Gå til innhold

Hva mener du er interiørmoten nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker vel ikke egentlig på hva som er moten (shabby chic, country osv.), men hva folk tenker om sitt hjem og hvordan det skal se ut.

Holder på med en oppgave om interiørtrender og prøver å finne noen samlende begreper om hva som er in akkurat nå. Moten nå er vel mildt sagt eklektisk, så jeg prøver på en måte å finne en kollektiv forståelse av den.

Alle meninger mottas med hjertelig takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men når Kari Normann har fått med seg at max er in, er det vel egentlig helt ut dersom du ønsker å ligge litt forran.

"Arkitekten"

Skrevet

Siden jeg står midt oppi oppussing selv, så leser jeg alt jeg kommer over av interiørblader. Og jeg er mildt sagt forvirret. :ler:

Det er nok ut med minimalismen, men det som kommer inn er jeg mer usikker på. :sjenert:

Skrevet
Men når Kari Normann har fått med seg at max er in, er det vel egentlig helt ut dersom du ønsker å ligge litt forran.

"Arkitekten"

Det er ikke helt riktig. Det er når 50-åringen har fått det med seg det er ut. :ler:

Derfor....blås i hva som er in eller ut.....lag deres egen stil....noe dere er komfortable med å bo i....skap hjem...ikke møbelkataloger.

Skrevet

Så "Individualisme" er kanskje det viktigste begrepet?

Hva mener dere ligger i maksimalisme da? Er det bare "ikke-minimalisme"? Er det lysekroner, pledd, puter og dilldall? Eller er det mønstrede tapeter og store, tunge møbler?

Jeg tror det med individualisme er viktig. Ting kjøpt på reiser, arvede gjenstander og andre ting med affeksjonsverdi. Men de aller fleste av oss vil ellers ha hvite vegger og "klassiske" møbler med rene linjer, så vi er vel ikke helt ferdig med minimalismen likevel...

Tror dere forresten folk ville kunne si noe om dere som person utifra hvordan boligen er innredet? Er det mye status i å innrede boligen riktig?

Skrevet

Ok, dette er bare min oppfatning... men har inntrykk av at det er in med enkelhet i det "faste" interiøret - dvs enkle, gjerne hvite, vegger, gulv og lister. Så kan man heller kompensere med maksimalisme når det gjelder tekstiler, lamper etc.

Skrevet (endret)
Så "Individualisme" er kanskje det viktigste begrepet?
Det blir jo feil å si det også....for når noe er in....så er det ikke lenger individuelt.

Jeg tror nok at boligens innredning kan si noe om personen(e) som bor der....enten ved at stilen er så personlig at man ser det er et menneske som står "trygt"....eller at den er så in-preget at man kanskje kan se at boboeren er mer opptatt av å passe inn i et mønster...fremfor å stå for sin egen smak.

......

Uff...må inn og presisere litt her. Ser jeg skriver i enten/ellertermer over her....jeg mener selvfølgelig de to alternativene kun som eksempler blant et mylder av synspunkter.

Endret av sixx
Skrevet

Det virker som om individualisme er den sterkeste trenden ute blant folk. Ingen vil ha det likt som "alle andre" eller gå i den fella det er å følge moten. Jeg syns personlig det finnes veldig mange fine møbler i ulike stiler som jeg kunne tenke meg, men til syvende og sist er det sittekomforten i sofaen som er viktigst. Jeg har kun én innredningspolicy og det er; trenger jeg det ikke, kommer det ikke inn i huset. Jeg føler det kvelende å ha for mange ting som ikke har noen funksjon rundt meg og hater pynt, inkludert, eller kanskje spesielt, julepynt. Allikevel er det ikke akkurat minimalistisk her heller, forstå det den som kan.

Skrevet

Men er trådstarter ute etter hva "folk flest" liker å ha i huset, den spesielt interesserte amatøren eller hva fagfolk mener? Og hvem er i så fall fagfolkene: interiørarkitekten, malermsteren, kunstneren? Hmmmmm.....

"Arkitekten"

Skrevet

Jeg personlig vil gjerne at de som kommer på besøk at det er nettopp jeg som bor der. Synes ikke det er like "koselig" å komme hjem til venner og føle jeg kommer rett inn i IKEA-katalogen, et hjem uten noe som forteller at det er nettopp de som bor der. Men hva som er personlig er jo også individualistisk, "IKEA-hjem" sier jo egentlig like mye om beboernes personlighet som minimalistisk og maksimalistisk innredde/møblerte hjem.

Skrevet

Minimalistisk grunninteriør, med brytinger totalt mot maksimalisme, men ikke full maksimalisme i hele boligen - det blir kaos.

GAMLE ting - arveting - settebordet fra antikvariatet skal stå sammen med, om ikke BILLY, så enkle IKEA-møbler. Ting skal være mikset riktig, ikke overblandet, men passe til å fremheve hverandre.

Brokadestoffer. Tunge engelske gardiner med fôr er på vei inn etter noen år med panelgardiner/ikke-gardiner. Lysekroner. høye lysestaker.

Fargeavstemt - men ikke sånn sort og hvitt og cerice-rosa som det har vært en stund, og som alle stylede leiligheter har.

Skrevet
Ok, dette er bare min oppfatning... men har inntrykk av at det er in med enkelhet i det "faste" interiøret - dvs enkle, gjerne hvite, vegger, gulv og lister. Så kan man heller kompensere med maksimalisme når det gjelder tekstiler, lamper etc.

:Nikke:

Er jo lurt tenkt også, for det vil jo koste mye mindre å forandre litt i stuen liksom :)

Hvis jeg forhåpentligvis kjøper noe vil jeg ha hvite vegger, gulv etc., men ha farger på det andre. Blande dyrt og billig, nytt og gammelt. Tror det er "min stil" :)

Skrevet

Jeg synes det virker som om det er fritt frem nå, jeg. men samtidig ser jeg jo at en del stæsj er på vei inn. Mønstre, gardiner, dill.....

Selv har jeg valgt å ha det enkelt, men ikke minimalistisk. Dvs at jeg har kastet ut alt fra 90-tallet i lutet furu og bondefarger, og tatt inn en del nøytrale farger og enkle linjer. Men jeg suplerer og så med personlige ting; bilder, pynt osv. Vil ikke ha et "Skeidarhjem", men vil det synes at vi lever og at det er barn her.

Skrevet

Jeg går mer for moderat minimalisme. Dvs, ikke helt minimalt, men langt i fra maksimalisme. Jeg hater og tørke støv og vil ha minst mulig å flytte på og tørke av.

• 2 uker senere...
Gjest -eline-
Skrevet

Hvordan "trenden" er vet jeg ikke, jeg bryr meg ikke så fryktelig mye om interiørtrender, man bør jo helst trives med det man har hjemme over lengere tid :)

Sånn for tiden så bor jeg på hybel, men jeg og kjæresten har kjøpt inn endel møbler til leiligheta vi skal pusse opp til sommeren og planlagt endel. Jeg er nok mer minimalist enn maksimalist, det kommer nok ingen forede engelske gardiner inn i mitt hus for å si det sånn. Lyse vegger, parkett på gulv, få materialer som går igjen i hele leiligheta, slik at man kan bytte ut tekstilene og evetuelle vaser etc og forandre stilen når man ønsker og mye lys, kommer til å åpne opp leiligheta for gjennomlys så mye som mulig. Vi bor (vel, snart gjør jeg det igjen og) i et land med et utrolig vakkert naturlig lys som absolutt ikke burde bli strengt ute.

Blir endel forskjellige typer tre i møblene da vi har en forkjærlighet for 50-/60-talls teak & palisander-møbler (loppisfunn, ebay og arvegods), og samtidig har diverse møler fra IKEA i bjørk. Liker å ha møbler som har en historie og som ikke absolutt alle har og mikse det med nyere møbler for å få en egen stil.

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv.

Jeg liker å kombinere en stil som passer til huset vårt (75 år gammelt) med min "personlige" stil. Det vil si at jeg stort sett prøver å finne ting som jeg synes er vakre i seg selv og som er såpass klassiske at jeg ønsker å ha de fremme i årevis.

Jeg synes det blir mest personlig med en kombinasjon av nye ting og "vintage". Men prøver å ha noen fargetoner som går igjen. Hos oss vil det si at vi har treverk i mellombrune varme fargetoner. Veggene er lyst og dust grønne og med lyse gardiner blir det nordisk og lyst. Men om vinteren har jeg mørkt røde gardiner og da blir det plutselig lunt og koselig.

Skrevet

Maksimalistisk, eklektisk stil er vel in nå. Altså masse ting og tang, masse tunge stoffer i forskjellige fager, alt sammen valgt ut etter mix'n match metoden.

Så på "nytt rom" eller noe sånt på TVNorge i går, og der ble Art deco kombinert med indisk :overrasket:

Men de fikk også inn noen hvitevarer i retro- stil som var helt :hjerter_rundt:

Jeg regner meg selv som relativt interiørinteressert, men hjemmet mitt avspeiler det i liten grad. ;) Har ikke så mye penger at jeg kan bytte ut møbler i takt med det som er moderne akkurat nå, så jeg /vi kjøper det vi synes er fint, og bruker det til det er utslitt. Har heller ikke gjort så veldig mange store investeringer på den fronten.

Gjest -eline-
Skrevet
Hva er Art Deco?

Art Deco er en stilperiode som varte sånn ca mellom de to verdenskrigene, stilen ble ført presentert på ei internasjonal utstilling i Paris i 1925. I Europa og USA var dette en stor periode, men Norge var vel ikke veldig merka av den (unntak finnes selvsagt) Den tok over for Art Nouveau/Jugend-stil (som er veldig inspirert av natur/blomsterranker/kvinnehår), og kan på mange områder minne litt om denne stilarten, men i motsetning til Art Nouveau/Jugend så bruker Art Deco abstrakte former som utgangspunkt for ornamentikken. Typiske kjennetegn er geometriske former, vifteformer, bueformer som gjentas etc. Stilen ble brukt på det aller meste; møbler, arkitektur (Chrysler-bygningen og Empire State Building er begge bygget i Art Deco), interiører, kjøkkenutstyr (brødristere, kaffemaskiner)... Stilen blir ofte betegnet som "overklassens modernisme/funksjonalisme". Dette siden Art Deco var populær på samme tid som modernismen/funksjonalismen og formspråket er tildels likt, men mens funksjonalismen ikke hadde noe dekor bare for dekoren sin del, er det motsatt i Art Deco.

Interiørmessig var Art Deco en svært eksklusiv stil, den var ofte enkel i utsmykking og farger, men tok det igjen ved å bruke dyre materialer og stein- og tresorter. Matt belysning og krom/messing. Møblene ble stort sett laget av dyre og spesielle tresorter, med ienholt og perlemor som dekor...

Kjente norske navn innen Art Deco er Nora Gulbrandsen som designet porselen for Porsgrund og gullsmeden Jacob Prytz. (kunne ikke finne noen bilder av hans produkter)

Typiske Art Deco-objekter:

Klokke

Sofa

Lampe

Diverse interiørbilder og møbler

Håper dette svarte på spørsmålet ditt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...