AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Hva tenker dere om å fortsette å ha samme etternavn etter skilsmisse? Jeg personlig synes det er litt rart hvis det skulle bli skilsmisse mellom meg og mannen å fortsette og ha etternavnet hans?… eller er jeg bare rar😕 Anonymkode: a38f7...373 2
Alvario Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Om jeg om mannen hadde skilt oss hadde jeg nok beholdt navnet. For det første har alle ungene vårt felles etternavn og for det andre har jeg hatt dette etternavnet mer enn halve livet litt. Alt av attester, alle mine faglige prestasjoner+++ står med dette etternavnet og jeg identifiserer meg mer med dette etternavnet enn bare mitt gamle etternavn. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Jeg synes det er merkelig å beholde etternavnet til noen du har skilt deg fra. Selv byttet jeg tilbake da jeg ble skilt. Nå er jeg gift på nytt og hadde såpass vett at jeg beholdt navnet mitt. Jeg var for umoden til å tenke slik første gang jeg giftet meg. At barna har annet etternavn er helt uproblematisk og et svakt argument, tenker jeg. Anonymkode: b8e3f...0f9 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 For det første er det ikke hans navn, det er ditt legale navn. Eller snakker du også om å bytte tilbake til farens navn? Om at man er en eiendel som må tilhøre en mann? Uansett, jeg ser flere grunner til at man ikke bytter tilbake, om man først har valgt å bytte. Ha det samme etternavnet som sine barn er jo en fin ting. Videre har jeg under mitt etternavn fått en karriere, skrevet artikler, utrettet andre ting, så veldig kjedelig om ingenting av dette kom opp om man søkte meg opp. Og har man vært gift mange år så er det jo gjerne de årene man har blitt voksen og etablert, med et navn mange kjenner deg under. Mens navnet man hadde som 20 something egentlig ikke hadde så mye å si fra eller til. Anonymkode: 089b4...5c5 1 1
Alauda Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Jeg forstår meg ikke helt på de som beholder eksens etternavn etter brudd, uansett hva barna heter. Men nå ville jo ikke jeg byttet navn når jeg giftet meg uansett, dermed er ikke problemstillingen aktuell for meg. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Her beholdt eksmannen det som i utgangspunktet var mitt etternavn etter skilsmisse. Tenker han identifiserer seg mer med nåværende etternavn enn sitt tidligere. Barna har kun ett etternavn og tror han ikke ønsker å hete noe annet enn barna heller, men kan jo være han ville tatt tilbake sitt tidligere etternavn om vi ikke hadde felles barn. Jeg har aldri tenkt at han burde bytte tilbake heller. Vi var enige om ett felles etternavn og det ble mitt etternavn vi tok. Nå i ettertid er da navnet like mye hans som mitt. Vi var en familie som nå er splittet, men trenger da ikke bytte navn for det. Anonymkode: 5a3af...8f1 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 Jeg ser gode argumenter for begge deler. For jeg skjønner at det kan ligge mye identitet i å fortsette å hete det samme som man har gjort store deler av voksenlivet. Samtidig føler jeg at det blir litt «skulle ønske vi fortsatt var gift» å beholde navnet som i utgangspunktet var mannens. Det enkleste er vel egentlig å bare beholde sitt eget navn når ekteskapet blir inngått. Det er jo patriarkalsk at kvinnen tar mannens etternavn. Noe litt OfFred over det hele, liksom. Anonymkode: 46d29...e8f 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg synes det er merkelig å beholde etternavnet til noen du har skilt deg fra. Selv byttet jeg tilbake da jeg ble skilt. Nå er jeg gift på nytt og hadde såpass vett at jeg beholdt navnet mitt. Jeg var for umoden til å tenke slik første gang jeg giftet meg. At barna har annet etternavn er helt uproblematisk og et svakt argument, tenker jeg. Anonymkode: b8e3f...0f9 Svakt argument, for deg. For svært mange er det viktig å ha samme etternavn som barna, og det kan jeg skjønne. Anonymkode: cd0ba...f30 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Byttet så fort som mulig da jeg ble skilt. Barn beholdt farens navn. Barnet "tilhører" fortsatt faren. Det gjør heldigvis ikke jeg. Har aldri giftet meg på nytt, men ville aldri tatt mannens etternavn om jeg skulle ha giftet meg Anonymkode: 204c3...3b7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Jeg byttet, ville ikke ha det navnet lengre. Ingen barn, så var ikke noe å vurdere en gang for meg. Syns alle får gjøre som de vil, men etter psykisk vold over tid trengte jeg total distanse til alt jeg forbandt med eksen. Anonymkode: b1f6b...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Søstera mi har beholdt eksens navn etter skilsmissen, hun ville ikke bli skilt så dette er hennes måte å "beholde" ham på tror jeg. De har ikke barn sammen. Det som gjør det enda særere er at hun med hans etternavn heter nesten det samme som mora hans... Anonymkode: 0bc9f...dc5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Har hatt mannens navn i snart 40 år. Uaktuelt å skulle kvitte seg med det. Anonymkode: ae8ae...c81 1
Djungelvrål Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 Skiller du deg mister du dermed retten til å ha etternavnet til mannen i min mening. Hvorfor i all verden skulle man ønske det?? 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Djungelvrål skrev (7 minutter siden): Skiller du deg mister du dermed retten til å ha etternavnet til mannen i min mening. Hvorfor i all verden skulle man ønske det?? * Fordi man er kjent innen akademiske kretser, forretningslivet, kunst osv med dette etternavnet. * Fordi man har et utenlandsk pikenavn som det er umulig å stave og som bidrar til fordommer fra folk ved ansettelser og så videre. Dette var mine grunner. Anonymkode: e8e24...873 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 49 minutter siden, Alvario said: Om jeg om mannen hadde skilt oss hadde jeg nok beholdt navnet. For det første har alle ungene vårt felles etternavn og for det andre har jeg hatt dette etternavnet mer enn halve livet litt. Alt av attester, alle mine faglige prestasjoner+++ står med dette etternavnet og jeg identifiserer meg mer med dette etternavnet enn bare mitt gamle etternavn. Samme her. Dessuten er det ikke bare mannens etternavn, det er mitt også nå. Og jeg er mer knyttet til barna mine enn til faren min (som er en stor drittsekk), så det gir ingen mening for meg å bytte tilbake til min fars navn. Anonymkode: 1d83f...b80 1
Djungelvrål Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): * Fordi man er kjent innen akademiske kretser, forretningslivet, kunst osv med dette etternavnet. * Fordi man har et utenlandsk pikenavn som det er umulig å stave og som bidrar til fordommer fra folk ved ansettelser og så videre. Dette var mine grunner. Anonymkode: e8e24...873 Du har fremdeles et etternavn fra noen du ikke lenger lever med. Det er merkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Djungelvrål skrev (1 minutt siden): Du har fremdeles et etternavn fra noen du ikke lenger lever med. Det er merkelig. Lever ikke med faren min heller. Anonymkode: ae8ae...c81 3 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lever ikke med faren min heller. Anonymkode: ae8ae...c81 Herregud... Anonymkode: 0bc9f...dc5
Brunello Skrevet 21. august 2022 #19 Skrevet 21. august 2022 Det mest sentrale for mange som ikke bytter er vel at andre kjenner de med etternavnet de har hatt lenge. Det er vel en av grunnene til at det også blir mer og mer vanlig å ikke ta mannens etternavn. Nå gifter jo de fleste seg etter at man har jobbet noen år. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #20 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud... Anonymkode: 0bc9f...dc5 Hvorfor er det mere riktig at jeg skal ha navnet jeg kun het i noen få år som barn og tenåring, og som ingen kjenner meg som, enn et navn jeg deler med milliarder av andre mennesker i verden? Det er jo ikke kun hans navn. Anonymkode: ae8ae...c81 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå