Gå til innhold

Klarer denne renteøkningen tålelig bra vi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bare igjen 900.000 på huslånet og huset er verdt 4,5 mill. 
Ved mals renteheving vil det utgjøre 300 kr ekstra i mnd for oss. 
Dette etter skattefradraget på rentene. 
Herregud, vi står bra i det 

Anonymkode: 621c7...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes bananer er godt

Anonymkode: 15601...274

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Og vi sitter på en eiendom til en verdi av 10 millioner, lån på 500 000,- Forstod det slik at dette var en skrytetråd? 

Anonymkode: 323f6...265

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Gjelder egentlig alle jeg kjenner, såvidt jeg vet. 

Vi tilhører generasjonen som kom oss inn på boligmarkedet tidlig 2000 tall, selv søsken og venner som kom litt senere har jo hatt lav inngangsverdi, og vanvittig lave renter.

Men det hindrer meg ikke for å ha stor medfølelse og empati for de som vil kjenne dette godt nå, fordi de ikke var heldig med tanke på når de ble født, når de ble ferdig med utdannelse, eller om foreldre kunne stille egenkapital eller ikke. 

Anonymkode: c98f8...70d

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fint at noen andre tar det opp, for akkurat sånn er det for oss også ❤️ Vi nedbetalte huset (verdi 22 mill) for en god stund siden, så nå er det bare litt lån på noen av utleieleilighetene våre vi har igjen. Men det betaler jo leietakerne, så null stress for oss egentlig. 

Sitter og skriver fra sjøhytta nå, og tar turen til fjellhytta i morgen. Deilig 👍

Anonymkode: 03fa7...470

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gjelder egentlig alle jeg kjenner, såvidt jeg vet. 

Vi tilhører generasjonen som kom oss inn på boligmarkedet tidlig 2000 tall, selv søsken og venner som kom litt senere har jo hatt lav inngangsverdi, og vanvittig lave renter.

Men det hindrer meg ikke for å ha stor medfølelse og empati for de som vil kjenne dette godt nå, fordi de ikke var heldig med tanke på når de ble født, når de ble ferdig med utdannelse, eller om foreldre kunne stille egenkapital eller ikke. 

Anonymkode: c98f8...70d

Å si man sitter bra i det, er ensbetydende med at en mangler empati for andre? Vi kjøpte boligen vår for 20 år siden, og da var vel renta på 6-7% husker ikke, men den var høyere. 
Rett etter vi kjøpte begynte husprisene å stige, sett i ettertid var vi super heldig. 
Vi bor på et lite sted, og her går eneboliger fra 2,5 og oppover. Da får du gjerne en nedslitt bolig for 2,5 som å renoveres og pusses opp. 
Vi har brukt en del penger på renovering av hus, men gjorde ikke alt på en gang. Vi tok litt og litt, og har sluppet unna store lån, men noe lån har vi måttet tatt opp. 
Blir spennende å se om boligmarkedet synker.. men tror faktisk ikke det. Det er så mange pengesterke folk i Norge, at det er ikke problem å selge bolig. 
Tror mange kan spare mye ved å senke forbruket sitt. 
Mange reiser mye og drar på dyre ferier. Dette koster også. 
det er først nå vi kan føle vi har litt romsligere økonomi. Vi har ungdommer i hus (som koster) men da de var små var det mye utgifter som barnehage/ sfo, klær og utstyr. 
Nå har de sommerjobb og småjobber de kan tjene litt egne penger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fint at noen andre tar det opp, for akkurat sånn er det for oss også ❤️ Vi nedbetalte huset (verdi 22 mill) for en god stund siden, så nå er det bare litt lån på noen av utleieleilighetene våre vi har igjen. Men det betaler jo leietakerne, så null stress for oss egentlig. 

Sitter og skriver fra sjøhytta nå, og tar turen til fjellhytta i morgen. Deilig 👍

Anonymkode: 03fa7...470

🤣

Anonymkode: ec4cf...26d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi har bare igjen 900.000 på huslånet og huset er verdt 4,5 mill. 
Ved mals renteheving vil det utgjøre 300 kr ekstra i mnd for oss. 
Dette etter skattefradraget på rentene. 
Herregud, vi står bra i det 

Du vet at dette er en diskusjonsside? Hva var det du følte behov for å diskutere her? 🤔

Anonymkode: ec4cf...26d

• Liker 4
Skrevet

Mens jeg EIER boligen min i en alder av 30. Null gjeld. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å si man sitter bra i det, er ensbetydende med at en mangler empati for andre? Vi kjøpte boligen vår for 20 år siden, og da var vel renta på 6-7% husker ikke, men den var høyere. 
Rett etter vi kjøpte begynte husprisene å stige, sett i ettertid var vi super heldig. 
Vi bor på et lite sted, og her går eneboliger fra 2,5 og oppover. Da får du gjerne en nedslitt bolig for 2,5 som å renoveres og pusses opp. 
Vi har brukt en del penger på renovering av hus, men gjorde ikke alt på en gang. Vi tok litt og litt, og har sluppet unna store lån, men noe lån har vi måttet tatt opp. 
Blir spennende å se om boligmarkedet synker.. men tror faktisk ikke det. Det er så mange pengesterke folk i Norge, at det er ikke problem å selge bolig. 
Tror mange kan spare mye ved å senke forbruket sitt. 
Mange reiser mye og drar på dyre ferier. Dette koster også. 
det er først nå vi kan føle vi har litt romsligere økonomi. Vi har ungdommer i hus (som koster) men da de var små var det mye utgifter som barnehage/ sfo, klær og utstyr. 
Nå har de sommerjobb og småjobber de kan tjene litt egne penger. 

Nei, men er bare usmakelig å skryte på denne måten. Vi skjønner at de i 50 åra sitter godt i det, og det er helt sikkert velfortjent, da dere har opplevd litt av hvert av svingninger og kriser i deres etableringstid. Men hva med å holde seg for god til å opprette slike tråder?

• Liker 4
Skrevet
Hotwife skrev (Akkurat nå):

Nei, men er bare usmakelig å skryte på denne måten. Vi skjønner at de i 50 åra sitter godt i det, og det er helt sikkert velfortjent, da dere har opplevd litt av hvert av svingninger og kriser i deres etableringstid. Men hva med å holde seg for god til å opprette slike tråder?

Min intensjon var ikke å gjøre andre misunnelig: men fortelle at jeg føler meg heldig mtp det økonomiske crakket som rammer oss nå. 
vi er 40 😀 kjøpte bolig da vi var 20.. ingen krav om egenkapital den gangen.. 

Skrevet

Det er de i starten av etableringsfasen med høy inntekt og høyt lån som blir mest berørt. 

• Liker 1
Skrevet

Og vi står enda bedre i det med nedbetalt bolig verdt nesten 5 mill. Beat that ts.

Anonymkode: 32d6d...eb2

Skrevet
Cisco skrev (2 minutter siden):

Mens jeg EIER boligen min i en alder av 30. Null gjeld. 

Så fantastisk! Det må være en enorm god følelse. Økonomisk trygghet. 
En vet ho aldri om en blir syk eller mister inntekt, og det å sitte godt ondet gir en trygghet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og vi står enda bedre i det med nedbetalt bolig verdt nesten 5 mill. Beat that ts.

Så bra! Er det en konkurranse? 

Skrevet

Så bra! Er det en konkurranse? 

Si det, i og med at det var du som satte startskuddet?

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er de i starten av etableringsfasen med høy inntekt og høyt lån som blir mest berørt. 

Hvorfor de med høy inntekt?

Anonymkode: 6d3fe...fe5

Skrevet

Hvorfor de med høy inntekt?

Anonymkode: 6d3fe...fe5

For de har mye høyere lån. Har du 10 mill i lån, svir det mer enn om du har en.

Skrevet

Omg så teit! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...