fluesopp Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Jeg trenger en god oppskrift på et godt julebrød. Men jeg liker ikke sukat. Så det må være et julebrød med bare rosiner. takk på forhånd.
Arkana Skrevet 24. november 2005 #2 Skrevet 24. november 2005 (endret) Julekake (2 stk.) 6 dl melk 250 g smør 200 g sukker 75 g gjær ca 1 kg hvetemel 2 ½ ts kardemomme ca 250 g rosiner 150-200 g sukat (bare sløyf det om du ikke vil ha, har ingenting å si for resultatet) Smelt smør, tilsett sukker og melk og varm opp til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken. Tilsett resten av væsken, kardemomme og elt inn hvetemel til deigen er blank og smidig. Dekk bollen med plast og hev 45-50 minutter. Elt deigen godt og del den i to. Klapp hvert av emnene ut til en flat kake. Fordel rosiner og sukat over. Rull deigen sammen og form til en rundt, glatt kake. Legg på et brett. Snitt rundt kaken og trykk den ned på midten slik at den ikke skal sprekke. La etterheve ca 30 minutter. Pensle med egg tilsatt ½ ts salt. Stek på nederste rille ved 175 grader i 45-50 minutter. Avkjøl på rist. Jeg er forøvrig helt omvendt av deg. Synes bakte rosiner er ekkelt og grusomt, men elsker sukat. Endret 24. november 2005 av Arkana
Gjest piaf Skrevet 24. november 2005 #3 Skrevet 24. november 2005 Tips til dem som ikke liker hverken rosiner eller sukat (og forsåvidt til alle andre også ): Ha dadler og fiken i julebrød/julekake. Gjerne ferske dadler. Kjempegodt.
fluesopp Skrevet 25. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2005 Jeg skal prøve den oppskriften. Den ser veldig bra ut.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #6 Skrevet 26. november 2005 Julekake (2 stk.) 6 dl melk 250 g smør 200 g sukker 75 g gjær ca 1 kg hvetemel 2 ½ ts kardemomme ca 250 g rosiner 150-200 g sukat (bare sløyf det om du ikke vil ha, har ingenting å si for resultatet) Smelt smør, tilsett sukker og melk og varm opp til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken. Tilsett resten av væsken, kardemomme og elt inn hvetemel til deigen er blank og smidig. Dekk bollen med plast og hev 45-50 minutter. Elt deigen godt og del den i to. Klapp hvert av emnene ut til en flat kake. Fordel rosiner og sukat over. Rull deigen sammen og form til en rundt, glatt kake. Legg på et brett. Snitt rundt kaken og trykk den ned på midten slik at den ikke skal sprekke. La etterheve ca 30 minutter. Pensle med egg tilsatt ½ ts salt. Stek på nederste rille ved 175 grader i 45-50 minutter. Avkjøl på rist. Jeg er forøvrig helt omvendt av deg. Synes bakte rosiner er ekkelt og grusomt, men elsker sukat. ← kan jeg bytte ut sukkeret med sirup?
Arkana Skrevet 26. november 2005 #7 Skrevet 26. november 2005 kan jeg bytte ut sukkeret med sirup? ← Det har jeg aldri forsøkt, så jeg vet ikke hvordan resultatet ville bli, men du kan jo prøve. Jeg tror ikke det vil gjøre noen annen forskjell enn smaken.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #8 Skrevet 26. november 2005 Det har jeg aldri forsøkt, så jeg vet ikke hvordan resultatet ville bli, men du kan jo prøve. Jeg tror ikke det vil gjøre noen annen forskjell enn smaken. ← driver å varmer melken nå. nammi nammi
Gjest julebrødbaker Skrevet 27. november 2005 #9 Skrevet 27. november 2005 Ja nå er brødene ferdig. Gjorde det i går. Nydelig ble de. Steker nye i dag. Må ha i fryseren til jul og til advendtskos. Jeg reduserte nesten alt sukkeret med sirup. (gir saftigere brød) Og litt mindre smør. jeg bruker rødgjær og den er også søt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå