Gjest Warrior Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Tar medisiner og har aldri hatt problemer med å svelge de før. Det ene jeg tar er litt større enn andre men alltid tatt de uten problem. Tar også vitamintabletter og har tatt i flere år uten problem. Eneste jeg alltid har slitt med å svelge er smertestillende som Paracet så det tar jeg aldri. I alle fall svært sjelden. Plutselig denne uka har jeg hatt problem med å svelge medisinene jeg tar og vitamin tablettene. Helt uten grunn. Jeg skjønner ikke hvorfor. I går slet jeg lenge og måtte kaste flere av de for de smeltet i munnen og ga stygg smak. Måtte bare prøve nye. I dag har det låst seg helt. Noen har jeg ikke klart å svelge i det hele tatt. Det er som om halsen har tettet seg i løpet av uka men regner med det bare er sånn det føles, og jeg får hjertebank når jeg skal prøve å svelge de. Gruer meg til å ta medisiner nå, og jeg skulle jo ikke ha noe grunn til det. Må vel snakke med lege om det hvis det ikke gir seg, men jeg bare lurer på om andre har opplevd sånt? Plutselig ikke klarer å svelge tabletter helt uten grunn? Vet dere hvorfor og ga det seg etter en stund?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Det er bare pilleangst. Ta færre tabeletter om gangen, og drikk brus om du må for å få det ned. Anonymkode: 1397f...fe7
Gjest Warrior Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er bare pilleangst. Ta færre tabeletter om gangen, og drikk brus om du må for å få det ned. Anonymkode: 1397f...fe7 Kan det komme helt plutselig uten grunn når jeg aldri har hatt problem med det før denne uka?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Jeg vet ikke hvorfor du har fått det, men jeg har hatt problemer med å svelge tabletter hele livet. Her er to råd som funker for meg: 1. Svelg med appelsinjuice. Det er såpass tykt og kraftig i smak at det kamuflerer smaken av tablettene. 2. Beste råder som jeg bruker hver dag (må gå daglig på tabletter): Svelg med flaske, ikke glass. Jeg har en liten flaske Imsdal som jeg bruker. Trykket fra flasken gjør at tablettene mye lettere går ned. Samle gjerne litt vann i munnen før du begynner å svelge, det gjør det enda lettere. Problemer med å svelge tabletter er ofte psykisk og blir en greie i hodet. Det er vanskelig fordi man frykter at det skal bli vanskelig, og dermed blir det vanskelig. Anonymkode: d48dd...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Warrior skrev (10 minutter siden): Kan det komme helt plutselig uten grunn når jeg aldri har hatt problem med det før denne uka? Ja, vegring kan komme brått på. Viktigste er at du ikke gir etter og lar det bli en større greie enn hva det er. Ta en tabl om gangen om du må, men ned skal de. Anonymkode: 1397f...fe7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Jeg drikker melk å få store tabletter ned, føler det går lettere med melk Anonymkode: a516b...75c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg drikker melk å få store tabletter ned, føler det går lettere med melk Anonymkode: a516b...75c Ikke alle tabl skal tas med melk. Anonymkode: 1397f...fe7
Gjest Warrior Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Takk for svar og råd Skal prøve igjen og håper det går over at det bare var sånn som kom siste uka og går fort over. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg drikker melk å få store tabletter ned, føler det går lettere med melk Anonymkode: a516b...75c Jeg liker ikke ren melk så det klarer ikke få inn i munnen en gang😅 Sofakona skrev (18 minutter siden): Klare du å svelge mat Ja mat går fint. Er kun tabletter jeg plutselig sliter med å svelge.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Har av og til noe som ligner. Jeg drikker litt vann før jeg tar tablett, og passer på å ha nok vann i glasset til at jeg kan drikke flere slurker sammenhengende. Det er ikke alltid tabletten går ned på første slurk, men det går alltid fint med flere. Anonymkode: 6d7c7...6e6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Dette er sånt man kan få litt mental sperre på noen ganger. Det vil sannsynligvis gå over igjen. Jeg pleier å ta tabletter sammen med litt banan, da blir de super slimete og sklir rett ned. Anonymkode: 5a436...8cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå