Gå til innhold

Velferd staten Norge fungerer ikke om noen er uten bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velferd staten Norge fungerer ikke om det finnes hjemløse med som er født og vokst opp i Norge. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Egenskap skrev (2 minutter siden):

Velferd staten Norge fungerer ikke om det finnes hjemløse med som er født og vokst opp i Norge. 

Finnes det hjemløse i Norge som ikke har valgt det selv?

• Liker 3
Skrevet
Voyager skrev (1 minutt siden):

Finnes det hjemløse i Norge som ikke har valgt det selv?

Ja… 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Egenskap skrev (1 minutt siden):

I Norge blir man (nesten) bare hjemløs om man står helt på siden av samfunnet. Ellers har vi ordninger som hjelper til med bolig. Vi er et av få land i Vest-Europa der man normalt ikke må flytte fra hjemmet sitt om man blir uten arbeid. I mange land må en bo hos familie eller venner om man ikke har jobb.

• Liker 7
Skrevet

Det er knapt nok mulig å bli ufrivillig hjemløs i Norge. Alle kommuner har plikt til å sørge for tak over hodet så godt som umiddelbart hvis det viser seg at noen er uten bolig og uten andre muligheter. At alternativene kommunen tilbyr ikke alltid er veldig gode, er selvsagt synd, men de skal uansett alltid ha et tilbud.

• Liker 6
Skrevet
flicka skrev (52 minutter siden):

Det er knapt nok mulig å bli ufrivillig hjemløs i Norge. Alle kommuner har plikt til å sørge for tak over hodet så godt som umiddelbart hvis det viser seg at noen er uten bolig og uten andre muligheter. At alternativene kommunen tilbyr ikke alltid er veldig gode, er selvsagt synd, men de skal uansett alltid ha et tilbud.

men det triste er jo du får merkelapp vanskeligstilt da. 

Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Null stress, boligkræsjen kommer med mindre noe endrer seg dramatisk. 900 000 vil slite med økt utgifter, og vi går inn i en dyr vinter og mulig matkrise til neste år.

Sånn på siden. Interessant faktum om Norge (med mindre det har blitt endre i nyere tid), er at dersom du lever uten adresse lenge nok, blir du registrert som utvandret fra landet. Så Norge bare visker ut mennesker som har vært bostedsløs i 2 år. Sånn, der har vi ikke hjemløse i Norge, gitt

https://www.rusfeltet.no/arkiv/bostedslos-eller-utvandret-hjelp-fattige-som-kan-miste-rettigheter

Skrevet
Egenskap skrev (14 timer siden):

Problemet Nav/«systemet» har er jo at enkelte har ekstremt lav boevne/vilje og/eller har rusproblemer. Disse gruppene er jo ekstremt krevende på flere områder og gjør at vi på papiret har noen bostedsløse. Tilsvarende er det selvfølgelig alltid noen uheldige saker hvor det forekommer saksbehandlingsfeil og lignende, men sammenlignet med andre andre lands systemer hadde jeg likevel valgt Nav 100/100 ganger.

Hva er det du har opplevd og/eller ser du mener må forbedres mer konkret?

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (15 timer siden):

I Norge blir man (nesten) bare hjemløs om man står helt på siden av samfunnet. Ellers har vi ordninger som hjelper til med bolig. Vi er et av få land i Vest-Europa der man normalt ikke må flytte fra hjemmet sitt om man blir uten arbeid. I mange land må en bo hos familie eller venner om man ikke har jobb.

Norge er bedre enn mange land, men hva legger du i « helt på siden av samfunnet» ? Selvom folk ofte har en sofa og sove på hos venner eller familie er de faktisk hjemløse når de står i kø til kommunal leilighet eller hospits, får låne telt og primus av nav eller får beskjed av nav om å bo hos familie og « ha is i magen og vente på at leieprisene går ned». Og bli syk eller mister jobb uten en skikkelig buffer kan du godt si en står « helt på siden av samfunnet». Det er vel bare 7-8 år siden nav fulgte og godtok markedspris på husleie? Dette har gått fort. Hvor langt skal vi gå, og hvor mange skal « stå helt på siden av samfunnet». 
Enig med ts, velferdsstaten Norge fungerer ikke lenger. Vi lever på gamle sannheter, slår oss til ro med at det fungerte før, og  forteller oss selv løgner som at hvis en mister jobben må en ikke flytte fordi utleiere og banker  driver veldedighet. 

• Liker 1
Skrevet
Grandidosa83 skrev (1 time siden):

Problemet Nav/«systemet» har er jo at enkelte har ekstremt lav boevne/vilje og/eller har rusproblemer. Disse gruppene er jo ekstremt krevende på flere områder og gjør at vi på papiret har noen bostedsløse. Tilsvarende er det selvfølgelig alltid noen uheldige saker hvor det forekommer saksbehandlingsfeil og lignende, men sammenlignet med andre andre lands systemer hadde jeg likevel valgt Nav 100/100 ganger.

Hva er det du har opplevd og/eller ser du mener må forbedres mer konkret?

Ikke meg du siterer, men jeg kan gi deg et eksempel på hva som må forbedres. Det er nav sosial sin maksgrense for husleie. I Oslo er det vel rundt 9000. Det stemmer ikke med leieprisene. Bor du på feks en hybel til 12000 vil nav kreve at du flytter for og få ned boutgiftene. « så hvor kan jeg bo for 9000 i måneden « - nei, det finnes jo ikke, men du har sikkert noen venner du kan bo hos imens du venter på at prisene går ned.   Altså, dette tror de ikke på selv engang. At makspris følger markedspris bør være en selvfølge. Selvsagt må det være en makspris, men den må være høy nok til en hybel. 

det må kjøpes/ bygges flere kommunale boliger for og få ned køene. Kommunen må ta ansvaret tilbake, og sette husleie som samsvarer med nav sosial. I tillegg må en skille syke osv  og rus/ ikke boevne. I en blokk hvor det feks en 2 friske arbeidende  rullestolbrukere, 3 minstepensjonister som trenger tilsyn, og 3 uføre med  nedsatt inntekt  med 2 narkomane uten boevne som setter fyr på middagen sin annenhverdag så alle må evakueres av brannvesenet.. ikke trivelig bomiljø. 

For noen år siden ble jeg syk, og måtte flytte fra 1- roms fordi nav ikke godtok leien, bodde hos foreldre i kø til kommunal bolig , og havna etter lang kø i en kommunal bolig som .. altså, hadde noen fortalt meg at det fantes sånne forhold i Norge, hadde jeg ikke trodd på det. Jeg har heldigvis for meg blitt friskere og kan jobbe litt og  betale leie og bo « normalt», men det hjelper jo lite for andre som blir syke og ikke kan bo. 

det mest konkrete er at vi går tilbake til da der fungerte. Kommunene styrte kommunale boliger, og satte husleie med tanke på sparing fordi det skulle være midlertidig og sto selv for vedlikehold slik at standaren var grei nok, nav sosial hadde satser i samsvar med markedspris slik at syke som leide et sted de trivdes og fungerte godt  slapp og flytte. 

• Liker 1
Skrevet
flicka skrev (14 timer siden):

Tilbud som telt eller forslag om og sove på noens sofa er ikke tilbud. Heller ikke dag til dag hospits. Du er ufrivillig hjemløs selvom du får overnatte hos en venn. Denne « plikten» blir ikke fullt opp lenger ( jo, kanskje  i små kommuner ) 

Skrevet (endret)

nav betydde før Ny Arbeids- og Velferdsforvaltning.

i dag heter det Arbeids og Velferdsforvaltning 

Endret av Egenskap
Skrevet

Tja, har alltid klart meg selv og kjenner ikke veldig godt til systemet. Men vet om en person som ikke fikk noe av «systemet». Vedkommende var ikke rus eller psykiatri og hadde god utdannelse og tidligere jobber. Men uansett fikk vedkommende ikke hjelp til husleie eller regninger eller mat, så familien stilte opp og betalte alt i flere år til vedkommende fikk jobb. Det gikk bra med vedkommende men uten familiens hjelp ville det blitt gata neste …. Det var overraskende faktisk …

• Liker 3
Skrevet

"Ingen skal ha kake før alle har fått brød"
Einar Gerhardsen

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...