AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Jeg er egentlig ikke bekymret for økonomien fremover. Vi har en grei buffer og ikke alt for høyt lån. Men så leser jeg nettaviser daglig. Hver eneste dag er det artikkel på artikkel om hvor grusom det blir: «disse blir å slite mest fremover», «økonomisk smell for nordmenn» osv osv. jeg klarer ikke lengre gå inn på en avis-nettside lengre fordi jeg reagerer så sterkt på disse artikkelen. Hvordan håndterer dere den usikkerheten om fremtidig økonomi? Blir oppriktig engstelig av all praten om hvor ille det skal bli fremover Anonymkode: 79533...d88
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 jeg fører regnskap og har budsjett. Da vet jeg mine faktiske tall, ikke hva 'alle andre' har. Ingen føleri eller noe, kun faktabasert. Anonymkode: 48c4b...6c4 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): jeg fører regnskap og har budsjett. Da vet jeg mine faktiske tall, ikke hva 'alle andre' har. Ingen føleri eller noe, kun faktabasert. Anonymkode: 48c4b...6c4 Ja jeg gjør også det. Men selv om vi har det greit pr. Nå så er jeg redd for de kommende hoppene i utgifter. F.eks hvor høy renten bli, hvor mye maten skal stige og hvor dyr strømmen blir. Med utgiftene vi har idag, kan vi legge av 8 tusen i mnd. Om vi holder budsjettet. Men om renten går opp så mye som er spådd, og kanskje mer, og alt annet stiger, så er jo de 8000 ikke så mye. Redd for å plutselig gå i minus Anonymkode: 79533...d88
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Click bate. Det er sommer og renta, strømmen og matvarepriser er det eneste avisene har skrevet om. Frykt selger. Renta er fortsatt lav og er relativt lav også neste år. Den har vært unormalt lav siden pandemien startet. Husk at dere får fradrag for 22% av renteutgiftene, altså lavere skatt. Har du oversikt og god buffer er det bare å sove godt om natta. Skader jo selvfølgelig ikke å prøve å stramme inn noe på forbruket og spare litt ekstra da, men det gjelder jo egentlig alltid. 🙂 Anonymkode: cb2b8...ad2 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er egentlig ikke bekymret for økonomien fremover. Vi har en grei buffer og ikke alt for høyt lån. Men så leser jeg nettaviser daglig. Hver eneste dag er det artikkel på artikkel om hvor grusom det blir: «disse blir å slite mest fremover», «økonomisk smell for nordmenn» osv osv. jeg klarer ikke lengre gå inn på en avis-nettside lengre fordi jeg reagerer så sterkt på disse artikkelen. Hvordan håndterer dere den usikkerheten om fremtidig økonomi? Blir oppriktig engstelig av all praten om hvor ille det skal bli fremover Anonymkode: 79533...d88 Det er lavlønte, uføre og minstepensjonister som blir skvist av denne prisveksten, spesielt om de er enslige, har barn og/eller leier bolig. Vanlige lønnsmottakere har egentlig hatt det altfor godt ganske lenge, og tåler fint å roe ned forbruket litt i en periode. Anonymkode: 25fbc...60c 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Vi sitter ganske godt i det, men blir også bekymret når jeg leser dette. Har nå begynt å stramme inn både her og der, og kjøper mat på tilbud. Anonymkode: 335ef...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lavlønte, uføre og minstepensjonister som blir skvist av denne prisveksten, spesielt om de er enslige, har barn og/eller leier bolig. Vanlige lønnsmottakere har egentlig hatt det altfor godt ganske lenge, og tåler fint å roe ned forbruket litt i en periode. Anonymkode: 25fbc...60c Du vet at det er studenter som har kommet seg inn på boligmarkedet også? Jeg er en av dem. Anonymkode: 9e17a...110 2
Portia Catonis Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Jeg leser ikke nyheter, og jeg er ikke bekymret for noen ting 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Ingen grunn til panikk. I krisetider har man i andre deler av verden havnet på gata eller måttet flykte fra et utbombet hjem som i Ukraina, men folk overlever likevel, slik vi klarte å overleve korona. Det hadde vært verre om det ble fare for atomkrig, så man får prise seg lykkelig over at mediene enda ikke har tatt denne muligheten med i betraktning, og virkelig skremmer vettet av de arme leserne. Før dette blir realiteten, har vi ingenting å frykte: Anonymkode: 9ac8d...9f1 1
Gjest Adobyen Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 (endret) Klart at det påvirker mange av oss. Hvis man har en viss sum til rådighet når de faste utgiftene er betalt, før man skal kjøpe dagligvarer, drivstoff, klær, sko og diverse, om det f.eks. er 5000, 7000, 9000, 12000, så kan det allerede være vanskelig å spare noe, og for noen er det en kamp for å få endene til å møtes. Andre klarer seg og har fortsatt litt å gå på. Så øker plutselig utgiftene med et par tusen i måneden, samtidig som matvareprisene stiger. Da må man virkelig klø seg i hodet for å løse flokene. Endret 22. august 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du vet at det er studenter som har kommet seg inn på boligmarkedet også? Jeg er en av dem. Anonymkode: 9e17a...110 Imponerende! Er også student, har ek men ikke inntekten til å få lån, hvordan klarte du det? Anonymkode: 35dd1...e2a
Illuminatum Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er lavlønte, uføre og minstepensjonister som blir skvist av denne prisveksten, spesielt om de er enslige, har barn og/eller leier bolig. Vanlige lønnsmottakere har egentlig hatt det altfor godt ganske lenge, og tåler fint å roe ned forbruket litt i en periode. Anonymkode: 25fbc...60c Vel vel, det kommer vel an på hva du mener er lavtlønnet. Selv tjener min samboer og jeg ca 1.1 mill i året. I 2020 hadde vi strømutgifter på 5600. Hittil i år 23000 og kommer sikkert til å havne på minst 35000-40000.Det er en økning på ca 3000 i måneden. Drivstoffutgiftene er kanskje opp mot 1000 ekstra i måneden. Matutgifter kanskje opp mot 1-2000 kroner ekstra i måneden. Renteutgifter med de anslag som er kommet opp 2 % medfører 1800 i måneden. For oss blir endringene på et par år 5-8000 i måneden. Jeg må innrømme at dette vil medføre store endringer i vår hverdag. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Vi har hatt det for godt, altfor lenge. På tide å stramme inn og senke forbruket litt. Anonymkode: 6e002...e2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Imponerende! Er også student, har ek men ikke inntekten til å få lån, hvordan klarte du det? Anonymkode: 35dd1...e2a Jeg kjøpte også bolig som student. Hadde ek, og fikk lån ut i fra framtidig forventet inntekt. Dette var i 2011. Liten, lokal bank. Anonymkode: 22baa...750 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Illuminatum skrev (5 timer siden): Vel vel, det kommer vel an på hva du mener er lavtlønnet. Selv tjener min samboer og jeg ca 1.1 mill i året. I 2020 hadde vi strømutgifter på 5600. Hittil i år 23000 og kommer sikkert til å havne på minst 35000-40000.Det er en økning på ca 3000 i måneden. Drivstoffutgiftene er kanskje opp mot 1000 ekstra i måneden. Matutgifter kanskje opp mot 1-2000 kroner ekstra i måneden. Renteutgifter med de anslag som er kommet opp 2 % medfører 1800 i måneden. For oss blir endringene på et par år 5-8000 i måneden. Jeg må innrømme at dette vil medføre store endringer i vår hverdag. Du kan jo teste det samme med 400 000 i inntekt og fortsatt stille spørsmålet om dere er lavtlønte eller ikke? Jeg har en husholdning på tre. Drivstoff, mat og strøm har økt like mye for meg. Renta ikke så mye fordi jeg ikke har så stort lån, men har jo ca en tredjedel av deres inntekt da. Strøm, mat og drivstoff koster det samme for meg som for dere. Anonymkode: 5dd5b...666
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 Det er som korona, som ikke bekymret meg, og krigen i ukraina, som ikke bekymret meg. Det jeg kan ha kontroll på har jeg kontroll på. Har herunder ikke makset lån, og alltid spart mer enn jeg må, slik at jeg nå slipper å redusere forbruket. Alt utenfor min kontroll bruker jeg ikke en eneste hjernecelle på. Anonymkode: 17352...9b7 1
Illuminatum Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo teste det samme med 400 000 i inntekt og fortsatt stille spørsmålet om dere er lavtlønte eller ikke? Jeg har en husholdning på tre. Drivstoff, mat og strøm har økt like mye for meg. Renta ikke så mye fordi jeg ikke har så stort lån, men har jo ca en tredjedel av deres inntekt da. Strøm, mat og drivstoff koster det samme for meg som for dere. Anonymkode: 5dd5b...666 Det var som en kommentar til han som skrev at det bare var lavtlønnede som kjenner prisøkningen. Jeg forstår at vi tjener greit og flere enn mange. Vi er vel omtrent på gjennomsnittet. Har full forståelse at det smerter enda mer om en har mindre i utgangspunktet 1
Jr.Garcon Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 Det som er veldig problematisk er at vi nordmenn er på første eller andre plass i verden når det gjelder gjeld vs inntekt. Det korthuset der tror jeg vil gi mange en karamell når vi får en lang lang periode med høye matpriser, høyere strømpriser, høye bensinpriser og en rente som kan nå både 7 og 12%, økt arbeidsledighet. Det skal bli spennende å følge boligmarkedet fremover. Du kan søke opp og se renteutvikling de siste 30 år ( rett ned) og boligpris utvikling de siste 30 år (rett opp) så kan man jo gjette hvor de boligprisene vil gå når renta nå går rett opp. Inflasjonen har aldri vært så ille, sist den var i nærheten av så høy var vel 70 og 80 tallet , da var boligrenta på 10-15% mener jeg. Folk i dag har ikke mer penger og eier ikke mer enn før. Folk i dag har mye mye mer gjeld, noe som gjør de ekstra sensitive for renteendringer. Tror en del vil få seg et sjokk utover - velfortjent for mange, trist for de som har minst, så sistnevnte håper jeg staten gir litt ekstra. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 Hvis du blir så påvirket bør du ta noen dagers pause. Du har buffer, du har råd. Det går fint. Anonymkode: df6f4...eab
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 8 hours ago, Illuminatum said: Vel vel, det kommer vel an på hva du mener er lavtlønnet. Selv tjener min samboer og jeg ca 1.1 mill i året. I 2020 hadde vi strømutgifter på 5600. Hittil i år 23000 og kommer sikkert til å havne på minst 35000-40000.Det er en økning på ca 3000 i måneden. Drivstoffutgiftene er kanskje opp mot 1000 ekstra i måneden. Matutgifter kanskje opp mot 1-2000 kroner ekstra i måneden. Renteutgifter med de anslag som er kommet opp 2 % medfører 1800 i måneden. For oss blir endringene på et par år 5-8000 i måneden. Jeg må innrømme at dette vil medføre store endringer i vår hverdag. Helt ærlig - dere har god inntekt, og med 1/2 hver er det etter ditt regnestykke snakk om 2500 til 4000 per pers i måneden. Det går helt fint, det er helt uproblematisk. Kanskje litt kjipt, men ikke noe som burde snu rundt på hele verdenen deres. Det er ikke dere som vil være de store taperne av prisøkningene. Anonymkode: 20117...5ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå