AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Noen som har blitt utredet for ADHD/ADD som voksen? Hvordan var prossessen, og hvor lang tid tok det? Var det enkelt å få henvisning? Anonymkode: 25a0a...081
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Legen henviste meg til DPS. Søknaden gikk gjennom på første forsøk, men det er ikke tilfelle for alle. Hvis du får avslag, så må du bare klage. Ting tar tid i det offentlige, så fra søknaden ble sendt til jeg hadde en diagnose gikk det nesten et år. Og jeg venter enda på å få prøve medisiner. Prosessen var egentlig utfylling av masse skjemaer. Man skal kartlegge om man har nok symptomer og om disse symptomene også fant sted i barndommen. Ofte skal de også prate med en som kjente deg da du var liten (foreldre, lærer, besteforeldre eller lignende). Har hørt om at noen også går gjennom noen kognitive tester, men det fikk aldri jeg. Anonymkode: a1f20...9f1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Etter at legen sendte henvisning fikk jeg time hos DPS i løpet av noen uker. Hadde en samtale på DPS, tok tester to ganger med ukes mellomrom. Fikk svar et par uker deretter. Så hos meg tok prosessen ca 2 mnd. Anonymkode: 3db20...24e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter at legen sendte henvisning fikk jeg time hos DPS i løpet av noen uker. Hadde en samtale på DPS, tok tester to ganger med ukes mellomrom. Fikk svar et par uker deretter. Så hos meg tok prosessen ca 2 mnd. Anonymkode: 3db20...24e Fortsetter: Jeg tok tester ved å svare på en hel del ting, gjøre noen praktiske oppgaver og noe andre ting på en dataskjerm. I tillegg til intervjuet i forkant av testene. De hoppet over dette med å snakke med en som kjente meg fra jeg var liten siden han mente det var veldig tydelig ADHD og at moren min var den eneste som evt. kunne bli snakket med og hun var allerede litt glemsk pga alder. Anonymkode: 3db20...24e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Jeg lurer litt på det samme og er også interessert i forskjellige erfaringer. Min fastlege tok meg på alvor da jeg fortalte hva jeg mistenkte og sendte henvisning og hun forberedte meg på lang ventetid, men at den hun henviste meg til var utrolig dyktig. Jeg ba om henvisning i mars tror jeg og nå er første time i utredning rett rundt hjørnet. Er veldig nervøs for hva slags tester jeg skal igjennom. Og redd for å ikke bli tatt på alvor. Er også redd for å underdrive eller bagatellisere. Og er redd for evnetest.. Skrekken er å bli avfeid hvis jeg gjør det godt på de. Hva gikk de kognitive testene ut på? Anonymkode: e74de...606
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Jeg har mistanke om ADD, ingen tegn til hyperaktivitet. Men det er så mye som stemmer med ADD, og har gjort det siden jeg var liten. Mange brikker hadde falt på plass. Men når jeg nå er over 30, har jeg jo lært meg noen teknikker, som fører til at jeg er «redd» jeg mestrer eventuelle tester. Jeg har alltid vært et «rotehue».. greier aldri å fullføre påbegynte prosjekt, mister og roter bort alt fra nøkler og lommebok til viktige papirer på jobb. Sliter enormt med å komme igang med oppgaver og hverdagslige gjøremål, og selv hvor godt jeg liker å ha det ryddig, så får jeg det bare ikke til.. Og jeg sliter veldig med å fokusere i samtaler, og har alltid snakka i munnen på folk. («Jeg har jo forstått poenget deres, så ingen grunn til å la de fullføre før jeg svarer🙄») Til tross for dette er jeg jo et fullt fungerende menneske med mann og barn og full jobb. Men jeg har vært sliten så lenge jeg kan huske, og oppfatter meg selv som superlat, selv om jeg har tusen baller i luften til enhver tid. Har nå kommet til et punkt der jeg vurderer å spørre fastlegen om en henvisning, men er litt redd for at jeg bare får til svar at enkelte er bare rotehuer. Greit nok det, men jeg har aldri helt greid å slå meg til ro med den delen av personligheten min, og synes nesten det er sårt hver gang noen ler fordi det er tredje gang jeg mister nøklene en dag… TS Anonymkode: 25a0a...081 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Forsøkte å få henvisning fra fastlegen, men fikk beskjed om at «det offentlige ikke skal betale for dette» siden jeg er i full jobb. 🙄 At jobben er på et lager når jeg har 450 000,- i studielån pga. et studie jeg ikke har klart å fullføre var visstnok ikke så farlig. Fikk beskjed om at jeg kunne betale for privat utredning hvis jeg ville (igjen; Ikke mulig. Jeg jobber på lager og har nesten fem hundre tusen i studielån… 🙄) Anonymkode: 38c8e...88b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Forsøkte å få henvisning fra fastlegen, men fikk beskjed om at «det offentlige ikke skal betale for dette» siden jeg er i full jobb. 🙄 At jobben er på et lager når jeg har 450 000,- i studielån pga. et studie jeg ikke har klart å fullføre var visstnok ikke så farlig. Fikk beskjed om at jeg kunne betale for privat utredning hvis jeg ville (igjen; Ikke mulig. Jeg jobber på lager og har nesten fem hundre tusen i studielån… 🙄) Anonymkode: 38c8e...88b Det syns jeg hørtes rart ut. Det er jo bare egenandel på DPS, vel? Anonymkode: 3db20...24e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forsøkte å få henvisning fra fastlegen, men fikk beskjed om at «det offentlige ikke skal betale for dette» siden jeg er i full jobb. 🙄 At jobben er på et lager når jeg har 450 000,- i studielån pga. et studie jeg ikke har klart å fullføre var visstnok ikke så farlig. Fikk beskjed om at jeg kunne betale for privat utredning hvis jeg ville (igjen; Ikke mulig. Jeg jobber på lager og har nesten fem hundre tusen i studielån… 🙄) Anonymkode: 38c8e...88b Jeg har snart fullført to bachelorgrader og har vært i jobb flere ganger. Jeg fikk allikevel utredning på DPS og har ADD. Bytt fastlege hvis h*n ikke tar det på alvor. Anonymkode: a1f20...9f1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Dere med ADD, hvordan utarter det seg, og hvordan fungerer dere i hverdagen? Medisiner? Anonymkode: 25a0a...081
Purra Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Det er enkelt nok å få henvisning til DPS av legen, om du har en fornuftig fastlege. Men ofte må legen skrive veldig god henvisning for at det skal være "viktig nok" så du kommer inn. Så når du snakker med legen om det, ikke underdriv symptomene dine, og ha gjerne en liste klar med alt du plages med.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Purra skrev (1 time siden): Det er enkelt nok å få henvisning til DPS av legen, om du har en fornuftig fastlege. Men ofte må legen skrive veldig god henvisning for at det skal være "viktig nok" så du kommer inn. Så når du snakker med legen om det, ikke underdriv symptomene dine, og ha gjerne en liste klar med alt du plages med. Lurer på om jeg bare har vært skikkelig "heldig"? Jeg ba ikke om henvisning for ADHD engang, det var hukommelsesproblemer jeg ville sjekke ut. Fikk da time hos DPS og det var legen der som snakket om ADHD, jeg ble litt overrasket faktisk. Rart at det er så forskjell på fastleger og DPS'er når det kommer til dette. Anonymkode: 3db20...24e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå