AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Er det ikke viktig for arbeidsgivere å vite om de ansetter en som så vidt besto studiet vs. en som kun fikk A? De har jo karakterer i andre helsefag. Merkelig at medisin ikke har det. Anonymkode: fedae...761 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke viktig for arbeidsgivere å vite om de ansetter en som så vidt besto studiet vs. en som kun fikk A? De har jo karakterer i andre helsefag. Merkelig at medisin ikke har det. Anonymkode: fedae...761 Det er karakter ved UiB. Ved de andre universitetene er det bestått/ikke bestått. For å bestå må man ha det som tilsvarer en C (eller bedre). Anonymkode: a42dc...33f 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det ikke viktig for arbeidsgivere å vite om de ansetter en som så vidt besto studiet vs. en som kun fikk A? De har jo karakterer i andre helsefag. Merkelig at medisin ikke har det. Anonymkode: fedae...761 Logikken er at alle kandidatene skal være gode nok, derfor er det ikke karakterer men strykgrense ved C+. Forøvrig har både UiB og UiO karakterer. Såvidt jeg vet er det ingen arbeidsgivere innenfor helse som ser på disse karakterene, de brukes utelukkende for opptak til master og evt. PhD. Ettersom medisin allerede er 6 årig har dette lite for seg, og alle som kommer inn er uansett svært godt akademisk forberedt. Endret 21. august 2022 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Kastanjefrø skrev (2 timer siden): Logikken er at alle kandidatene skal være gode nok, derfor er det ikke karakterer men strykgrense ved C+. Forøvrig har både UiB og UiO karakterer. Såvidt jeg vet er det ingen arbeidsgivere innenfor helse som ser på disse karakterene, de brukes utelukkende for opptak til master og evt. PhD. Ettersom medisin allerede er 6 årig har dette lite for seg, og alle som kommer inn er uansett svært godt akademisk forberedt. Men hvis det er sånn. Hvorfor har UIB og UIO da karakterer? Det gir jo i alle fall ingen mening når halvparten har karakterer mens den andre halvparten ikke har. Anonymkode: f7ecf...22b
Gjest Kastanjefrø Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvis det er sånn. Hvorfor har UIB og UIO da karakterer? Det gir jo i alle fall ingen mening når halvparten har karakterer mens den andre halvparten ikke har. Anonymkode: f7ecf...22b Hvem vet? Du får ringe fakultetene å høre. Sannsynligvis en blanding mellom et ønske fra universitetsledelsen om å ha en uniform utforming på eksamen og vurdering, samt at noen i ledelsen på et eller annet nivå når det ble innført følte det ble lurt. Medisinstudenter på UiB blir angivelig fortalt at arbeidsgiverne ikke ser på karakterene ved ansettelse (noe som gir mening mtp. At halvparten av utdanningsinstitusjonene ikke har det).
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Jeg tror faktisk de opprinnelig ble fjernet for å få ned karakterpress og kniving mellom studenter. Alle ble ansett som «bra nok» siden de hadde så bra karakterer fra vgs. Dessuten var det trekning om turnusplass. I tillegg er det mye mindre ressurskrevende å sensurere bestått/ikke bestått-eksamen. En annen sak er om det blir riktig, at en A-student ikke får annen «belønning» for innsatsen enn en som akkurat karret seg gjennom på C-nivå. Sistnevnte kan også komme seg inn på et PhD-program hen ikke ville kommet inn på hvis hen hadde gått et annet studium. I tillegg er det slutt på trekning for turnusplass, de må nå søke - som på andre jobber. Så karakterene er på vei tilbake flere steder. Personlig tenker jeg at det ikke er noen grunn til å forskjellsbehandle medisinstudenter. Så enten skal alle studenter ha karakterer, eller så dropper man det for alle studier (hvis det er slik at man mener karakterer var negative sider). Anonymkode: eb09b...4fe 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Kastanjefrø skrev (10 timer siden): Logikken er at alle kandidatene skal være gode nok, derfor er det ikke karakterer men strykgrense ved C+. Forøvrig har både UiB og UiO karakterer. Såvidt jeg vet er det ingen arbeidsgivere innenfor helse som ser på disse karakterene, de brukes utelukkende for opptak til master og evt. PhD. Ettersom medisin allerede er 6 årig har dette lite for seg, og alle som kommer inn er uansett svært godt akademisk forberedt. De er svært gode på vgs-emner, som de kanskje har tatt mange ganger også. Universitetet er noe helt annet. Anonymkode: eb09b...4fe 2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De er svært gode på vgs-emner, som de kanskje har tatt mange ganger også. Universitetet er noe helt annet. Anonymkode: eb09b...4fe Takk for at du forteller meg at universitetet er helt annerledes. Det er betydelig enklere å få B+ i snitt eller bestå enn det er å få karakterene som kreves for å komme inn på medisin.
Gjest Kastanjefrø Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror faktisk de opprinnelig ble fjernet for å få ned karakterpress og kniving mellom studenter. Alle ble ansett som «bra nok» siden de hadde så bra karakterer fra vgs. Dessuten var det trekning om turnusplass. I tillegg er det mye mindre ressurskrevende å sensurere bestått/ikke bestått-eksamen. En annen sak er om det blir riktig, at en A-student ikke får annen «belønning» for innsatsen enn en som akkurat karret seg gjennom på C-nivå. Sistnevnte kan også komme seg inn på et PhD-program hen ikke ville kommet inn på hvis hen hadde gått et annet studium. I tillegg er det slutt på trekning for turnusplass, de må nå søke - som på andre jobber. Så karakterene er på vei tilbake flere steder. Personlig tenker jeg at det ikke er noen grunn til å forskjellsbehandle medisinstudenter. Så enten skal alle studenter ha karakterer, eller så dropper man det for alle studier (hvis det er slik at man mener karakterer var negative sider). Anonymkode: eb09b...4fe Karakterene er ikke på vei tilbake noen plasser, ordningen har vært slik den er nå i flere år.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Poenget er at man ikke vil utdanne leger og tannleger med E i snitt. Det skal være et visst nivå, og en høy C er kravet for å bestå. Da er det bedre å ha kun bestått/ikke bestått, enn at C,D,E og F er stryk. Det å bestå betyr at man har gjort det bra. Har du utdannelsen er det et kvalitetsstempel i seg selv. Så kommer alt annet du har gjort med i betraktning når du søker jobb (forskning, andre jobber osv) Samtidig får man vite sin poengsum, slik at man selv vet nøyaktig hvordan man ligger an. Dette er anonymt for å hindre konkurranse og kniving (noe det lett kan bli blant denne gruppen, vi trenger ikke karakterer i tillegg😅). Samtidig er pensum så stort, at det kan være litt tilfeldig om du får 90/100 eller 85/100. Flaks/uflaks som har lite å si på hvor flink du er egentlig. Anonymkode: 76727...448 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Kastanjefrø skrev (9 timer siden): Takk for at du forteller meg at universitetet er helt annerledes. Det er betydelig enklere å få B+ i snitt eller bestå enn det er å få karakterene som kreves for å komme inn på medisin. Faglig er det ikke enklere, nei. Anonymkode: eb09b...4fe
Gjest Kastanjefrø Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Faglig er det ikke enklere, nei. Anonymkode: eb09b...4fe Det er faglig mye enklere å bestå nå enn det var for meg å få 6 på kjemi 2 skriftlig og på R1 eksamen. Endret 22. august 2022 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Kastanjefrø skrev (11 timer siden): Takk for at du forteller meg at universitetet er helt annerledes. Det er betydelig enklere å få B+ i snitt eller bestå enn det er å få karakterene som kreves for å komme inn på medisin. Tuller du? Videregående var barneskirenn i forhold til medisinstudiet. Jeg trodde jeg jobbet mye med fagene på vgs, arbeidsmengden ble betydelig større på studiet, hvertfall etter noen år. Og jeg gikk på Oslos mest anerkjente vgs, så var ikke noe enkelt der heller. Anonymkode: 76727...448 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå