AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Barna er 6 - 11 års alder. Barna hører ikke på meg. De ser ikke på meg som myndighetspersoner. Som person er jeg veldig beskjeden og ute tørr jeg ikke snakke bestemt og med høy stemme. Det er slik jeg snakker med barna med lav stemme: "vær så snill slutt å krangle". Bare si dette selv med lav stemme for å oppleve hvordan jeg er. Mannen er sliten fordi i praksis er det han som tar seg av oppdragelse. Han har foreslått at jeg skal starte med boksing eller kampsport for å få selvtillit og føle meg myndig. Jeg har lyst til å endre meg men klarer ikke. Anonymkode: 7bb68...762
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Og du gjør ikke som han foreslår men skriver på kg isteden fordi... ? Å være myndig er snakk om øvelse. Du kan åpenbart ha godt av å prøve kampsport. Du kan også øve i speilet hjemme. Og på andre personer. Blir du aldri sint nok til å si tydelig i fra? Anonymkode: 6c5c2...3b6 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Og du gjør ikke som han foreslår men skriver på kg isteden fordi... ? Å være myndig er snakk om øvelse. Du kan åpenbart ha godt av å prøve kampsport. Du kan også øve i speilet hjemme. Og på andre personer. Blir du aldri sint nok til å si tydelig i fra? Anonymkode: 6c5c2...3b6 Nei, jeg får ikke ut stemmen min. Egentlig hadde håpet på noe annet enn kampsport Anonymkode: 7bb68...762
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Kanskje et cos-kurs? Les litt om det? Jeg har ikke gått på det selv, men man skal i hvert fall si til seg selv: jeg er større, sterkere og god. Minne seg selv på det, være trygg i at man vet og kan bedre enn barna, gjør det riktige og vil dem vel. Anonymkode: e6a89...73c 5
Fru Uperfekt Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Cos/DUÅ el kan kanskje hjelpe deg I mange kommuner kan du få det gjennom PPT Evt MartheMeo 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Jeg har både lav stemme, og er rolig a og beskjeden av meg. Men jeg kan fint være myndig. Du trenger foreldreveiledning. Før barna blir tenåringer! Jeg tror neppe det er volumet som hindrer deg. Hva er du redd for skal skje hvis du setter grenser? At de ikke vil like deg? At de blir såret? Finn dine demoner og gjør noe med dem Anonymkode: f9af0...f19 8 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, jeg får ikke ut stemmen min. Egentlig hadde håpet på noe annet enn kampsport Anonymkode: 7bb68...762 Hva da tenker du? Frimerkesamling eller fugletitting? Anonymkode: 8f478...814 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Er det bare ute blant folk du er sjenert eller hjemme også? Anonymkode: c7c5d...2bb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barna er 6 - 11 års alder. Barna hører ikke på meg. De ser ikke på meg som myndighetspersoner. Som person er jeg veldig beskjeden og ute tørr jeg ikke snakke bestemt og med høy stemme. Det er slik jeg snakker med barna med lav stemme: "vær så snill slutt å krangle". Bare si dette selv med lav stemme for å oppleve hvordan jeg er. Mannen er sliten fordi i praksis er det han som tar seg av oppdragelse. Han har foreslått at jeg skal starte med boksing eller kampsport for å få selvtillit og føle meg myndig. Jeg har lyst til å endre meg men klarer ikke. Anonymkode: 7bb68...762 Er du hjemmeværende ? Anonymkode: 7e293...da4
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barna er 6 - 11 års alder. Barna hører ikke på meg. De ser ikke på meg som myndighetspersoner. Som person er jeg veldig beskjeden og ute tørr jeg ikke snakke bestemt og med høy stemme. Det er slik jeg snakker med barna med lav stemme: "vær så snill slutt å krangle". Bare si dette selv med lav stemme for å oppleve hvordan jeg er. Mannen er sliten fordi i praksis er det han som tar seg av oppdragelse. Han har foreslått at jeg skal starte med boksing eller kampsport for å få selvtillit og føle meg myndig. Jeg har lyst til å endre meg men klarer ikke. Anonymkode: 7bb68...762 Psykolog høres bedre ut. Bedre å prate om det og få øvelser å jobbe med for å øke selvtillit.
Motelvibes Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Det første du må gjøre, er å kutte ut å si «vær så snill», det lyder som at du spør de om noe, ergo gir de et valg. Du skal fortelle de at de skal være stille. Korte beskjeder, bestemt tonefall som ikke går opp på slutten. «Slutt å krangle.» Kort, konsist, bestemt. Eller: Nå er dere stille. Gi konsekvenser om de ikke hører. 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Motelvibes skrev (36 minutter siden): Det første du må gjøre, er å kutte ut å si «vær så snill», det lyder som at du spør de om noe, ergo gir de et valg. Du skal fortelle de at de skal være stille. Korte beskjeder, bestemt tonefall som ikke går opp på slutten. «Slutt å krangle.» Kort, konsist, bestemt. Eller: Nå er dere stille. Gi konsekvenser om de ikke hører. Jeg bruker konsekvent vær så snill men barna har lært at det er ikke et valg sier jeg Per kan du være så snill å dekke bordet så skal Per gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Man trenger ikke heve stemmen for å vise autoritet. Bare man er konsekvent og ulydighet har konsekvenser, vil barna etter hvert lyde deg like mye som mannen. Anonymkode: ad4fc...163 1
Motelvibes Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Fru Uperfekt skrev (22 minutter siden): Jeg bruker konsekvent vær så snill men barna har lært at det er ikke et valg sier jeg Per kan du være så snill å dekke bordet så skal Per gjøre det. Jo når man ber de om å GJØRE ting, er det jo ren høflighet og normalt. Men når ungene krangler, sier man ikke «vær så snill». Er to vidt forskjellige ting.
Fru Uperfekt Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Motelvibes skrev (1 minutt siden): Jo når man ber de om å GJØRE ting, er det jo ren høflighet og normalt. Men når ungene krangler, sier man ikke «vær så snill». Er to vidt forskjellige ting. Da bruker jeg vær så snill demp dere * 2 etter det så spør jeg om jeg skal telle 1-2-3 på det fjerde skal det skje, aka inn på rommet og kop
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Det er forskjell på respekt og frykt. Hvis man må heve stemmen for at barna skal høre etter, så gjør de det bare fordi de er redd for konsekvensene. Har man respekt for noen, så kan de prate rolig og man hører etter likevel. Den læreren på VGS klassen hadde mest respekt for snakket alltid med rolig stemmen, han hevet ikke stemmen en eneste gang. Alle hørte likevel etter og gjorde som han sa. Anonymkode: c2da0...9e3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 Sett deg ned med unga rundt bordet, ingen går før du sier det er ok. Finn på noe høy sammen når dere sitter der, men du er sjefen. Anonymkode: 1ef7f...5c4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 Overstyrer mannen din deg når du prøver å snakke med ungene dine, slik at de bare venter på at han skal overta? Anonymkode: a909e...3e6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 Jeghar måttet øve og øve på å bli en myndig forelder. Jeg, i likhet med ts, lot meg bli overkjørt av barna. Særlig eldstemann var godt i ferd med å bli en mini-tyrann. Så det var for hans skyld jeg tok meg sammen. Måtte gå litt i min egen oppveksthistorie for å finne ut av hvorfor det var så vanskelig for meg å sette grenser. Og øve og øve. Og tippet en stund til å bli autoritær men er iferd med å finne rette balansen nå. Så, det er ikke så lett for alle å sette grenser, men man må øve til man får det til ellers får man dysfunksjonelle voksne barn. Og det er en form for omsorgssvikt det også. Lykke til ts. Anonymkode: 3660e...eae 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, jeg får ikke ut stemmen min. Egentlig hadde håpet på noe annet enn kampsport Anonymkode: 7bb68...762 Du må gjøre noe ukomfortabelt for å få forandring. Forandring skjer ikke innenfor komfortsonen. Anonymkode: c0eef...9de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå