AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #21 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (På 22.8.2022 den 18.21): BankID på mobil fases ut fordi det er knyttet til SIM-kortet. Nå er det flere og flere enheter som ikke benytter vanlige sim-kort, men i stedet har "eSIM", som ikke er et fysisk kort, men en elektronisk identifikator. Hvis vi ikke hadde endret på løsningen vi har hatt til nå, så ville bankid ikke fungert på disse enhetene. Smart-telefoner er et eksempel hvor eSIM ofte blir brukt. I tillegg til flere andre aspekter, men kort sagt; verden går videre, særlig innen teknologi, og SIM-kort slik vi har kjent det i en årrekke er gammeldagse greier som vi på sikt faser helt ut. En annen, ørliten fordel, er at enkelte operatører tok seg betalt for bruk av Bank-ID via SIM. Frekt som fy, spør du meg, men den muligheten blir borte nå etter hva jeg har forstått. Anonymkode: d01e0...82c Og i tillegg brukte bankID for mobil SMSer. Det kan fort bli dyrt i utlandet utenfor EU/EØS feks om man trenger det i USA. Anonymkode: ad491...3e2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #22 Skrevet 31. august 2022 Virker dessverre ikke som bankID-appen blir mer stabil enn bankID på mobil. Nede nå igjen. Gruer meg til et klokt hode kommer på at de kan fase ut kodekort og kodebrikke. Anonymkode: 269aa...b12
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #23 Skrevet 31. august 2022 Jeg er glad for å være så gammeldags at jeg bruker kodebrikke. Har vel hatt den i 10-12 år nå, har byttet den ut 1 gang pga den gikk tom for batteri. Har aldri behøvd å installere eller oppdatere noe. Jeg må ikke åpne noe eller gå fram eller tilbake på telefonen. Den har aldri låst seg eller hatt teknisk feil. Jeg må aldri bekrefte noe. Bytter jeg telefon behøver jeg ikke gjøre noe. Jeg behøver bare å taste inn passord 1 gang. Det er ingen pin-kode eller biometri. Men hurra for fremskritt og apper da...🤦♂️ Anonymkode: 417ac...d98 1
Maskinfører Skrevet 31. august 2022 #24 Skrevet 31. august 2022 Tungvint kunde hos sparebank 1 vurderer og Ringe de i morgen og bestille en Kodebrikke i tilfelle ting ikke virker 🙂
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #25 Skrevet 27. november 2022 Og jeg får bare feilemeldinger når jeg prøver å aktivere den ene eller den andre appen. Jeg er Nordea kunde og verken Norde ID appen eller Bank ID appen er mulig å aktivere. Og når jeg prøver kodebrikken får jeg bare at feil data er inntastet. Det eeneste som virker å funke er den gamle bank ID for mobil. For noe kødd de har innført når de har løsninger som ikke funker. Anonymkode: ad491...3e2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #26 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og jeg får bare feilemeldinger når jeg prøver å aktivere den ene eller den andre appen. Jeg er Nordea kunde og verken Norde ID appen eller Bank ID appen er mulig å aktivere. Og når jeg prøver kodebrikken får jeg bare at feil data er inntastet. Det eeneste som virker å funke er den gamle bank ID for mobil. For noe kødd de har innført når de har løsninger som ikke funker. Anonymkode: ad491...3e2 Får bare beskjed om at min bank ID avtale er utløpt når jeg prøver dette. Men det kan jo ikke ha utløpt når Bank ID for mobil løsningen funker alle steder... Anonymkode: ad491...3e2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #27 Skrevet 27. november 2022 missmcbeal skrev (På 21.8.2022 den 22.49): Jeg må nok dessverre skuffe deg, men den nye Bank ID appen er ikke noe mer lettvint enn det Nordea tilbyr. Høres ut som mye av det samme. Man må inn på appen for å først bekrefte at man prøver å logge inn, man får riktignok et varsel, men må likevel trykke meg inn på appen. Så må man også taste inn et sterkt passord for å bekrefte, og det tar lenger tid enn bank id på mobil. Så hater selv den nye løsningen pga. at man må taste inn det passordet, men grunnen er nok at visstnok skal være mer sikkert. Når du får varslet øverst på skjermen kan du velge å holde inne og så kommer det to linjer med «ja, det er meg» eller «nei, dette er ikke meg». Du trykker da på det som stemmer og går videre i prosessen uten å måtte bytte vinduer! Enkelt og greit! 😉 (må bare vite det 😅) Anonymkode: af1e6...6af
Tomas77 Skrevet 27. november 2022 #28 Skrevet 27. november 2022 Klassisk if it ain't broke dont fix it scenario. Nordea appen er nærmest ubrukelig. Bank ID på Mobil er utrolig mye mer pålitelig.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #29 Skrevet 27. desember 2022 Får fortsatt ikke brukt Nordea Id andre steder enn nordea sin nettbank. Får ikke opp noe valg for det på skatteetaten f.eks. Ikke kommer det opp koder så man kan skrive inn manuelt lenger heller, slik som det gjorde før på Nordea koder. Tenkte å bytte mobil abb, men da mister jeg vel bankid gjennom sim nå.. Så jevlig ubrukelig. Anonymkode: 4bc7e...a76
slask Skrevet 27. desember 2022 #30 Skrevet 27. desember 2022 Hvorfor ikke hoppe rett til chip i panna, fingeren eller stortåa? Sånn at det ikke går an å glemme mobilen hjemme når man skal bli utestengt fra samfunnet...
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #31 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får fortsatt ikke brukt Nordea Id andre steder enn nordea sin nettbank. Får ikke opp noe valg for det på skatteetaten f.eks. Ikke kommer det opp koder så man kan skrive inn manuelt lenger heller, slik som det gjorde før på Nordea koder. Tenkte å bytte mobil abb, men da mister jeg vel bankid gjennom sim nå.. Så jevlig ubrukelig. Anonymkode: 4bc7e...a76 Ja, du gjør dessverre det. Jeg mister min nå som Vipps mobil forsvinner. 🙄 Gruer meg. Jeg har fått orden på appen, og håper det fungerer greit. Jeg ser mange klage på Nordeas app - jeg har også BankID gjennom Nordea, men jeg har også BankID i en annen bank. Jeg bruker derfor denne nå i appen (og BankID på mobil). Så hvis du vil bort fra en dårlig fungerende løsning hos Nordea, få det BankID i en annen bank! Anonymkode: cc69c...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå