Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En til dels rotete og uoversiktlig privatøkonomi med flere inkassoer og jeg innser jeg trenger hjelp til å ordne opp i dette en gang for alle.

Selv om fornuften kan si til meg hva jeg må gjøre, så klarer jeg det ikke. Blir helt kvalm, passiv av hele regningsbunken. En del regninger blir så klart betalt, men det er ikke lett nei. Regningsskrekk er noe jeg bare hadde hørt om, men der er jeg nå. Og det med idiotiske er jo å ha problemer med å betale en regning selv om jeg vet jeg har penger til det. :forvirret:

Jada, jeg vet jeg kan ringe til Lindorf og få utsatt bla,bla...Men jeg trenger nok noe mer hjelp enn det. Og da lurer jeg på om det går an å møte opp og få noen som kan hjelpe en med å få satt opp betalingsplaner. Om det er banken, sosialkontoret eller andre steder?

Er det flere der ute som sliter med økonomi? og da mener jeg inkasso som en sliter med å klare å bli kvitt? Føler meg ensom om dette, føler "alle andre" har så god kontroll på det. Det er jo flott det da, men... Føles som en livstid dom på en måte, og det er det jo også om en ikke klarer å gjøre opp. Men da blir jeg bare enda mer deppet og om en var passiv før så blir jeg det vertfall da...

Kanskje noen har en solskinns histore om at det går an å komme seg ovenpå igjen? For min del så er det ca 80 000 kr det hovedsaklig gjelder... :grine: Ja, når jeg tenker over hvor DUM økonomisk jeg har vært så er det jaggu til å grine av!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sesselja
Skrevet

Nei, du er ikke alene. Det er mange som sliter med det samme, og det finnes en egen forening:

www.gjeldsoffer-alliansen.no

Kommunene er også forpliktet ved lov å hjelpe med rådgivning til mennesker i vanskelige økonomiske situasjoner, men hvor mye hjelp du får varierer fra kommune til kommune. Ta kontakt med sosialkontoret og hør hva de kan gjøre for deg.

Skrevet

Takk for hjelpen Sesselja. Det blir nok til at jeg kommer til å undersøke med kommunen ang øk. rådgiving.`Noen som har fått dette i Oslo, og hvordan var det?Noen som har klart å komme seg UTAV rotet?

Nesten "rart" men samtidig godt å lese på den linken som du la inn at det er mange som også sliter. Det hjelper jo ikke sånn da, men det gjør jo på en måte det allikevel.

Skrevet

Jeg vet det er mange banker også som hjelper med privatøkonomi. Jeg har ikke problemer selv, men kjenner noen som har hatt problemer. De betaler fortsatt ned på lånet, men nå er alt samlet til et lån i banken, istedet for spredd rundt hos ulike kreditorer. Du har tatt det første og sikkert tyngste skrittet med å innse at du har problemer (hadde vært mye værre hadde du brukt "strutsemetoden et år til f.eks! ) OG at du ser deg rundt etter hvor du kan få hjelp. Det går fint å komme ut av det, men jeg tror det er viktig å søke råd hos bank eller kommunen.

Masse lykke til!!! :klem:

Skrevet

Jeg har vært der du er nå for ca.3 mnd. siden. Løsningen for meg/ oss ble å ta ny takst på huset og refinansiere lånet. Vi hadde 11% renter på vårt forrige lån og fikk i overkant av 3% på dette lånet som ble 200000 høyere. Så det månedlige beløpet ble faktisk lavere enn før! Det vi fikk til overs av penger brukte vi til å gjøre opp gjeld/ inkassoer. Det føltes så deilig!! herregud, tenk å slippe å grue seg for å se i postkassa hver dag, slippe å se regningsbunken bli større og større. Eller, på slutten var det sånn at jeg så jo slett ikke regningene. De bel ikke åpna en gang men stua langt bort med det samme. En håpløs situasjon med andre ord men jeg føler meg utrolig lettet nå da.

Jeg tror trådstarter må sjekke ut ulike løsninger. Kommunen skal ha en ordning med hjelp til gjeldsoffer så du kan jo begynne med å spørre der.....Lykke til!

Skrevet
En til dels rotete og uoversiktlig privatøkonomi med flere inkassoer og jeg innser jeg trenger hjelp til å ordne opp i dette en gang for alle.

Selv om fornuften kan si til meg hva jeg må gjøre, så klarer jeg det ikke. Blir helt kvalm, passiv av hele regningsbunken. En del regninger blir så klart  betalt, men det er ikke lett nei. Regningsskrekk er noe jeg bare hadde hørt om, men der er jeg nå. Og det med idiotiske er jo å ha problemer med å betale en regning selv om jeg vet jeg har penger til det.  :forvirret:

Jada, jeg vet jeg kan ringe til Lindorf og få utsatt bla,bla...Men jeg trenger nok noe mer hjelp enn det. Og da lurer jeg på om det går an å møte opp og få noen som kan hjelpe en med å få satt opp betalingsplaner. Om det er banken, sosialkontoret eller andre steder?

Er det flere der ute som sliter med økonomi? og da mener jeg inkasso som en sliter med å klare å bli kvitt? Føler meg ensom om dette, føler "alle andre" har så god kontroll på det. Det er jo flott det da, men... Føles som en livstid dom på en måte, og det er det jo også om en ikke klarer å gjøre opp. Men da blir jeg bare enda mer deppet og om en var passiv før så blir jeg det vertfall da...

Kanskje noen har en solskinns histore om at det går an å komme seg ovenpå igjen? For min del så er det ca 80 000 kr det hovedsaklig gjelder... :grine: Ja, når jeg tenker over hvor DUM økonomisk jeg har vært så er det jaggu til å grine av!!!!

Alle har vel hatt problemer med å få betalt i tide.På sosialkontoret har de folk til å hjelpe deg. det får så store konsekvenser for deg om du får inkasso osv,men dette er noe du er klar over.

Regningsangst tror jeg de får de som har store problemer med å betale.

Har snakket med folk som har snakket om å få gjeldssanering,men det viste seg at de så ikke skogen for bare tre.

det var feilprioriteringer osv.

Det måtte en oppryddingsaksjon til Ikke lett å få til,men det gikk. Først fikk vi samlet alle smålån til et. Banken var velvilkig, selv med betalingsanmerkninger.

Så ble det trekk på lønn hver mnd til een regningskonto. Slik ble hus,forsikring betalt i tide+at det ble igjen en sum hver mnd som gikk til nrk,strøm når det forfalt.

Så ble hun fortalt at klær kjøpte man ikke bare når lysten var der,men da det var nødvendig.

Slik fant hun ut at hun fikk penger tiovers hver mnd.

Skrevet

Takk!

Det var faktisk litt oppløftende lesning. For meg hadde det vært fantastisk å få samlet alt på ETT sted. Var ikke klar over at banken overhodet vurderte å gi noe lån om en hadde inkasso.

Har tenkt en del på dette i det siste, og jeg skulle ønske inkasso selskapene, kunne kommet med forslag til hjelp istedet for å bare sende sinte brev. Men inkasso selskapene lever jo av folk som har rotet det til, så de vil kanskje ikke at en skal komme seg ut av det for alt jeg vet. :sjenert:

Skrevet

Leste litt på nettet om Bank2, visstnok en bank som KAN gi lån til "sånne som meg" for å samle alt på ett sted. Men...dersom de skal gi lån til en med inkasso sak så krever de kausjonist. :forvirret: Vel, da blir vertfall ikke det aktuelt... Inkasso er rimelig skambelagt, og jeg kan absolutt ikke komme rekende til mine foreldre å be de stille som kausjonist. Ikke forde, de hadde kanskje kunne vurdert det, men nei, det er uaktuelt å komme til de med denne type problemer ja. Forsåvidt så skjønner jeg jo at banken vil ha kausjonist, men da "forsvant" uansett den muligheten...

Skrevet

Jeg har jobbet som saksbehandler i et inkassobyrå og kan trøste deg med at du absolutt ikke er alene, og selv om det sikkert virker slik er du ikke alt for ille ute med 80000,- (men det kjennes ille nok når det er kommet ut av kontroll :grine: ).

Sjekk først om det er noen av sakene dine som kan slås sammen (de må da ha samme kreditor), det kan spare deg litt i salærer. Dernest ber du om nedbetalingsordning på hver sak, og sjekk om de evt kunne gått med på å stoppe rentene mot at du overholder ordningen (ikke sikkertdet går, du er ikke ille nok ute til det egentlig, de gjør det helst på gamle saker). Er det mange småsaker kan du spørre om de kan stopper de store sakene mot at du betaler en mindre sak i mnd først. Unngå gjeldsbrev da dette er dyrt!!

Best av alt er det om du får lån i banken, ta en runde og spør alle, noen er snillere enn andre hvis du viser vilje til å betale. Dette viser du best ved å sette opp en oversikt over hva du har utestående og hvordan du ser for deg å betale det ned. Gå til kommunens økonomirådgiver og få dem til å hjelpe deg. Det er viktig at du har med alle oppdaterte papirer, så ta en ringerunde til alle du skylder penger og be om ny, oppdatert faktura eller oversikt over utestående (si i fra at du er i ferd med å rydde opp i økonomien hvis de begynner å mase om betaling, og at du vil ta kontakt igjen når du har fått oversikten, de er vant til det).

Ikke ta i for hardt på hva du kan betale i mnd, det er best å være realistisk. Bruk statistikken fra SEFO for å se hvor mye du bør ha igjen hver mnd, kutt der du kan.

Selv om du har inkasso er det ikke sikkert du har betalingsanmerking i Brønnøysund, privatpersoner blir ikke registrert før det har gått forliksklage. Det koster 150 kr å få en kredittsjekk av deg selv, kan være greit å ha så blir det ingen kjipe overraskelser.

Skrevet

les dette også

Det er ikke alltid berettiget at inkassoselskapene er en stor, stygg ulv. Det kan hjelpe å snakke med dem, for de er interessert i at du skal få gjort opp for deg.

Skrevet
Best av alt er det om du får lån i banken, ta en runde og spør alle, noen er snillere enn andre hvis du viser vilje til å betale. Dette viser du best ved å sette opp en oversikt over hva du har utestående og hvordan du ser for deg å betale det ned.

Hmm.... det ER skummelt å gå i en bank å legge kortene på bordet. Det er ikke sånn at de rygger da, når en kommer "tiggende", og sier en har inkasso sak? :forvirret: Men, uansett, det ER jo det som vil hjelpe meg best og raskest!

Jeg er kunde i Dnb, såkalt "total" kunde..og der hadde jeg ett mastercard som dessverre er blitt inkasso sak. Innbiller meg at DE overhode ikke vil gi lån! PØH! Og jeg ville ikke en gang HA kredittkortet, men det måtte jeg ha når jeg ble total kunde, men jeg "trengte" jo ikke bruke det...Nei,nei.....Vel, inkasso sakene er jo ikke bankens feil da. :forvirret:

Selv om du har inkasso er det ikke sikkert du har betalingsanmerking i Brønnøysund, privatpersoner blir ikke registrert før det har gått forliksklage. 

Er litt usikker på om jeg har fått det, men om jeg ikke har fått det så tror jeg det er like om hjørnet. For noen mnd siden var det en liten runde med "sure" brev som jeg måtte ha underskrevet...vitner på. Ja, så det kan kanskje se sånn ut. Selv om økonomien har vært slitsom de siste årene, så er det det siste året det har gått så langt som til inkasso. Hvor mange år tar det før en betalingsanmerkning blir slettet? er det 5 år? hmm....

les dette også

Det er ikke alltid berettiget at inkassoselskapene er en stor, stygg ulv. Det kan hjelpe å snakke med dem, for de er interessert i at du skal få gjort opp for deg.

Takk for linken! Er flott å lese at en har fått hjelp av inkasso selskap. Jeg må jo si det har vært flere hyggelige folk der! Men jeg har ALDRI fått tilbud om noe hjelp, mer enn utsettelse på regning. Det er jo forsåvidt en hjelp det og`kanskje. Og han på statens innkrevings kontor, litt små arrogant (følte jeg da) "Å..hadde du ikke oversikt over økonomien sist gang du ringte". Jeg måtte forandre på en betalings avtale jeg hadde gjort. :sjenert: Vel, vel han hadde vel en dårlig dag.
Skrevet

Hvis du har signert noe som trengte vitner er det nok enten et gjeldsbrev, eller du har muligens akseptert en uteblivelsesdom fra forliksrådet (antar du ville husket om du hadde møtt opp der). Husker ikke i farten om gjeldsbrev gir betalingsanmerkning, men tror kanskje det. Derfor du bør sjekke med Brønnøysund eller en av kredittopplysningsselskapene (D&B f.eks.) om du har èn eller flere av dem.

Det inkassobyrået gjør ved å få signert gjeldsbrev er at de sikrer seg mot at kravet blir foreldet (uten gjeldsbrev eller dom er det 3 års foreldelsesfrist på krav, med er det 10 år om de ikke fornyer GB/dom). En anmerkning står i minimum 3 år, hvis du gjør opp for deg slettes den enten med en gang eller etter et år (litt ulik praksis, tror det var noen diskusjoner om hva som er lov).

Husk på at å snakke med "pengeinstitusjoner" er litt som med leger og GU undersøkelse; man synes selv det ikke er noe særlig og at man er den eneste som har problemer, mens bankene og inkassoselskapene har sett det meste og jobber daglig med folk som skylder penger. For dem er det ikke noe spesielt at du kommer og trenger hjelp med å løse økonimiske problemer. Det er de som ikke gjør noe som helst med problemene sine de ikke liker, og du prøver i det minste ;)

Det stemmer at noen banker ikke engang vil vurdere å gi lån til noen med inkasso/bet.anm., men andre vil være mer villige til å hjelpe deg. Ofte er småbankene bedre enn de store, kommer du fra et lite sted kan det f.eks. lønne seg å sjekke med den lokale sparebanken. Har du noen du stoler på, en venninne, søster e.l. kan du jo be dem være der som moralsk støtte de første gangene du ringer eller skal i møte, man føler seg ikke så alene da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...