mama mia Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Et vennepar inviterte meg og samboeren til å spille det nye brettspillet Smarte Penger i helgen. Jeg hadde ikke de helt store forventningene og ble virkelig positivt overrasket over hvor morsomt det kan være å spille gode gamledagse brettspill. Vi ble alle sammen skikkelig revet med i auksjonene i spillet. Er det noen andre som har noen tips om andre gode brettspill så svar på dette innlegget.
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Jeg for min del blir aldri lei av Monopol og Millionær.
mama mia Skrevet 24. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2005 Smarte Penger er et mye bedre spill en Monopol. Dette skriver anmelderen i Aftenposten: Men Smarte Penger er så mye mer enn Monopol - det morsomme med spillet er nemlig måten man får tak i aksjer. Det skjer først og fremst gjennom auksjoner: I de åpne auksjonene kan prisen drives opp til smertegrensen. I de lukkede auksjonene byr alle på aksjer uten å vite hva motpartene byr. Det er skikkelig spennende å gjette seg til hva dine konkurrenter er villige til å by; hvis du vil ha aksjene, må du by mer enn de andre, men helst ikke for mye. Etter hvert blir det klart for alle deltakerne hva en aksje egentlig bør prises til. Nervekrigen er i gang. Realistisk gambling Denne gamblingdimensjonen hadde ingen av spillets testpersoner opplevd i noe annet brettspill, og budrundene er det som løfter Smarte Penger opp som undertegnedes brettspillfavoritt. Smarte Penger makter å kombinere taktikkeriet fra poker med et forholdsvis realistisk bilde av hvordan børsen faktisk fungerer.
Arkana Skrevet 24. november 2005 #4 Skrevet 24. november 2005 Passport er en stor favoritt her, eller Det Store Norske Spillet. Ellers er vi alle hekta på Carcassonne, men det er jo ikke et brettspill da.
Gjest Aloha Skrevet 24. november 2005 #5 Skrevet 24. november 2005 Passport er en stor favoritt her, eller Det Store Norske Spillet. Ellers er vi alle hekta på Carcassonne, men det er jo ikke et brettspill da. ← Passport her og!
Elze Skrevet 24. november 2005 #6 Skrevet 24. november 2005 Passport eller Det Store Norske Spillet her også. Og gode gamle TP. Den Forsvunne Diamanten med tantebarna
Lestat Skrevet 24. november 2005 #7 Skrevet 24. november 2005 Det finnes jo en mengde gode brettspill da. Hvilken kompleksitetsgrad og hvilke type spill liker du (krigsspill, handelsspill osv.) ? Mine personlige favoritter er: Advanced Civ (er desverre ikke i salg lengre, men kanskje e-bay) 1830 Puerto Rico Conquest of the empire (ganske nytt. En virkelig hit) Game of Thrones Diplomacy Axis 'n allies (gammel klassiker som jeg har spilt meg litt lei av, men anbefales) Ellers er jo brettspill.no et godt utgangspunkt for mer info om de forskjellige spillene, og tilhørende anmeldelser av brettspill.
mama mia Skrevet 25. november 2005 Forfatter #8 Skrevet 25. november 2005 Jeg er helt frelst på Smarte Penger, det er et skikkelig kikk med de intense auksjonene. Det samme forlaget som utgir Smarte Penger (Aschehoug) har også utgitt en oppfølger til Passport, det heter Airport, og et barnespill som heter Skrikmysteriet.
Scheherazade Skrevet 26. november 2005 #9 Skrevet 26. november 2005 Litt snikreklame her? Liker best strategispill og skriver under på Puerto Rico. Ellers er Settlers en favoritt. Er litt lei av spørrespill, dessuten skaper de ofte litt dårlig stemning, når det alltid er noen som skal briefe med hvor mye de kan, fortelle lange historier rundt hvert svar og komme med kommentaren: "Vet du ikke DET engang????"
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #11 Skrevet 27. november 2005 Folk som mangler sosial inteligens ødelegger fort en spillkveld, mitt råd er å si fra til vedkommende på tomannshånd på forhånd. Jeg har testet oppfølgeren til Passport, Airport, det var litt vanskelige spørsmål, men det gikk greit når vi begynte å spille på lag.
Gjest Svennie Skrevet 6. desember 2005 #12 Skrevet 6. desember 2005 Hei, så noen hadde testet Airport her inne, og da kan jeg jo ikke dy meg. Jeg er forfatteren......... Det er noen vanskelige spørsmål, men prøv det en 3-4 ganger så kommer du fort inn i tralten. Spillet er laget pedagogisk, dvs. tanken er mer at man skal lære noe hele tiden framfor å demonstrere kunnskap, og etter hvert kan man en masse om land, språk og folk i verden uten at man nesten legger merke til det selv. Les mer om Airport og andre morsomme ting på www.svennie.be
Lestat Skrevet 6. desember 2005 #13 Skrevet 6. desember 2005 Liker best strategispill og skriver under på Puerto Rico. ← Da bør du vurdere å teste San Juan også. Det er kortspillvarianent av Puerto Rico og passer faktisk helt ok med to spillere også.
Gjest Rognebær Skrevet 7. desember 2005 #14 Skrevet 7. desember 2005 Brettspill er topp! Jeg synes Scrabble er aller morsomst, ordfrik som jeg er. Men jeg kan ikke være altfor trøtt! Settlers og TP er også favoritter her i gården.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2005 #15 Skrevet 11. desember 2005 Men Smarte Penger er så mye mer enn Monopol - det morsomme med spillet er nemlig måten man får tak i aksjer. Det skjer først og fremst gjennom auksjoner: I de åpne auksjonene kan prisen drives opp til smertegrensen. I de lukkede auksjonene byr alle på aksjer uten å vite hva motpartene byr. Det er skikkelig spennende å gjette seg til hva dine konkurrenter er villige til å by; hvis du vil ha aksjene, må du by mer enn de andre, men helst ikke for mye. Etter hvert blir det klart for alle deltakerne hva en aksje egentlig bør prises til. Nervekrigen er i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå