Gå til innhold

Kjøpe flott bolig, men ikke optimal beliggenhet, eller dårligere hus med god beliggenhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på utkikk etter nytt og større hus. Nå har det kommet ut en bolig for salg som egentlig er perfekt, husmessig, men det ligger veldig nært veien (hovedvei, tofelts). Vi har hus nært veien nå også og har egentlig sett for oss en annen type beliggenhet nå, men det er stor rift om boligene i området vi ønsker oss, og ofte er de mye eldre og trenger en del oppgraderinger.

Noen med tips og erfaring? Bør huset være det viktigste, eller beliggenheten? 

Anonymkode: 92a98...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beliggenhet uten tvil!! Huset kan dere alltid gjøre noe med, men aldri beliggenheten. 

Anonymkode: 5b89e...820

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beliggenhet uten tvil!! Huset kan dere alltid gjøre noe med, men aldri beliggenheten. 

Anonymkode: 5b89e...820

Jeg er i utgangspunktet enig, men ser at de boligene med bedre beliggenhet, 20-40 år eldre, ofte havner på nesten samme pris, og da har vi makset oss litt prismessig. Vi har travle dager med jobb og små barn, og ser ikke for oss å holde på i åresvis med renovering, da vi ikke er så veldig handy eller interessert selv.. vil bare ha det fint liksom 🧐 ikke lett dette altså

Skrevet

Det spørs jo hva som er viktigst for dere?

For noen er stort fint hus med stor tomt som er det viktigste, mens for andre så er beliggenheten det som er alfa og omega,

For meg er beliggenhet viktigst, men kjenner flere som synes hus/leiligheten er det

Anonymkode: b546f...1ad

• Liker 2
Skrevet

Beliggenhet er det viktigste. Hustype nr 2. Alt annet kan man fikse.

Anonymkode: 92dbb...70b

• Liker 6
Skrevet

Beliggenhet, uten tvil! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg svarer omvendt. Jeg lever heller med litt dårligere beliggenhet, mot at huset er akkurat det jeg trenger. Jeg orker ikke bruke 1-3 år på å pusse opp og modernisere, da tåler jeg heller litt ekstra støy og veistøv. Særlig når dere heller ikke sparer penger på det, eller trives med å drive med oppussing!

Anonymkode: e4d5f...202

• Liker 5
Skrevet

Vi hadde et flott hus med litt dårlig beliggenhet. Jeg ble aldri fortrolig med det. Nå har vi fin beliggenhet, men litt å gjøre med huset.. Men jeg har en mye mer ro her. Vi stresser ikke med oppussing da, men har gjort en del på de 5 år vi har bodd her. 

Anonymkode: 54584...7ee

• Liker 2
Skrevet

Hvis man av en eller annen grunn selge i et vanskeligere boligmarked, vil man sannsynligvis lettere få solgt et hus med flott beliggenhet. Det er vel også noe å tenke på?

Anonymkode: 2a4b0...53f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Beliggenhet. Helt soleklart. 

MÅ husene renoveres, da? 

Vi kjøpte et hus med helt perfekt beliggenhet. Huset var fra 1973, og de som bodde der før oss var nærmete nitti, og hadde ikke akkurat stylet det sånn kjempemye de siste årene. 

Men det var ingenting som MÅTTE gjøres NÅ, liksom. Vi byttet tak etter å ha bodd der i fem år, og løste ellers mye med litt maling, og lever helt fint med at det ikke er interiør-magasin-verdig kjøkkeninnredning og at det er gammel-dame-fliser på badene. Vi tenker å pusse opp litt og litt over mange år. 

Vi har også to små barn og lite tid, og har null interesse eller evne til oppussing. 

Jeg har fått tilbud om å ta over huset til mine foreldre, som jeg elsker. Huset er kjempestort, kjempefint, og nyoppusset, med stor, flat, usjenert hage, og DEN fantastiske utsikten. 

Men det er langt til bussen, dårlig bussforbindelse, farlig og lang skolevei, langt til barnehage, langt til butikken, langt til alt av fritidstilbud til ungene, og generelt en veldig upraktisk må-ha-bil-til-alt-og-kjøre-ungene-til-alt-de-skal-beliggenhet. Så helt uaktuelt for oss.. Her vi bor har vi både barnehage, barneskole, ungdomsskole, vgs, kjøpesenter, idrettsanlegg, osv under 1 km fra oss, og 100 m nedi gaten stopper bussen som går hvert 10. minutt også utenom rushet og tar oss rett til byn på under 10 minutter. 

Anonymkode: 7b16e...220

• Liker 9
Skrevet

Beliggenhet. En trenger ikke å ta all oppgradering med en gang. 

Anonymkode: 33de7...961

• Liker 3
Skrevet

Beliggenhet helt klart, for personlig ville jeg aldri bodd i en by som for eksempel Oslo eller Bergen og trives best i en bygd (men gjerne med nærhet til en storby). Med nærhet til storby så bor jeg i dag en times kjøretur fra Oslo og det er mer enn nært nok for min del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Beliggenhet. Helt soleklart. 

MÅ husene renoveres, da? 

Vi kjøpte et hus med helt perfekt beliggenhet. Huset var fra 1973, og de som bodde der før oss var nærmete nitti, og hadde ikke akkurat stylet det sånn kjempemye de siste årene. 

Men det var ingenting som MÅTTE gjøres NÅ, liksom. Vi byttet tak etter å ha bodd der i fem år, og løste ellers mye med litt maling, og lever helt fint med at det ikke er interiør-magasin-verdig kjøkkeninnredning og at det er gammel-dame-fliser på badene. Vi tenker å pusse opp litt og litt over mange år. 

Vi har også to små barn og lite tid, og har null interesse eller evne til oppussing. 

Jeg har fått tilbud om å ta over huset til mine foreldre, som jeg elsker. Huset er kjempestort, kjempefint, og nyoppusset, med stor, flat, usjenert hage, og DEN fantastiske utsikten. 

Men det er langt til bussen, dårlig bussforbindelse, farlig og lang skolevei, langt til barnehage, langt til butikken, langt til alt av fritidstilbud til ungene, og generelt en veldig upraktisk må-ha-bil-til-alt-og-kjøre-ungene-til-alt-de-skal-beliggenhet. Så helt uaktuelt for oss.. Her vi bor har vi både barnehage, barneskole, ungdomsskole, vgs, kjøpesenter, idrettsanlegg, osv under 1 km fra oss, og 100 m nedi gaten stopper bussen som går hvert 10. minutt også utenom rushet og tar oss rett til byn på under 10 minutter. 

Anonymkode: 7b16e...220

Ikke alt som må renoveres nei kanskje, hittil har det vært det. Forstår du ikke vil ta over huset til foreldrene dine om hverdagen blir tungvint ja.

Det huset jeg sikter til ligger i grunn perfekt til sånn sett, har også utsikt, eneste minuset er trafikkert vei rett ved.. så kjedelig! Føler virkelig det aldri klaffer, men man må vel bare smøre seg med tålmodighet. Vi har jo et hus i dag, så det står liksom ikke på sånn sett. Men tålmodighet når man først har begynt å kike er ikke så lett 🙈

ts.  

Skrevet

Huset vårt er sentralt, men har liten tomt og ligger trangt til. Vi kunne fått hus med mer "luft" rundt, større hage, men da hadde vi enten måtte punge ut mye mer eller bo "på landet". 

Med mindre man kjøper hus på steder som Gudbrandsdalen eller inni en sognefjord, der du fint får enebolig med svær hage til 2 mill, så kan man ikke være så kresen. Vi bor et sted ikke så langt fra Oslo, og det er svindyrt her. For oss var sentral beliggenhet og at huset var relativt nytt (2010), grunnen til at vi kjøpte dette. Selv om det er trangt her og hagen er bitteliten.

Anonymkode: 5adc7...c95

Skrevet

Beliggenhet er viktig, men en hovedvei trenger jo ikke bety at beliggenheten er dårlig. Kommer helt an på hvordan det er? Er det skjermet? 

Jeg kjenner flere som bor rett ved e39, men på grunn av nedfelt tomt og svære hekker er det veldig skjermet likevel. Eneste er lyden da. 

Personlig hadde jeg aldri orket å bo i et oppussingsobjekt over flere år. Huset vårt er ikke nytt og perfekt altså, men for oss var det viktig å ikke måtte planlegge store oppgraderinger i den travleste fasen av livet. Vi valgte mindre bolig da. 

Finnes ingen fasit, hva er rett for dere? 

Skrevet

Beliggenhet!

Vi kjøpte oppussingsobjekt i et populært område og pusset opp billig. Planen var å selge videre, men nå trives vi så godt at vi ble værende. 

Som noen nevnte, beliggenhet er lettere å selge enn selve huset. 

Anonymkode: 64c24...a56

• Liker 3
Skrevet

Man kan endre på huset, men ikke beliggenheten, som flere sier.

Når det er sagt så må du kjenne selv på hva du ønsker. Jeg heller mer mot et fint hus som slipper oppussing.

Anonymkode: 23a69...f45

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere egentlig liker beliggenheten (altså at den liker i et område dere vil bo i og rett skolekrets osv) og dere i utgangspunktet er vant til å bo nær vei og litt støy, ser jeg ikke problemet. 

Investere litt i en god og stor hekk så merker man ikke veien noe særlig.

De nye husene som bygges nå vil nesten alltid ha litt dårligere beliggenhet, fordi de beste tomtene er jo brukt opp :P så vil man ha nytt og fint må man svelge noen kameler. 

Anonymkode: 575df...c87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi er på utkikk etter nytt og større hus. Nå har det kommet ut en bolig for salg som egentlig er perfekt, husmessig, men det ligger veldig nært veien (hovedvei, tofelts). Vi har hus nært veien nå også og har egentlig sett for oss en annen type beliggenhet nå, men det er stor rift om boligene i området vi ønsker oss, og ofte er de mye eldre og trenger en del oppgraderinger.

Noen med tips og erfaring? Bør huset være det viktigste, eller beliggenheten? 

tips fra fremmede?

Anonymkode: d8c34...eb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

tips fra fremmede?

Anonymkode: d8c34...eb7

Ts etterlyser erfaringer fra andre. Det betyr ikke at hun må følge den, men fint med andre synspunkter.

Anonymkode: 64c24...a56

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...