AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Vi bor i bolig med nabo over oss. De har en hund som tydeligvis ikke liker å være hjemme alene. Den uler og hyler i timesvis når eieren er borte. Jeg har informert om det, men eieren sier han ikke kan ta den med på jobb, men det må være noe som kan gjøres. Hunden kan jo ikke ha godt av det heller. Jeg har aldri lagt merke til det før siden jeg har jobbet på samme tid selv, men har nå begynt å jobbe natt og dette ødelegger virkelig søvnen min på dagtid. Hunden er ett år (hvis det har noe å si) usikker på rase men ganske liten lodden type. Anonymkode: 8bf38...48c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Har dere et styre eller noe der? Snakk med dem i så fall. Anonymkode: 10172...f93
Blackbird Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Det kan gjøres noe med jo, om eier VIL! Men det krever innsats, tid og evt en investering i kamera. Her hadde jeg kjøpt en "piper", ala hundefløyte, og trykker hver gang hunden bjeffet. En ubehagelig lyd for hunden, men du hører ikke noe. Vet om noen som gjør dette med nabohunden, med positiv effekt 😉 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Hunden har seperasjons angst tror jeg, så eieren må jobbe med den. Anonymkode: 63b02...69d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Liten lodden type haha men dakar ❤️ (Hunden altså😂 litt deg og da) Mitt beste råd (med erfaring fra mange venner med ulende hunder), er å holde en vennlig kontakt med naboen… begynner du å protestere, får man ofte forsvarsmodus tilbake.. da er de ofte lite villige til å gjøre noen endringer for deg. Prøv heller å spill på samvittighet! Utspekulert, men man kommer lenger med det 😅 Vær en bekymret nabo. Ikke si du ikke får sove, si du går rundt å har vindt inni deg hele dagen, for det er hjerteskjærende å høre på, time inn og time ut… Foreslå at det ofte finnes folk på Finn som kan passe hunder på dagtid gratis ect Det er større sannsynlighet om de gjør endring på hundens vegne enn din… kjipt men sant, dessverre 😳 Det kan også hende de ikke er klar over hvor ille det faktisk er. Venninnen min skaffet et kamera med kommunikasjons muligheter, hun får et varsel på en app når det er uling 🙈 Da går hun inn på appen og sier «Fido, gå å legge seg!» og det funker 😂 Anonymkode: 73e74...620 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere et styre eller noe der? Snakk med dem i så fall. Anonymkode: 10172...f93 Hva kan de gjøre? Spør for meg selv da jeg er i samme situasjon som ts. Jeg bor i sameie. Anonymkode: 9641a...af0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva kan de gjøre? Spør for meg selv da jeg er i samme situasjon som ts. Jeg bor i sameie. Anonymkode: 9641a...af0 Du kan klage til styret, alliere deg med andre naboer - klag sammen. Og ikke gi dere. Bikkja har det jo vondt, ingen hunder uler i timesvis hvis dem har det bra. Det er dyreplageri å holde på slik, man skal ikke ha hund hvis man ikke klarer å oppdra de riktig. Anonymkode: 79388...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva kan de gjøre? Spør for meg selv da jeg er i samme situasjon som ts. Jeg bor i sameie. Anonymkode: 9641a...af0 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan klage til styret, alliere deg med andre naboer - klag sammen. Og ikke gi dere. Bikkja har det jo vondt, ingen hunder uler i timesvis hvis dem har det bra. Det er dyreplageri å holde på slik, man skal ikke ha hund hvis man ikke klarer å oppdra de riktig. Anonymkode: 79388...dd9 Selv om jeg er helt enig at noe burde bli gjort for hundens del, er det en lang og vanskelig prosess å ta det igjennom et styre. Det trenger ikke være mange klager, det vil ikke gi noe forskjell på utslaget, så ikke stress med det. Det vil bare eskalere situasjonen til en skikkelig kald nabokrangel, noe man helst ikke vil ha med noen man bor i vegg i vegg med Igjen, spill på samvittighet Om det ikke funker, og å klage til styret virker som siste utvei, er det ikke slik at styret får gjort så mye. Styret kan kreve at eier gjør tiltak, men HVA er hva som helst… og vanskelig å bevise. Det blir ofte kald stemning og ord mot ord Hundeeier kan f eks gi hunden et tygge bein hver dag i en måned, det funka ikke, neivell, da prøver hun en kong, det funka ikke og sånn kan det pågå. For hundens beste må faktisk eieren føle på samvittigheten. Det gir best endring i situasjonen! Og raskere hjelp til hunden også Anonymkode: 73e74...620 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 Tilby deg å gå en tur med den . En gang om dagen hvis du er hjemme. Da blir det sikkert bra . Anonymkode: 9e69d...03a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tilby deg å gå en tur med den . En gang om dagen hvis du er hjemme. Da blir det sikkert bra . Anonymkode: 9e69d...03a Jeg er allergisk og jeg trenger å sove etter nattevakt, så det har jeg ikke tenkt å gjøre. ts Anonymkode: 8bf38...48c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er allergisk og jeg trenger å sove etter nattevakt, så det har jeg ikke tenkt å gjøre. ts Anonymkode: 8bf38...48c Tenk så glad hunden hadde blitt . Den vil jo bare være sammen med mennesker . Anonymkode: 9e69d...03a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Takk for svar! Vi er et lite sameie hvor jeg selv er styreleder. Jeg har allerede tatt det opp med hundeeieren. Jeg inviterte ham hjem på kaffe en dag og han hørte selv hvordan hunden ulte, men han får seg ikke til å tro at det holder på slik i timesvis. Han tror visst jeg overdriver, og det er jo bare jeg (og selvfølgelig hunden) som plages av det. Jeg kan kanskje høre med de som bor i nabohus og er hjemme om de hører noe? Uansett, tusen takk for svar. ts Anonymkode: 8bf38...48c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Vi har en soom er ordentlig dramaqueen hvis han blir alene hjemme, vi har kamera og kan se hunden - det er ikke noe glat, han stresser ikke en gang, bare plutselig løfter han hodet og uler lenge og demonstrerer at han er alene.. nesten komisk og litt tegnefilm over det hele, spesielt siden han andre tider fint kan ligge og sove så det trenger ikke være separasjonsangs men kjedsomhet også, bare så det er sagt.. Vår er forresten ikke i bur men går fritt i en del av hjemmet og har tilgang på egen seng, en sofa, vann osv osv.. Det mangler ikke noe og den har ikke angst, men den kjeder seg rett og slett innimellom og da kommer dramaqueen delen frem, det viser veldig godt på kameraet.. Anonymkode: 50dee...d7f 1
Gjest Chroma Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenk så glad hunden hadde blitt . Den vil jo bare være sammen med mennesker . Anonymkode: 9e69d...03a Ts skriver jo at han trenger søvn etter nattevakt. Ikke alle ønsker/kan gå tur med andre sine hunder.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Liten lodden type haha men dakar ❤️ (Hunden altså😂 litt deg og da) Mitt beste råd (med erfaring fra mange venner med ulende hunder), er å holde en vennlig kontakt med naboen… begynner du å protestere, får man ofte forsvarsmodus tilbake.. da er de ofte lite villige til å gjøre noen endringer for deg. Prøv heller å spill på samvittighet! Utspekulert, men man kommer lenger med det 😅 Vær en bekymret nabo. Ikke si du ikke får sove, si du går rundt å har vindt inni deg hele dagen, for det er hjerteskjærende å høre på, time inn og time ut… Foreslå at det ofte finnes folk på Finn som kan passe hunder på dagtid gratis ect Det er større sannsynlighet om de gjør endring på hundens vegne enn din… kjipt men sant, dessverre 😳 Det kan også hende de ikke er klar over hvor ille det faktisk er. Venninnen min skaffet et kamera med kommunikasjons muligheter, hun får et varsel på en app når det er uling 🙈 Da går hun inn på appen og sier «Fido, gå å legge seg!» og det funker 😂 Anonymkode: 73e74...620 Nja, spørs nok litt på naboen. Jeg kom krypende flere ganger i løpet av et års tid her, informerte om at våre hunder ble veldig forstyrret av naboens bjeffende dustehund osv. Er gravid så informerte også om at det var vanskelig å sove og at i nåværende situasjon ville jeg spørre pent om ro. De har gitt blanke hele tiden, bare jattet med. Jeg ble ikke tatt på alvor før jeg raste bort dit fly forbanna en morgen udyret hadde vekket meg tidlig og jeg hadde fått mer enn nok. Dessverre er lovverket svært lite gunstig for naboers del når det gjelder støy fra dyr. Likevel kunne det jo vært en ide om du hører med Mattilsynet, ts? Den hunden kan jo umulig ha det godt? Anonymkode: 8975c...871
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Selv om jeg er helt enig at noe burde bli gjort for hundens del, er det en lang og vanskelig prosess å ta det igjennom et styre. Det trenger ikke være mange klager, det vil ikke gi noe forskjell på utslaget, så ikke stress med det. Det vil bare eskalere situasjonen til en skikkelig kald nabokrangel, noe man helst ikke vil ha med noen man bor i vegg i vegg med Anonymkode: 73e74...620 Det kommer jo an på styret... Her ble det naboklager pga hundehold, og det ble ryddet relativt raskt opp i. Styret var på og gjorde jobben sin, etterhvert ble Mattilsynet kontaktet, og resultatet ble at vedkommende omplasserte hunden tre måneder etter at første klagen kom. Til det beste for både hunden og alle naboene. Anonymkode: 3b9fd...beb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Vi er et lite sameie hvor jeg selv er styreleder. Jeg har allerede tatt det opp med hundeeieren. Jeg inviterte ham hjem på kaffe en dag og han hørte selv hvordan hunden ulte, men han får seg ikke til å tro at det holder på slik i timesvis. Han tror visst jeg overdriver, og det er jo bare jeg (og selvfølgelig hunden) som plages av det. Jeg kan kanskje høre med de som bor i nabohus og er hjemme om de hører noe? Uansett, tusen takk for svar. ts Anonymkode: 8bf38...48c Om du selv er styreleder, burde du vell kunne reglene i sameiet, så hvorfor spør du om du kan klage til styret, om du selv er styret? Anonymkode: 73e74...620 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja, spørs nok litt på naboen. Jeg kom krypende flere ganger i løpet av et års tid her, informerte om at våre hunder ble veldig forstyrret av naboens bjeffende dustehund osv. Er gravid så informerte også om at det var vanskelig å sove og at i nåværende situasjon ville jeg spørre pent om ro. De har gitt blanke hele tiden, bare jattet med. Jeg ble ikke tatt på alvor før jeg raste bort dit fly forbanna en morgen udyret hadde vekket meg tidlig og jeg hadde fått mer enn nok. Dessverre er lovverket svært lite gunstig for naboers del når det gjelder støy fra dyr. Likevel kunne det jo vært en ide om du hører med Mattilsynet, ts? Den hunden kan jo umulig ha det godt? Anonymkode: 8975c...871 Men da leste du ikke hva jeg skrev, du klagde på egen vegne, man må spille på eiers samvittighet ovenfor hunden, for å få mest endrings vilje fuckd up, ja, men det er det som er mest effektivt googler man Mattilsynet og hundebråk kommer det sak på sak opp hvor lite Mattilsynet kan gjøre med det, dessverre Anonymkode: 73e74...620
Forundret.. Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 Chroma skrev (1 time siden): Ts skriver jo at han trenger søvn etter nattevakt. Ikke alle ønsker/kan gå tur med andre sine hunder. Men TS sover jo sikkert mye bedre etter en tur da.. 🤭
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 Forundret.. skrev (Akkurat nå): Men TS sover jo sikkert mye bedre etter en tur da.. 🤭 Merkelig at det forslaget om å gå tur med plagsomme nabohunder kommer i hver tråd omhandlende temaet. Det er ikke plagede naboer sitt ansvar å underholde alle disse håpløse loppesirkusene rundt om i det ganske land. Reglene burde vært strammet opp, det burde vært eget sertifikat for å kunne ha hund og mattilsyn/politi/andre myndigheter burde hatt mulighet til å gripe inn i mye større omfang. Etter at alle fikk seg hund under koronaen er problemet vokst seg større enn noengang og masse folk plages av uoppdragne drittbikkjer. Jeg er selv i en så desperat uutholdelig situasjon med nabohunden at jeg føler jeg er på kanten til å bli mentalt ustabil. Ts har all min sympati! Anonymkode: 8975c...871 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå