AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Del Skrevet 17. august 2022 Jeg får bare opp det her: Anonymkode: a4cc2...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Del Skrevet 17. august 2022 Det blir vel ordnet opp i ganske raskt. Kommer meg greit inn på nettbanken selv, men jeg bruker kodebrikke. Det hender i blant at nettbank er utilgjengelig enten via app eller kodebrikke, da kan man fortsatt bruke telefonbank om man har det. Har aldri opplevd at den har streiket. Anonymkode: 43d9f...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Del Skrevet 17. august 2022 Hadde problemer med appen i en annen bank tidligere i dag. Men kom meg inn via nettsiden, og kunne bruke nettbanken helt normalt på den måten. Anonymkode: 5f43b...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Del Skrevet 21. august 2022 Bank-ID på mobil fases som kjent ut om kort tid. Nordea har sammen med Sparebank1 valgt å ikke støtte den nye BankID-appen som de fleste andre banker. Dette innebærer at vi som har Nordea må bruke "Nordea I"-appen i stedet for BankID på mobil når denne ikke fungerer lenger. Vi har ikke noe annet valg. Men dette skulle gjøre det mye enklere, men for meg har det blitt mye mer tungvindt, og MYE tregere å logge på, bl.a. p.g.a flere steg og at man må manuelt hoppe mellom vinduene. Nå kreves det at man også må skrive inn et passord i tillegg til pin-kode. Det er spesielt ille når man bruker mobilen (som jo de fleste gjør meste parten av tiden). Hvis jeg skal logge meg på der det kreves Bank-ID, må jeg gjennom følgende "melkerute": 1. Tast inn fødselsnummer og velg metode (som før) 2. Når "Nordea ID" er valgt, må man selv hente fram denne manuelt siden denne ligger som en egen app, "bak" den siden man jobber på. Med BankID på mobil popper jo dette vinduet opp over alt man har åpent, slik at man bare kan taste rett inn. 3.Når man har hentet fram Nordea ID-appen manuelt og tastet inn pin-koden får man opp beskjeden "Nordea ID er klar for bruk". Så må man igjen manuelt gå tilbake til nettsiden/appen for å skrive inn et passord. Dette er samme passord man bruker på den gode gamle Bank-ID med kodebrikke. De har altså klart kunsttykket å gjøre dette mye mer komplisert og tungvindt enn tidligere. Jeg aner ikke om den nye Bank-ID appen er like tungvindt, men mistenker at den ikke er det. Jeg forventer at man i 2022 er i stand til å lage en smidig pålogging uten denne typen baksterversk opplegg. Man må kunne forvente at man skal kunne logge på kjapt og effektivt med pinkode + fingeravtrykk/ansiktsgjenkjenning etc. Flere med samme problem? Anonymkode: c0459...ef4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Del Skrevet 21. august 2022 Står ikke noe på nordea sine sider at bank id app ikke kan brukes: De fleste med BankID på mobil vil oppleve at løsningen fortsetter å fungere en stund. Etter hvert erstattes løsningen med BankID-appen eller Nordeas egen app Nordea ID. Men du kan selvfølgelig fortsette å bruke den fysiske kodebrikken din som før dersom du foretrekker det. Anonymkode: 93d0d...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Del Skrevet 21. august 2022 Det er visst et problem igjen med Nordea Wallet. For noen timer siden skulle jeg inn på nettsiden på Safari men da fikk jeg vite at personnummeret mitt var ugyldig, så jeg ringte og de sa det var noe krøll 😑 Anonymkode: a4cc2...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 21. august 2022 #7 Del Skrevet 21. august 2022 Jeg må nok dessverre skuffe deg, men den nye Bank ID appen er ikke noe mer lettvint enn det Nordea tilbyr. Høres ut som mye av det samme. Man må inn på appen for å først bekrefte at man prøver å logge inn, man får riktignok et varsel, men må likevel trykke meg inn på appen. Så må man også taste inn et sterkt passord for å bekrefte, og det tar lenger tid enn bank id på mobil. Så hater selv den nye løsningen pga. at man må taste inn det passordet, men grunnen er nok at visstnok skal være mer sikkert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 21. august 2022 #8 Del Skrevet 21. august 2022 Tråden er slått sammen med tilsvarende emne. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 22. august 2022 #9 Del Skrevet 22. august 2022 Virker tungvint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Del Skrevet 22. august 2022 Jeg er nordea-kunde, og har lastet ned den nye ID-appen. Men hvordan får man den opp som et alternativ når man skal bruke Bank-ID? Jeg er også nemlig kunde i Sbanken. Det er kun det alternativet som kommer opp når jeg blir bedt om å bruke BankID. Hvordan får jeg til å overstyre Sbankens Bank-ID som nå ligger inne et sted som default - og velge Nordeas app i stedet? Mulig jeg uttrykte meg litt uklart her, altså. Jeg vil gjerne bruke Nordeas bank ID, men den slår seg ikke på når jeg trenger den Anonymkode: e34b3...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Del Skrevet 22. august 2022 Liker appen bedre enn BankID på mobil. Sistnevnte kunne være notorisk tregt til tider. Anonymkode: 17b50...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Del Skrevet 22. august 2022 Skjønner ikke hvorfor de gjør det mer tungvindt? Hva er bakgrunnen til at de faser ut BankID på Mobil? Det er jo veldig enkelt å bruke. Anonymkode: 1c038...6d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Del Skrevet 22. august 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor de gjør det mer tungvindt? Hva er bakgrunnen til at de faser ut BankID på Mobil? Det er jo veldig enkelt å bruke. Anonymkode: 1c038...6d2 BankID på mobil fases ut fordi det er knyttet til SIM-kortet. Nå er det flere og flere enheter som ikke benytter vanlige sim-kort, men i stedet har "eSIM", som ikke er et fysisk kort, men en elektronisk identifikator. Hvis vi ikke hadde endret på løsningen vi har hatt til nå, så ville bankid ikke fungert på disse enhetene. Smart-telefoner er et eksempel hvor eSIM ofte blir brukt. I tillegg til flere andre aspekter, men kort sagt; verden går videre, særlig innen teknologi, og SIM-kort slik vi har kjent det i en årrekke er gammeldagse greier som vi på sikt faser helt ut. En annen, ørliten fordel, er at enkelte operatører tok seg betalt for bruk av Bank-ID via SIM. Frekt som fy, spør du meg, men den muligheten blir borte nå etter hva jeg har forstått. Anonymkode: d01e0...82c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 22. august 2022 #14 Del Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bank-ID på mobil fases som kjent ut om kort tid. Nordea har sammen med Sparebank1 valgt å ikke støtte den nye BankID-appen som de fleste andre banker. Dette innebærer at vi som har Nordea må bruke "Nordea I"-appen i stedet for BankID på mobil når denne ikke fungerer lenger. Vi har ikke noe annet valg. Men dette skulle gjøre det mye enklere, men for meg har det blitt mye mer tungvindt, og MYE tregere å logge på, bl.a. p.g.a flere steg og at man må manuelt hoppe mellom vinduene. Nå kreves det at man også må skrive inn et passord i tillegg til pin-kode. Det er spesielt ille når man bruker mobilen (som jo de fleste gjør meste parten av tiden). Hvis jeg skal logge meg på der det kreves Bank-ID, må jeg gjennom følgende "melkerute": 1. Tast inn fødselsnummer og velg metode (som før) 2. Når "Nordea ID" er valgt, må man selv hente fram denne manuelt siden denne ligger som en egen app, "bak" den siden man jobber på. Med BankID på mobil popper jo dette vinduet opp over alt man har åpent, slik at man bare kan taste rett inn. 3.Når man har hentet fram Nordea ID-appen manuelt og tastet inn pin-koden får man opp beskjeden "Nordea ID er klar for bruk". Så må man igjen manuelt gå tilbake til nettsiden/appen for å skrive inn et passord. Dette er samme passord man bruker på den gode gamle Bank-ID med kodebrikke. De har altså klart kunsttykket å gjøre dette mye mer komplisert og tungvindt enn tidligere. Jeg aner ikke om den nye Bank-ID appen er like tungvindt, men mistenker at den ikke er det. Jeg forventer at man i 2022 er i stand til å lage en smidig pålogging uten denne typen baksterversk opplegg. Man må kunne forvente at man skal kunne logge på kjapt og effektivt med pinkode + fingeravtrykk/ansiktsgjenkjenning etc. Flere med samme problem? Anonymkode: c0459...ef4 BankID-appen er i alle fall mer tungvint enn BankID på mobil. Jeg er veldig lite fornøyd med at jeg må inn med passordet mitt. Det er jo vanskelig (for at det skal være et sterkt passord), slik at jeg ikke husker det. Så jeg må inn og ut for å hente opp passordet. BankID på mobil fungerer heldigvis for meg enn så lenge, jeg gruer meg til det forsvinner! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 23. august 2022 #15 Del Skrevet 23. august 2022 (endret) On 8/21/2022 at 9:26 PM, AnonymBruker said: De har altså klart kunsttykket å gjøre dette mye mer komplisert og tungvindt enn tidligere. Jeg aner ikke om den nye Bank-ID appen er like tungvindt, men mistenker at den ikke er det. Anonymkode: c0459...ef4 Den nye Bank-ID appen fungerer veldig smidig. Endret 23. august 2022 av nebbete fugl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 23. august 2022 #16 Del Skrevet 23. august 2022 Jeg syns den nye Bank-ID-appen var lett og grei å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #17 Del Skrevet 23. august 2022 Forstår det slik at Bank-ID appen og Nordea-ID i prinsippet er samme sak (antar det er det samme for Sparebank1 som også har egen). De reklamerer med at det skal være smidigere, raskere og enklere enn med Bank-ID på mobil. Dette stemmer definitivt ikke. Hvis de skal leve opp til å være "fremtidsrettet", bør følgende endringer være et minimum: 1. Automatikk i at appen spretter opp fremst på mobilen når man aktiverer den, uavhengig av andre apper som er aktive, og ikke bare dukker opp i statuslinja på mobilen, slik at man selv må hente den fram manuelt. Helt ufattelig at en så enkel sak ikke er ordnet. 2. Gjøre det mulig for brukeren å benytte bimoetri (fingeravtrykk/ansiktsgjenkjennin) i stedet for å taste inn et passord. Dette passordet skal jo være et sikkert passord, som også kreves byttet med jevne mellomrom. I 2022 er folk på farten og man bruker Bank-ID til ALT, og da er det helt håpløst at man må huske og taste inn et überlangt passord når man skal logge seg på. Det er helt ok at man krever passord på den vanlige Bank-ID med kodebrikke, som man stort sett benytter når man sitter hjemme foran PC´en. Man skulle tro at en pin-kode for å aktivere appen + biometri skulle være mer enn nok sikkert. Anonymkode: c0459...ef4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #18 Del Skrevet 25. august 2022 BankID-appen fungerte ikke nå i morgentimene, flere med problemer? BankID på mobil har vært notorisk ustabilt, så jeg hadde håpet det skulle bli bedre med appen. Den gode gamle kodebrikken er det eneste som fungerer stabilt. Anonymkode: 269aa...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #19 Del Skrevet 25. august 2022 Fungerer fint her. Jeg taster inn personnummer og at jeg skal logge inn med mobilapp. Appen åpner automatisk og jeg bekrefter at det er jeg som logger inn, når det er gjort sendes jeg automatisk tilbake dit jeg legger inn passord. Ferdig. Skjønner ikke denne melkeruten alle snakker om? Anonymkode: 6ad59...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #20 Del Skrevet 25. august 2022 Jeg synes den nye nordea ID-appen er mye lettere enn bank-id. Må inn med personnummer og personlig kode... på bankid måtte man inn med telefonnummer, fødselsdato og pinkode/fingeravtrykk, og så sitte å tvinne tomler mens man ventet på respons. Har aldri hatt trøbbel med nordea ID heller, verken i dag eller tidligere. Anonymkode: 644b3...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå