Gå til innhold

Jeg er snart ferdig med permisjon og blir sykemeldt med en gang. Kan jeg da ha baby hjemme mens far forskyver sin permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snakk om 1 mnd (orker ikke oppgi årsak da det er irrelevant, men jeg er i stand til å ha baby hjemme).

Pappaen forskyver isåfall sin permisjon med en mnd.

Finnes det noen regler på dette? Noen som vet?

Anonymkode: d2d9c...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er sykmeldt vil far overta din permisjon. Dermed får han en måned kortere permisjon senere. Men dette tror jeg dere må søke om. Så hvis du er sykemledt men kan ta vare på baby er det vel best å ikke "røre" pappapermen mtp lengden på samlet permisjon.

Anonymkode: ebce2...94a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du er sykmeldt vil far overta din permisjon. Dermed får han en måned kortere permisjon senere. Men dette tror jeg dere må søke om. Så hvis du er sykemledt men kan ta vare på baby er det vel best å ikke "røre" pappapermen mtp lengden på samlet permisjon.

TS mener vel sykemeldt fra jobb, ikke sykemeldt fra permisjon. 

Anonymkode: 67849...4c6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS mener vel sykemeldt fra jobb, ikke sykemeldt fra permisjon. 

Anonymkode: 67849...4c6

Sorry, leste "etter fødsel"! Gravidhjerne! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok lurt å la være å svare når man ikke har peiling. Nei, far får ikke mindre permisjon når mor er sykemeldt i permisjonen, han overtar mors kvote og tar sin egen senere. Dessuten er Ts sykemeldt fra jobb, ikke permisjonen.

Ja, Ts, det kan du. Jeg har vært i samme situasjon selv. Var sykemeldt fordi babyen ikke sov på natt. Barnefar var helt ny i en krevende lederstilling, så vi var enige om at det var best om han fikk gå på jobb. Jeg spurte legen om dette, og fikk til svar at det var helt lovlig å bruke annen barnevakt. I mitt tilfelle trengte jeg avlastning, det var hele poenget med sykemeldingen. Hvis du er sykemeldt for noe som ikke forverres av å ta seg av babyen, så kan du sikkert fint være hjemme uten avlastning også, siden det ikke er noe krav til at far tar ut permisjonen sin ved sykemelding hos mor. 

Anonymkode: 953ad...d41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det går fint :) far må bare søke om utsettelse hos nav, etter 1. oktober trenger han ingen grunn heller lenger så vidt jeg har forstått 👍

Anonymkode: 25d05...c41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, det går fint :) far må bare søke om utsettelse hos nav, etter 1. oktober trenger han ingen grunn heller lenger så vidt jeg har forstått 👍

Anonymkode: 25d05...c41

1. oktober 2021😉

Anonymkode: b8b4d...fd2

Skrevet

Supert. Tusen takk alle sammen☺️
Da hopper jeg rett over fra foreldrepenger til sykemelding, er sykemeldt 1 mnd og far kan etter den måneden starte sin permisjon uten at det påvirker hans lengde på hans permisjon?! Har jeg forstått det korrekt da?

Igjen takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Supert. Tusen takk alle sammen☺️
Da hopper jeg rett over fra foreldrepenger til sykemelding, er sykemeldt 1 mnd og far kan etter den måneden starte sin permisjon uten at det påvirker hans lengde på hans permisjon?! Har jeg forstått det korrekt da?

Igjen takk!

Du har forstått det korrekt. Hans permisjon er upåvirket, så lenge han husker å søke om utsettelse før din permisjon tar slutt. Det siste er viktig, for ellers begynner permisjonen hans å løpe, uavhengig av om han benytter seg av den eller ikke. Ser noen nevner noe om noe nye regler på dette området, så jeg tar forebehold om at det har blitt endringer siden jeg hadde permisjon i 2020.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok lurt å la være å svare når man ikke har peiling. Nei, far får ikke mindre permisjon når mor er sykemeldt i permisjonen, han overtar mors kvote og tar sin egen senere. Dessuten er Ts sykemeldt fra jobb, ikke permisjonen.

Ja, Ts, det kan du. Jeg har vært i samme situasjon selv. Var sykemeldt fordi babyen ikke sov på natt. Barnefar var helt ny i en krevende lederstilling, så vi var enige om at det var best om han fikk gå på jobb. Jeg spurte legen om dette, og fikk til svar at det var helt lovlig å bruke annen barnevakt. I mitt tilfelle trengte jeg avlastning, det var hele poenget med sykemeldingen. Hvis du er sykemeldt for noe som ikke forverres av å ta seg av babyen, så kan du sikkert fint være hjemme uten avlastning også, siden det ikke er noe krav til at far tar ut permisjonen sin ved sykemelding hos mor. 

Herregud, det er jo direkte svindel. 

Anonymkode: 40482...591

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sykemelding pga at du var sliten av å ha barnet ditt? Jeg er enig i at dette er på grensa til svindel. Ja, jeg har snart 4 unger selv.

Anonymkode: cd0b9...4df

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sykemelding pga at du var sliten av å ha barnet ditt? Jeg er enig i at dette er på grensa til svindel. Ja, jeg har snart 4 unger selv.

Ja,  eller så har hun en lege som syr puter under armene på henne. 

Etter to barn så er det med søvnløse netter og dager med klistremerker som ikke vil sove en normalitet. 

Det er slik barselperioden er for flertallet.  Hadde jeg spurt min lege om sykemelding så hadde hun ledd av meg.. 

Anonymkode: 67b9e...a74

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Far trenger ikke lenger søke om utsettelse. Men han må sende inn søknad om foreldrepenger i god tid før når han ønsker å starte. Er det satt opp en plan og dere trenger utsette den pga sykemelding så går det også helt fint, man trenger ikke oppgi grunn og det er ikke aktivitetsplikt for mor. Nye regler etter 1.okt 2021. 

Anonymkode: 5b52c...e05

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja,  eller så har hun en lege som syr puter under armene på henne. 

Etter to barn så er det med søvnløse netter og dager med klistremerker som ikke vil sove en normalitet. 

Det er slik barselperioden er for flertallet.  Hadde jeg spurt min lege om sykemelding så hadde hun ledd av meg.. 

Anonymkode: 67b9e...a74

Det står ikke noe sted hva som er grunnen til TS's sykemelding. Kom dere ned fra de himla høye hestene deres.

Anonymkode: 62925...0bd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står ikke noe sted hva som er grunnen til TS's sykemelding. Kom dere ned fra de himla høye hestene deres.

Det står jo at hun var sykemeldt pga barnet ikke sov på natta og hun trengte avlastning? 

Anonymkode: 6fb0e...105

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Advokadoen
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Far trenger ikke lenger søke om utsettelse. Men han må sende inn søknad om foreldrepenger i god tid før når han ønsker å starte. Er det satt opp en plan og dere trenger utsette den pga sykemelding så går det også helt fint, man trenger ikke oppgi grunn og det er ikke aktivitetsplikt for mor. Nye regler etter 1.okt 2021. 

Anonymkode: 5b52c...e05

For barn som er født etter 1. oktober 2021 ja. Hvis ungen er født før er det andre regler. Viktig å være klar over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Svindel? Fungerer du uten null søvn? Tipper diagnosen hennes ikke var "utslitt av baby", men problemene som følger etter null søvn.

Anonymkode: ef4cc...a81

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det står jo at hun var sykemeldt pga barnet ikke sov på natta og hun trengte avlastning? 

Anonymkode: 6fb0e...105

Det var ikke TS.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så du var sykemeldt fordi du ikke fikk sove om nettene mens far lå og sov søtt på gjesterommet???

Er det rart velferdsstaten er på vei mot konkurs?

Anonymkode: cd46e...81b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du var sykemeldt fordi du ikke fikk sove om nettene mens far lå og sov søtt på gjesterommet???

Er det rart velferdsstaten er på vei mot konkurs?

Anonymkode: cd46e...81b

Men hva skal man gjøre,  da? Skal man kutte amming og begynne med mme på en 7 mnd gammel baby, pluss minus,  fordi mor skal jobbe? Det er ikke sånn det funker. Klarer du å sove hvis du ligger å hører på barna dine gråte som om noen røsker armer og bein av de? Jeg er ikke den du siterer,  men i tilsvarende situasjon. 

Anonymkode: 04209...41a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...