Gå til innhold

Henvisning som ikke har blitt sendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Var hos fastlegen tidlig på våren, pga. mageproblemer. Da ble jeg utredet for cøliaki (og det var det ikke), og legen sa at h*n skulle henvise meg til spesialist. Så dro jeg tilbake i slutten av mai, da jeg hadde litt forverrede symptomer, og legen sa igjen at h*n skulle henvise.

Etter det har jeg ringt til legekontoret, siden jeg ikke har hørt noe mer, og da sier de at henvisningen ikke har gått gjennom. Ringte i går, igjen. Og nå håper jeg at den endelig blir sendt.. Men det blir sikkert lang ventetid før jeg får time - og nå har jeg allerede ventet i flere måneder! Fungerer dårlig pga. utmattelse, og problemer med å få i meg mat osv.

Er dette normalt? At man må vente så lenge, før man blir henvist og får noe svar?  
Blir nok ikke prioritert heller; for fastlegen har knapt stilt meg noen spørsmål, og hører ikke skikkelig etter.

Anonymkode: 69ea0...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. 
Var hos fastlegen tidlig på våren, pga. mageproblemer. Da ble jeg utredet for cøliaki (og det var det ikke), og legen sa at h*n skulle henvise meg til spesialist. Så dro jeg tilbake i slutten av mai, da jeg hadde litt forverrede symptomer, og legen sa igjen at h*n skulle henvise.

Etter det har jeg ringt til legekontoret, siden jeg ikke har hørt noe mer, og da sier de at henvisningen ikke har gått gjennom. Ringte i går, igjen. Og nå håper jeg at den endelig blir sendt.. Men det blir sikkert lang ventetid før jeg får time - og nå har jeg allerede ventet i flere måneder! Fungerer dårlig pga. utmattelse, og problemer med å få i meg mat osv.

Er dette normalt? At man må vente så lenge, før man blir henvist og får noe svar?  
Blir nok ikke prioritert heller; for fastlegen har knapt stilt meg noen spørsmål, og hører ikke skikkelig etter.

Ringte fredag*

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. 

Hvor ble du henvist? Til gastroskopi? Allergitest? Koloskopi?

Det mest nærliggende når en har «vage mageproblemer» er å anta at det er ibs først som sist. I og med at det ikke er cølliaki kan du trygt bytte til lowfodmap uten videre utredning, redusere stress i hverdagen ned mot null og trene 3 ganger i uka. Det er mest sannsynlig uansett resultatet av utredningene. (Det vil ta 3-9 måneder før du merker bedring, så å avvente kaster bort tid du vil trenge på å bare trøste på med kostholdsendring).

Anonymkode: d0571...b28

• Nyttig 1
Skrevet

Fastlegen har nok rett og slett glemt det. Det skjer, men spesielt vanlig er det jo ikke. 

Det har stått mye om «fastlegekrisen» i media i det siste, så ikke rart om det har glippet.. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ble du henvist? Til gastroskopi? Allergitest? Koloskopi?

Det mest nærliggende når en har «vage mageproblemer» er å anta at det er ibs først som sist. I og med at det ikke er cølliaki kan du trygt bytte til lowfodmap uten videre utredning, redusere stress i hverdagen ned mot null og trene 3 ganger i uka. Det er mest sannsynlig uansett resultatet av utredningene. (Det vil ta 3-9 måneder før du merker bedring, så å avvente kaster bort tid du vil trenge på å bare trøste på med kostholdsendring).

Anonymkode: d0571...b28

Har ingen luftproblemer, og reagerer ikke på maten jeg spiser. Har bare problemer med å få i meg nok mat, er mye kvalm, og en del mat er plutselig «ekkelt» eller sånn at jeg brekker meg av den. Kan f.eks. ikke spise grove rundstykker eller må være veldig forsiktig og spise sakte, hvis ikke så brekker jeg meg. 

Aldri hatt dette problemet tidligere, og har alltid være veldig glad i mat..

Blir også ekstremt slapp, svak og skjelven - hvis det går for lenge siden sist måltid, eller hvis jeg ikke får i meg nok mat (noe som skjer mesteparten av tiden). Men kan ikke tvinge i meg, for da brekker jeg meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...