Gå til innhold

Normalitet som ideal

Gjest Ananas

Er du opptatt av å være normal? Skala fra 1-5.  

39 stemmer

1. 1. Er du opptatt av å være normal? Skala fra 1-5.

• 1: Jeg gjør det som er best for meg, uavhengig av andre.
      13
    • 2: Jeg bryr meg litt om hva som er vanlig eller normalt å gjøre.
      14
    • 3: Jeg liker ikke å skille meg for mye ut men tar fremdeles individuelle valg.
      10
    • 4: Jeg prøver å ikke skille meg spesielt mye ut.
      2
    • 5: Jeg liker ikke å tenke at jeg er unormal og prøver å være som alle andre.
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Å skille seg ut og å ønske å være unormal har vært normalen ganske lenge nå.

Det stemmer jo, men bare på enkelte punkter. På noen punkter er det typisk trendy å skille seg ut, mens på andre punkter blir man fortsatt avskydd av samfunnet dersom man avviker fra normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis normalt defineres som mainstream vil jeg si at jeg befinner meg sånn litt på siden et sted, kanskje bare 1 cm. Eller tredve meter, kommer litt an på dagsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden snakkes det jo så og si kun om normal-unormal som noe man kan velge selv. Og der er jeg enig i at det er in å være såkalt unormal. Man skal fremheve sine særtrekk osv.

Men hva om man, som Kafka skrev, har et avvik som man kan gjøre lite med. Gjerne et som er forbundet med fordommer. Da tror jeg at ønsket om å være vanlig/normal i mange tilfeller vil være langt større. Og sansynligvis er det da det er vanskeligst å gjøre noe med også. (Disse "er jeg normal"-trådene ligger jo også ofte på helseforumet)

For min egen del er jeg ganske avslappet i alt jeg foretar meg. Er nok sikkert ganske normal, på alle måter, men jeg tenker selv alikevel.

Endret av Kelsey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker virkelig ikke spørsmålsformuleringen! "Jeg gjør det som er best for meg, uavhengig av andre." Jeg forsøker alltid ta hensyn til andre. Av og til tenker jeg sikkert litt for mye på andre, men jeg har som mål i livet å være en snill person.

når det gjelder å være normal, så er jeg ikke det. Jeg har sære interesser, og tør i dag å uttrykke det. det gjorde jeg selvsagt ikke i min ungdom ;)

det er forskjell på å være seg selv og være en egoist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig for meg å se normal ut (eller altså; jeg ville aldri giddet å bruke tid på å se unormal ut). Det er mye på grunn av jobb; det går rett og slett ikke an å se ut som et takras/lik/overtagget hamster i min bransje!

Dessuten har jeg funnet ut at man har mye mer "slack" om man ser ut som en snill og pliktoppfyllende pike. Når man gjør eller sier noe gæærnt, blir folk oppriktig glade og overraskete, istedenfor å bli sure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...