d6 1
Gjest Villfisker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 (endret) Det skal du ikke bekymre deg for. De fleste med slike holdninger er en utdøende gruppe Flott at du velger noe som interesserer deg, og som faktisk betaler bedre enn kvinnesdominerte yrker. Det vil du ha igjen masse for. Jeg heier på deg forresten. Med mindre fingre, kommer du lettere til i kriker og kroker, enn menn som har større fingre Endret 22. august 2022 av Villfisker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå