Gå til innhold

Bruk av bilder på Facebookside i fht rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kunstner selv og har prøvd å sette meg litt inn i dette med åndsverk og bruk av andres åndsverk på nettider o.l.
I utgangspunktet kan man ikke bruke andres foto/illustrasjoner uten å betale for rettigheter eller avklare bruk med fotografen/kunstneren, men idag så jeg noe som fikk meg til å bli usikker på noe. En av skolene i kommunen brukte et bilde av en kjent illustratør på (den åpne) facebooksiden sin, som illustrasjon til info på siden om skolestart. Jeg vet at utdanningsinstitusjoner kan benytte bilder "internt og i undervisningssammenheng" gjennom Kopinor-avtalen, men ble usikker på om det å bruke et bilde i et offentlig innlegg på en åpen facebookside går inn under Kopinor-avtalen.

Har skolen alt på det tørre? Noen som vet?

Anonymkode: a3569...c9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om skolen har alt på det tørre er det bare skolen som vet. Har de ikke fått tillatelse fra kunstneren har skolen brudt loven.

Skrevet
Try2 skrev (1 time siden):

Om skolen har alt på det tørre er det bare skolen som vet. Har de ikke fått tillatelse fra kunstneren har skolen brudt loven.

Jeg tviler jo sterkt på at de har noen avtale med kunstneren om bruk av bildet. Jeg har mer tro på at det er en lærer som har tenkt at bildet passet fint som illustrasjon i innlegget om skolestart. Spørsmålet mitt er vel heller om denne typen bruk inngår i Kopinor-avtalen (rettighetene dekkes gjennom innbetaling til Kopinor), som gir rett til å bruke bilder internt og i undervisningssammenheng. Jeg anser ikke akkurat en offentlig, åpen facebookside som intern. "Velkommen til nytt skoleår"-innlegg på Facebook er vel heller ikke i undervisningssammenheng.

Jeg vurderte å spørre i en kommentar på facebook, men siden jeg selv jobber i kommunen i en annen jobb og kjenner flere av de som jobber på skolen, så regner jeg med det blir mange sure miner og krasse kommentarer om jeg stikker hodet frem og spør.

Skrevet

Jeg vurderte også å kontakte illustratøren og spørre hva h*n tenker. Om dette er avklart eller eventuelt går inn under Kopinor-avtalen til skolen.
Men vil jo ikke være den snusfornuftige regelrytteren som gjør en fjær om til fem høns... 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...