AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Om man finner hus, vel og merke, siden de fleste hus der eies av arbeidsgivere. Anonymkode: e7765...a53
enkefru Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Tja… spørs om det er bare-bare? https://www.nord24.no/her-skal-ingen-fodes-eller-do-men-etter-ti-ar-pa-svalbard-vil-familien-ikke-flytte/s/5-32-11922 Den norske bosettingen på Svalbard utgjør et uvanlig samfunn. Her skal ingen barn fødes og ingen døde begraves. Norsk helse- og sosiallovgivning gjelder ikke her, noe som betyr at det ikke finnes noe helse- og omsorgstilbud utover det vesle akuttmedisinske sykehuset i Longyearbyen. Samfunnet er ikke laget for et liv fra krybbe til grav. I henhold til Svalbardtraktaten kan hvem som helst flytte til Svalbard. Norske myndigheter på øygruppa stiller imidlertid ett knallhardt krav: Du må kunne forsørge deg selv og ikke være til ulempe for samfunnet for øvrig. Hvis ikke bærer det tilbake der du kom fra på første fly.
enkefru Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Også en side med mye info: https://www.sysselmesteren.no/innreise-og-opphold/ 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Du finner aldri bolig der som ufør. Og det er kjempedyrt, bruker veldig mye penger på mat. Anonymkode: 5633a...03a 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Du har ingen jobb, og du kan ikke ta vare på deg selv. Anonymkode: cc5b1...bbf 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har ingen jobb, og du kan ikke ta vare på deg selv. Anonymkode: cc5b1...bbf Wtf! Man har inntekt som uføretrygdet og de fleste uføretrygdede klarer da utmerket godt å ta vare på seg selv! Anonymkode: 2e6a6...04b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Som ufør er man syk og da trenger man vel regelmessig behandling og helsehjelp? Det vil vel neppe være enkelt å ordne på Svalbard? Anonymkode: bf65e...554 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Jepp, og ta gjerne med resten. Anonymkode: b50b0...89f 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Som ufør er man syk og da trenger man vel regelmessig behandling og helsehjelp? Det vil vel neppe være enkelt å ordne på Svalbard? Anonymkode: bf65e...554 Nei. Jeg er ufør men jeg klarer meg selv uten regelmessig helsehjelp for det jeg ble uføretrygdet for. Hender jeg må ha noe på resept, men ikke legebehandlinger osv. Og apotek har de vel på Svalbard også. Tror jeg. Anonymkode: e3bb0...594
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Wtf! Man har inntekt som uføretrygdet og de fleste uføretrygdede klarer da utmerket godt å ta vare på seg selv! Anonymkode: 2e6a6...04b Definisjonen på å forsørge seg selv er å tjene egne penger og ikke få ytelser. Jeg er selv ufør, men forstår da fullt ut hva som menes her. Jeg får uføretrygd fordi jeg ikke har arbeids- og inntektsevne nok til å forsørge meg selv og er takknemlig for det. Anonymkode: e8db3...5dd 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Du har ikke inntekt, du går på trygd. Dvs du klarer deg ikke selv. Anonymkode: cbdb6...3a8 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Definisjonen på å forsørge seg selv er å tjene egne penger og ikke få ytelser. Jeg er selv ufør, men forstår da fullt ut hva som menes her. Jeg får uføretrygd fordi jeg ikke har arbeids- og inntektsevne nok til å forsørge meg selv og er takknemlig for det. Anonymkode: e8db3...5dd Man får ytelsen fra staten, ikke fra lokale myndigheter på Svalbard, så man ligger ikke Svalbard til last om man som uføretrygdet bosetter seg der. Det regner som å ha egne penger til å forsørge seg med. Men når det er sagt har jeg lest at det er svindyrt på Svalbard. Dyr bolig og dyr mat, og du MÅ kunne bruke et våpen. Leste jeg ikke nylig at det var påbudt å ha våpen der? Pga faren for å møte på isbjørn rett utenfor døra når du henter posten din? Anonymkode: e3bb0...594 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 https://www.sysselmesteren.no/vapen/ Anonymkode: e3bb0...594
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Mottar man uføretrygd kan man forsørge seg selv. Om pengene kommer fra staten eller fra en arbeidsgiver har ikke noe å si, så lenge man har en pensjonsinntekt som man kan leve av. Anonymkode: 20ed1...899 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 Har ikke lest her. Men du kan jo ikke bosette deg på Svalbard, med mindre du har et kriterie som gir deg oppholdstillatelse. Reglene er veldig enkle. Anonymkode: bb3e8...087
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får ytelsen fra staten, ikke fra lokale myndigheter på Svalbard, så man ligger ikke Svalbard til last om man som uføretrygdet bosetter seg der. Det regner som å ha egne penger til å forsørge seg med. Men når det er sagt har jeg lest at det er svindyrt på Svalbard. Dyr bolig og dyr mat, og du MÅ kunne bruke et våpen. Leste jeg ikke nylig at det var påbudt å ha våpen der? Pga faren for å møte på isbjørn rett utenfor døra når du henter posten din? Anonymkode: e3bb0...594 Men Svalbard er vel definert innenfor Norge, og vi som er uføre forsørger oss dermed ikke selv. En del får vel også tilleggsytelser fra kommunen, og vil da laste Svalbard. Det er såpass dyrt der at uføretrygd alene vil nok ikke holde. Helsetjenester vil man også som regel benytte. Anonymkode: e8db3...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 Sist jeg leste, måtte man ha garantert jobb der - og hus. Hadde man ikke jobb å gå til på Svalbard så fikk man ikke bo der. Hvor vidt det stemmer, vet jeg ikke men.. Anonymkode: 1b80d...f5d 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du finner aldri bolig der som ufør. Og det er kjempedyrt, bruker veldig mye penger på mat. Anonymkode: 5633a...03a Ligger to stykker ute på finn Anonymkode: e7765...a53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå