Gå til innhold

Flytte til Malaga med 5 barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg, mannen og barna ønsker oss et år (eller fler) i Spania fra neste høst (jobber fra hjemmekontor), fortrinnsvis Malaga. Vi har 5 barn fra 2-15 år med på lasset. Vi starter reasearch i disse dager og forhører oss der vi kan.

Er det noen som har noen tips til alt fra leie bolig til skole/bhg og ellers ting vi må tenke på? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send barna på spansk skole, ikke internasjonal! Å lære et nytt språk er en gave de vil ha med seg resten av livet. 

Anonymkode: b75b3...61f

• Liker 5
Skrevet
Pingvinsukker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg, mannen og barna ønsker oss et år (eller fler) i Spania fra neste høst (jobber fra hjemmekontor), fortrinnsvis Malaga. Vi har 5 barn fra 2-15 år med på lasset. Vi starter reasearch i disse dager og forhører oss der vi kan.

Er det noen som har noen tips til alt fra leie bolig til skole/bhg og ellers ting vi må tenke på? 

Tenker dere å jobbe selvstendig? De færreste norske selskaper vil la ansatte jobbe i utlandet over tid, det reiser vanskelige arbeidsrettslige og skattemessige spørsmål.

Anonymkode: 5d621...27d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tenker dere å jobbe selvstendig? De færreste norske selskaper vil la ansatte jobbe i utlandet over tid, det reiser vanskelige arbeidsrettslige og skattemessige spørsmål.

Anonymkode: 5d621...27d

Vi er ansatt i to forskjellig selskap, har mulighet for 100% hjemmekontor. Hva slags hinder tenker du på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Send barna på spansk skole, ikke internasjonal! Å lære et nytt språk er en gave de vil ha med seg resten av livet. 

Anonymkode: b75b3...61f

Jeg tenkte faktisk den norske skolen, for å ikke «forstyrre» pensum mer enn nødvendig, men det er kanskje feil tankegang? Det er jo tross alt i utgangspunktet kun for 11 måneder. 

• Liker 1
Skrevet
Pingvinsukker skrev (11 timer siden):

Hei!

Har du og mannen avtalt dette med arbeidsgiver? Er det greit for deres arbeidsgivere?

• Liker 1
Skrevet
Pingvinsukker skrev (17 timer siden):

Vi er ansatt i to forskjellig selskap, har mulighet for 100% hjemmekontor. Hva slags hinder tenker du på? 

Se linken noen andre har lagt inn her.  Dere kan miste medlemskapet i den norske folketrygden. 

Anonymkode: 7edb2...301

Skrevet

For kun 1 år, så send de på den norske skolen. Den spanske skolen er veldig forskjellig fra den norske, og er fortsatt i stor grad delt opp midt på dagen (dvs fra typ 8-12 og 15-17 igjen). Anbefaler heller for språket sin del at de heller tar del i lokale idrettslag. Jeg bodde selv i Spania i min ungdom, og gikk på en av de andre norske skolene, og da var det oppfordret til å være med i lokale idrettslag osv. I tillegg er det vanlig at det er ekstra spanskundervdsning for alle klassetrinn. Fordelen er også at disse skolene er veldig vant til at de kommer nye elever inn, og har svært gode rutiner for dette. 

Anonymkode: 3286f...beb

Skrevet

Det er også mulig å søke den svenske skolan. De har förskola fra 3 år, og det er også de som ivaretar videregåendetilbudet for de norske. Alternativet er jo lenger nord, dvs Costa Blanca hvor begge de to større norske skolene også har videregående, og norske/spansk/internasjonale barnehager i nærheten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For kun 1 år, så send de på den norske skolen. Den spanske skolen er veldig forskjellig fra den norske, og er fortsatt i stor grad delt opp midt på dagen (dvs fra typ 8-12 og 15-17 igjen). Anbefaler heller for språket sin del at de heller tar del i lokale idrettslag. Jeg bodde selv i Spania i min ungdom, og gikk på en av de andre norske skolene, og da var det oppfordret til å være med i lokale idrettslag osv. I tillegg er det vanlig at det er ekstra spanskundervdsning for alle klassetrinn. Fordelen er også at disse skolene er veldig vant til at de kommer nye elever inn, og har svært gode rutiner for dette. 

Det der er bullshit. Jeg gikk i to forskjellige offentlige spanske skoler og skoletidene var ganske like som i den norske, ingen siesta.

Anonymkode: b0728...64a

Skrevet
Pingvinsukker skrev (På 21.8.2022 den 23.59):

Det kan være trøblete både mtp skatt, trygderettigheter etc, og kan kreve mye av arbeidsgiver for å gjøre det riktig og lovlig (kan kreve advokatbistand etc). Dette kan mao koste arbeidsgiver mye tid og penger. Det er ingen selvfølge at arbeidsgiver sier ja til dette, selv om du i teorien kun trenger strøm og internett for å jobbe. 
Ellers er jeg enig i at norsk skole virker fornuftig hvis dere bare skal være borte i ett år. 

Anonymkode: 7ced9...770

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...