AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Først trodde jeg at katter omtrent bare skulle ha tørrfôr pga tennene. Men er det ikke slik at 50 % av alle katter har tannproblemer etter fylte ti år uansett? Så tørrfôr kan jo ikke hjelpe særlig mye uansett? 🤔 Jeg ser hvert fal hvordan kattene her storkoser seg når de får bittelitt våtfôr på morgen og kveld, så hvor ille kan det egentlig være? 🙈 Her får de tørrfôr fra Wild freedom og Royal Canin, og kornfritt våtfor fra Wild Freedom, Grau og Animonda Carny. Anonymkode: 6be9e...71e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Tenker katten kan få begge deler. Anonymkode: 9abaa...740
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 De anbefaler jo begge deler, særlig våtfor om katten ikke får i seg nok vann. Min får bare tørrfor fordi han ikke liker våtfor, og fordi jeg ser han er flink å drikke. Anonymkode: c7a3c...39c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Begge deler her. Får en halv pose med vått morgen og kveld. Om sommeren tilsetter vi ekstra vann i våtforet for å få i henne ekstra vann (i tillegg til at vi har flere vannskåler). Anonymkode: 82310...ec8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Jeg tror det er 70-80% over en tidligere alder hvis ikke jeg tar helt feil. Jeg gir mine begge deler, men de får mest våtfor, og får kun tørrfor i food puzzles.. Mest pga de liker tørrfor så godt. Jeg skulle helst sett at de utelukkende spiste våtfor. Bruker samme våtfor som deg og et par andre, de er kjempe bra, masse kjøtt! Det med at det renser tennene er en myte og noe som de største tørrfor produsentene har funnet på og spilt mye på. Det sier seg jo selv, vi må pusse tennene selv om vi spiser knekkebrød. Hvis du googler så kommer det opp mange artikler som forklarer hvorfor. Tørrfôr inneholder ca 20-50% karbohydrat. Katter har bruk for 0-9% karbs (får i seg ca 8-9% i naturen), de nyttiggjør seg ikke av karbs, slik som oss. Kan lede til diabetes. Tørrfôr inneholder ca 6-8% væske. Katter har bruk for 70-75% væske fra mat, siden de fra naturen av får i seg det gjennom byttet og derfor har utviklet dårlig tørste, det gjør at mange katter er dehydrert som kan føre til nyre og urin problemer. Tørrfôr har dobbelt så mye fosfor(salt - dårlig for nyrer med for mye) som våtfôr. Tørrfôr har ca 400 kcal per 100 gram, mens våtfôr har ca 100 kcal per 100 gram. Dette betyr at katter kan spise veldig lite tørrfôr før det blir for mye kalorier, så enten blir de ikke mett, ellers så får de i seg for mye kalorier (med mindre de er veldig aktiv.) Tørrfôr inneholder masse korn og fyllstoffer som gjør at kattene blir saktere mett og fortere sulten. Tørrfôr sammensetningen er protein > katbohydrat > fett, men de trenger protein(enda mer) > fett og så til sist > karbohydrat. Denne forklarer litt: https://www.potesporihjertet.no/kosthold Anonymkode: 71e88...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Mine får begge deler hver dag. 1 pose våtfor om dagen Anonymkode: f730e...ebe
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det er 70-80% over en tidligere alder hvis ikke jeg tar helt feil. Jeg gir mine begge deler, men de får mest våtfor, og får kun tørrfor i food puzzles.. Mest pga de liker tørrfor så godt. Jeg skulle helst sett at de utelukkende spiste våtfor. Bruker samme våtfor som deg og et par andre, de er kjempe bra, masse kjøtt! Det med at det renser tennene er en myte og noe som de største tørrfor produsentene har funnet på og spilt mye på. Det sier seg jo selv, vi må pusse tennene selv om vi spiser knekkebrød. Hvis du googler så kommer det opp mange artikler som forklarer hvorfor. Tørrfôr inneholder ca 20-50% karbohydrat. Katter har bruk for 0-9% karbs (får i seg ca 8-9% i naturen), de nyttiggjør seg ikke av karbs, slik som oss. Kan lede til diabetes. Tørrfôr inneholder ca 6-8% væske. Katter har bruk for 70-75% væske fra mat, siden de fra naturen av får i seg det gjennom byttet og derfor har utviklet dårlig tørste, det gjør at mange katter er dehydrert som kan føre til nyre og urin problemer. Tørrfôr har dobbelt så mye fosfor(salt - dårlig for nyrer med for mye) som våtfôr. Tørrfôr har ca 400 kcal per 100 gram, mens våtfôr har ca 100 kcal per 100 gram. Dette betyr at katter kan spise veldig lite tørrfôr før det blir for mye kalorier, så enten blir de ikke mett, ellers så får de i seg for mye kalorier (med mindre de er veldig aktiv.) Tørrfôr inneholder masse korn og fyllstoffer som gjør at kattene blir saktere mett og fortere sulten. Tørrfôr sammensetningen er protein > katbohydrat > fett, men de trenger protein(enda mer) > fett og så til sist > karbohydrat. Denne forklarer litt: https://www.potesporihjertet.no/kosthold Anonymkode: 71e88...7f1 Tusen takk for utfyllende svar. Kommer til å gi kattene mer våtfôr ja, det er så tydelig at de elsker det. De går bare rundt oss og mjauer når det er en times tid igjen 😅 Anonymkode: 6be9e...71e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå