Gå til innhold

Begynte tidligere på stor side, hva gjør vi nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min og et par til fikk begynne på stor side i barnehagen i desember, av litt forskjellige årsaker. De har kommet fint inn i denne gruppa, vært med i bursdager osv. Nå i august begynte jo barna de egentlig er på gruppe med også på stor side, og de er nå i gruppe med disse igjen. De kommer sikkert mer inn i det etterhvert, men enn så lenge leker de jo fortsatt, naturlig nok, med barna som er et år eldre, og blir fortsatt bedt i disse bursdagene. Eller, vi er med i foreldregruppa for disse barna på Facebook, og har egentlig tatt det litt for gitt at vi også skal i disse bursdagene.

Men, nå har jo spørsmålet dukket opp - hvordan best løse det med bursdager når det er vår tur? For mitt barn, i hvert fall, blir det jo mest naturlig å be de som ses på som venner, og de vi allerede har vært i bursdagene til. Men det er jo dumt å ekskludere gruppa de skal være med videre. Bør vi bare satse på å be barna av samme kjønn på begge gruppene? I hvert fall denne første bursdagen på nyåret?

Anonymkode: 84060...da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 4326e...2a6

Skrevet

Dette høres litt lokalt ut, stor side? Altså en 3-6års avdeling? Eller er det noe sånn base barnehage? Og hvor gammel er barnet? 

Tenker du barnebursdager hjemme? Bursdagsfeiringer i barnehagen er vel alle barns som går sammen med på uavhengig av alder. Kan dere ikke bare bestemme på foreldremøte at hvis noen skal ha bursdag hjemme så enten inviteres alle eller så skjer invitasjoner utenfor barnehagen?

Så små barn som i barnehagealder leker jo veldig ofte på tvers av kjønn og årskull, så rart å skulle dele in sånn.

Anonymkode: be5fb...4cc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres litt lokalt ut, stor side? Altså en 3-6års avdeling? Eller er det noe sånn base barnehage? Og hvor gammel er barnet? 

Tenker du barnebursdager hjemme? Bursdagsfeiringer i barnehagen er vel alle barns som går sammen med på uavhengig av alder. Kan dere ikke bare bestemme på foreldremøte at hvis noen skal ha bursdag hjemme så enten inviteres alle eller så skjer invitasjoner utenfor barnehagen?

Så små barn som i barnehagealder leker jo veldig ofte på tvers av kjønn og årskull, så rart å skulle dele in sånn.

Jeg vet ikke hva som er vanlig rundt omkring ellers, men her er i hvert fall barnehagen delt i stor og liten side, hvor stor side nå består av barn født i 2019 og opp til skolestartere. Så er de i mindre grupper etter året de er født, på turer osv. Utenom leker de jo med hverandre på tvers av grupper og alder.

Bursdagene vi har vært i hittil har vært informert om på Facebook. Noen har hatt det hjemme, andre har lånt barnehagen, men det har uansett vært de samme barna hver gang. Samme kjønn, samme alder. Min som er født i 2019 har jo da vært med 2018-barna.

Skrevet

Det er da vel ikke verre enn at foreldrene spesifikt inviterer barn?
"Ole vil gjerne invitere Astrid i bursdagen sin"

eventuelt

"Ole vil gjerne invitere 2018-barna.." eller "Ole vil gjerne invitere sjiraff-gruppa..." eller "Ole vil gjerne invitere hele storeavdelingen.."

Og hvis foreldrene skulle finne på å skrive på facebook "Ole har bursdag og alle er invitert" ja da er jo deres barn invitert også, for dere er også på facebook og fikk invitasjonen.

(Jeg har aldri opplevd annet enn en personlig invitasjon til barnet mitt, og jeg har 3 barn.)

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva som er vanlig rundt omkring ellers, men her er i hvert fall barnehagen delt i stor og liten side, hvor stor side nå består av barn født i 2019 og opp til skolestartere. Så er de i mindre grupper etter året de er født, på turer osv. Utenom leker de jo med hverandre på tvers av grupper og alder.

Bursdagene vi har vært i hittil har vært informert om på Facebook. Noen har hatt det hjemme, andre har lånt barnehagen, men det har uansett vært de samme barna hver gang. Samme kjønn, samme alder. Min som er født i 2019 har jo da vært med 2018-barna.

Ok, du må nesten snakke med de det gjelder i din barnehage, for bursdager gjøres på veldig mange ulike måter og det finnes ikke noen generelle retningslinjer. Her vi bor har vi ikke lov å ha Facebook-gruppe 🤷🏼

Er det ikke veldig tidlig å ha hatt mange bursdager allerede hvis man bare er 3 år? (Høres slitsomt ut, hilsen introvert mamma😆).

• Liker 2
Skrevet
Veggdyret skrev (26 minutter siden):

Det er da vel ikke verre enn at foreldrene spesifikt inviterer barn?
"Ole vil gjerne invitere Astrid i bursdagen sin"

eventuelt

"Ole vil gjerne invitere 2018-barna.." eller "Ole vil gjerne invitere sjiraff-gruppa..." eller "Ole vil gjerne invitere hele storeavdelingen.."

Og hvis foreldrene skulle finne på å skrive på facebook "Ole har bursdag og alle er invitert" ja da er jo deres barn invitert også, for dere er også på facebook og fikk invitasjonen.

(Jeg har aldri opplevd annet enn en personlig invitasjon til barnet mitt, og jeg har 3 barn.)

Jeg skjønner at det i prinsippet er enkelt å invitere til bursdager, det jeg lurte mest på hva som er mest smidig og best for barna mtp.  gammel gruppe, ny gruppe eller begge.

Skrevet

Du inviterer de som er i samme kull, også de han selv har blitt invitert til 

Anonymkode: a5230...9eb

• Liker 1
Skrevet

Inviter de på samme avdeling og eventuelle bestevenner i tillegg så lenge det blir et mindretall på andre gruppen (ikke 2 av 3 f.eks.).  Gruppene vil mest sannsynlig gå seg til ganske raskt og ditt barn leke med sin avdeling. Om barnet har bursdag på nyåret så er det jo mange måneder til å se hvordan det utvikler seg. Dynamikken kan ha endret seg til da.

Om du har plass (og ork 😅) er begge gruppene og en fin løsning.

Anonymkode: bad09...2c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...