AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Vi har blitt innkalt til fosterdiagnostikk i uke 13 på fostermedisin, men forstår det slik at dette bare gjøres ved mistanke om sykdom hos foster? Er 27 år og aner ikke hvorfor jeg er innkalt hit? Hadde blødning i 2 uker i uke 6-7 men var på tidlig ul og alt var fint. Blir alle innkalt til dette? Anonymkode: 69ae4...d1c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Alle skal få dette etterhvert, men mange steder får man det bare etter man er 35 år. Du er heldig som bor et sted hvor det er kapasitet. Anonymkode: adb99...ab0 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Er jo bare å ta opp telefonen og spørre om bakgrunnen for innkallelsen Uansett om det er rutine, eller noe annet, så har de jo svaret. Anonymkode: b99be...f71 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle skal få dette etterhvert, men mange steder får man det bare etter man er 35 år. Du er heldig som bor et sted hvor det er kapasitet. Anonymkode: adb99...ab0 En venninne av meg bosatt i kommune ved siden av men tilhørende samme sykehus har ikke fått dette. Kun innkallelse til ul ved uke 17-19 Anonymkode: 69ae4...d1c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo bare å ta opp telefonen og spørre om bakgrunnen for innkallelsen Uansett om det er rutine, eller noe annet, så har de jo svaret. Anonymkode: b99be...f71 Selvfølgelig:-) var stengt idag så ville høre om noen visste Anonymkode: 69ae4...d1c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Har du noen alvorlige genetiske sykdommer eller syndromer i familien? Min søster ble innkalt til ekstra UL og fosterdiagnostikk tidlig i svangerskapet pga vår brors syndrom. Ingen nevnte noe om det på forhånd, hun fikk bare plutselig innkallinger i posten. Anonymkode: d6c09...13c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du noen alvorlige genetiske sykdommer eller syndromer i familien? Min søster ble innkalt til ekstra UL og fosterdiagnostikk tidlig i svangerskapet pga vår brors syndrom. Ingen nevnte noe om det på forhånd, hun fikk bare plutselig innkallinger i posten. Anonymkode: d6c09...13c Nei, absolutt ingenting bortsett fra psykisk sykdom hos min far så syns det var merkelig. Hvor i landet var dette? Anonymkode: 69ae4...d1c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, absolutt ingenting bortsett fra psykisk sykdom hos min far så syns det var merkelig. Hvor i landet var dette? Anonymkode: 69ae4...d1c Alle får stort sett tidlig ultralyd, dette er noe nytt. Er nok for å sjekke fosteret, Downs osv... Anonymkode: fef73...970
Sommerfulgen Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Det er tidlig ultralyd. Det heter bare fosterdiagnostik, fordi det de gjør er jo å måle fosteret på ultralyden. Som nevnt over er du heldig som har fått det! Alle skal få det, men pga kapasitet får ikke alle det rundt om i Norge. Jeg fikk det. Angående venninnen din som tilhører samme sykehus; dette går ikke automatisk, dette er noe enten jordmor eller lege sender henvisning på, og som de skal gjøre da dette er den nye standarden. Kan være venninnen din sin jordmor/lege ikke gjorde dette, samt at det enda er i utbredelse så om hun har termin bare en måned før deg, kan det være hun akkurat gikk glipp av det. Bare til å google fosterdiagnostikk uke 11-14(?) så får du opp masse om dette, siden du ikke var klar over det 🙂
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (På 21.8.2022 den 18.04): Alle får stort sett tidlig ultralyd, dette er noe nytt. Er nok for å sjekke fosteret, Downs osv... Anonymkode: fef73...970 Hæ? Alle jeg kjenner som har født siste året inkludert meg selv måtte ta tidlig ultralyd privat. Når kom det? Anonymkode: 2b06e...ac3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hæ? Alle jeg kjenner som har født siste året inkludert meg selv måtte ta tidlig ultralyd privat. Når kom det? Anonymkode: 2b06e...ac3 Det er ikke implementert i Oslo enda i alle fall, men det skal vel være på plass før 2023 mener jeg målet var. Anonymkode: f1468...bce
PurpleTuliip Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hæ? Alle jeg kjenner som har født siste året inkludert meg selv måtte ta tidlig ultralyd privat. Når kom det? Anonymkode: 2b06e...ac3 Jeg har termin nå i september og ca 1/4 av termingruppen min(landsbasis) har fått tilbud om tidlig ul. Så det er noe de har begynt å innføre i de forskjellige fylkene, tar bare litt tid mtp kapasitet.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke implementert i Oslo enda i alle fall, men det skal vel være på plass før 2023 mener jeg målet var. Anonymkode: f1468...bce Ikke i Møre og Romsdal heller da, altså. Hørte liksom aldri et ord om tidlig ultralyd i offentlig regi da jeg var gravid (fødte i april i år), så ble litt overrasket. Men utrolig bra at det skal innføres, håper det går etter planen! Anonymkode: 2b06e...ac3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ikke i Møre og Romsdal heller da, altså. Hørte liksom aldri et ord om tidlig ultralyd i offentlig regi da jeg var gravid (fødte i april i år), så ble litt overrasket. Men utrolig bra at det skal innføres, håper det går etter planen! Anonymkode: 2b06e...ac3 De begynte i år, og hvis du fødte i april var du gravid i den tiden de tar denne ultralyden før dette var klart til å gå. De begynte i år og målet er at alle skal få Det innen 2022, men grunnet kapasitet på sykehusene er det mange som ikke får det. Det er altså en tid nå hvor det innføres, men det skal bli en permanent løsning «for alltid». Anonymkode: 34864...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #15 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hæ? Alle jeg kjenner som har født siste året inkludert meg selv måtte ta tidlig ultralyd privat. Når kom det? Anonymkode: 2b06e...ac3 Innført fra 1. januar. Jeg fødte i juli og var en av de første som fikk det på mitt sykehus (Bærim) da jeg var akkurat 12-13 uker første uka i januar. Anonymkode: 6b12c...de9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #16 Skrevet 23. august 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Hæ? Alle jeg kjenner som har født siste året inkludert meg selv måtte ta tidlig ultralyd privat. Når kom det? Anonymkode: 2b06e...ac3 Kom i år. Jeg fikk på kalnes Anonymkode: 015c4...00a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå