Gjest Samboer Skrevet 21. oktober 2002 #1 Del Skrevet 21. oktober 2002 Vi har vært sammen noen måneder nå, og har funnet ut at siden vi er sammen stort sett 'hele tiden' uansett er det liten vits å ha to leiligheter... I tillegg så er det jo de 'andre greiene' da: er ganske sikker på at jeg har funnet han som skal bli HAN, og vice versa :D Jeg leier, han eier... Så jeg har sagt opp kontrakten min fra årsskiftet og flytter inn hos ham. Vi har SÅ langt blitt enige om at jeg ikke skal kjøpe meg inn med en gang, vi skal ha en liten prøveperiode før vi tar det store steget. Men så har vi ikke kommet lenger, hehe... Lurer på hva DERE gjør jeg, samboere og ektefolk i det ganske land? Kjører dere felles konto? Felles regningkonto, separat ellers? En betaler lån, en løpende utgifter? Disse penga altså.....vil jo bare være sammen med kjæresten min jeg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. oktober 2002 #2 Del Skrevet 21. oktober 2002 Det virker som om alle tenker på dette når de flytter sammen, bortsett fra meg. Jeg flytta sammen med min samboer etter få måneder, og anså ikke dette som noe problem. De første månendene betalte vi husleia annenhvergang (ingen av oss eier noe da, i fremtiden kjøper vi nok noe sammen). Vi har ikke så masse penger for tiden, så det løser seg slik at den som har penger på konto betaler. Vi har aldri ansett det som noe å tenke over, hvem som betaler for maten vi handler, eller strøm, telefon og alt slikt. Vi er så "naive" at vi anser "mitt er ditt og ditt er mitt" uten at vi har noen skriftlig avtale på dette. Burde sikkert laget en samboeravtale, kanskje gjør vi det med tiden. Hvem vet. Mitt råd er, ikke tenk så mye på det. Kom frem til en ordning dere trives med, go ikke tenk så mye på hva "alle andre" gjør. Det er deres liv, og deres penger Og ikke minst, DERES KJÆRLIGHET OG SAMLIV! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mortie Skrevet 21. oktober 2002 #3 Del Skrevet 21. oktober 2002 Skriv samboerkontrakt! Der får dere det økonomiske på plass, hvem betaler hva, hvem eier hva osv. HVIS dere en gang i fremtiden flytter fra hverandre, er det greit å ha disse tingene skriftlig. Er ikke sikkert dere er like enige da som nå. I din situasjon hvor samboeren eier bopel, kan dette ses på to måter. Du leier nå, og selv om dere flytter fra hverandre igjen, kan du trøste deg med at det ville kostet deg en hel del penger i leie, hvis du hadde fortsatt å bo alene. En klassiker er at du betaler mat og daglige utgifter, mens han betaler hus og faste utgifter fordi dette er hans. Du sparer han for utgifter, slik at han kan betale lån raskere, øke verdien på bopel, ved modernisering, eller han kan f.eks kjøpe seg en nyere bil. Spørsmålet er om du vil ha økonomisk kompensasjon for dette ved et evnt brudd. Kan være veldig tungt å sitte igjen alene om 10 år, helt på bar bakke. Mens din samboer sitter med verdier for kanskje en million eller to, som DU har betalt halvparten av! Når det er sagt, må du også tenke på din samboer, og respektere om han ønsker særeie på bopelen. Like kjedelig for han å måtte selge for å betale deg halvparten om noen år! Tro meg, det er verdt å tenke på dette på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. oktober 2002 #4 Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg mente selvsagt ikke å IKKE tenke på det. Finn en løsning dere trives med, er mitt svar, egentlig. Ikke så viktig hva alle andre gjør, men noe dere kan trives med. Noe som passer for dere. Bli ENIGE i alle fall, og skriv det gjerne ned og signer, det er tross alt tryggest. Men bli i alle fall ENIGE om hvilke regler dere følger, muntlig ER like bindende som skrftlig. Men i en situajson med brudd er det greit å ha det på papiret. Uansett, snakk med din samboer, finn den løsningen som er best for DERE. Og lykke til med samlivet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. oktober 2002 #5 Del Skrevet 21. oktober 2002 Da vi var i denne situasjonen gjorde vi som følger: Jeg eide leiligheten, han flyttet inn. Vi fant en sum som begge var fornøyd med. Han betalte ikke halvparten av bo-utgiftene, men ca 1/3 eller noe sånt. I tillegg må man se på inntekt og sånt. Jeg hadde full jobb og han gikk på skolen. Derfor hadde han bare en ekstrajobb og brukte alle pengene sine til felleskapet (mat, telefon, husleie m.m.), så betalte jeg resten. Dersom dere tjener likt kan du kanskje betale bortimot halvparten av boutgiftene, evt. litt mindre. Vi deler på utgifter til mat og sånt. Teller ikke kroner, men den som har mest på konto betaler i butikken. I tillegg sparer vi en sum hver måned på en felleskonto. Dette brukes til ferier, møbler, uforutsette utgifter o.l. Et tips er å skaffe en felleskonto i f.eks Scandiabanken med 2 kort. Da kan dere sette inn en sum hver og mat-problemet er løst. Pass på at begge er fornøyde med løsningen dere velger og skriv en enkel kontrakt. En standard kontrakt finner du på Din Side tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2002 #6 Del Skrevet 22. oktober 2002 Vi har det sikkert mye enklere i og med at vi leier.. Men vi har i alle fall en konto (ja.. i scandiabanken..) med to kort. Der setter vi inne en fast avtalt sum hver måned. Og kontoen brukes til husleie, mat, strøm, telefon osv Det vi ikke betaler inn på kontoen er vår egen private økonomi som går til sparing, klær, ferier osv For meg er det viktig å ha en konto og en "økonomi" som er helt min egen.. slik at jeg kan gjøre ting og kjøpe ting uten å måtte "få godkjennelse" av noen annen.. Så dette systemet kommer vi nok til å fortsette med selv etter at vi evt gifter oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søta Skrevet 22. oktober 2002 #7 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jeg flyttet inn hos samboern min etterbare 4 mnd. Hele tiden har vi hatt alt som heter penger, sammen. Samme hvem som betaler husleie eller adnre regninger, for uansett går det jo ut over oss felles. I tillegg har vi en sparekonto hvor vi setter inn penger når vi har råd til det, de pengene er våre sammen. Hvis vi skal kjøpe opp klær el. liknende, så gjør vi det i slutten av måneden før neste lønn, da ser vi hvor mye som blir igjen. Så her er det slik at alt mitt er ditt, og alt ditt er mitt! Greit for meg som er student... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 22. oktober 2002 #8 Del Skrevet 22. oktober 2002 Når jeg ble sammen med mannen min så flyttet jeg inn i hans leilighet med en gang. Bodde der i 4 mnd før vi fant noe sammen. Han betaler og har alltid betalt husleia. Han betaler også alle regninger og andre utgifter. Begge er i fast jobb, men han tjener 6 ganger mer enn meg, så det er naturlig at han står for økonomien. Nå har vi kjøpt oss hus og da bruker vi min lønning på å pusse opp og slikt. Og hans går med til lån og div. andre utgifter. Vi er gift så det spiller ingen rolle fra hvilken konto pengene kommer fra. xeyes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 22. oktober 2002 #9 Del Skrevet 22. oktober 2002 Han eier leiligheten, jeg eier bilen. Så han betaler sitt huslån, og jeg betaler det bilen koster. Vi setter inn penger på en fellskonto, hvor alle felels utgifter går ut fra. Husleie, strøm, kino, mat, forsikring, restauranter, det vil si både hverdag og luksusting vi gjør sammen. Studielånene våre betjener vi ved siden av, i tillegg til alle personlige utgifter. Når vi kjøper en større leilighet, kommer jeg også til å være med på å nedbetale lån på denne, og vi står sammen som kjøpere. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitri Skrevet 22. oktober 2002 #10 Del Skrevet 22. oktober 2002 Han tjener mest ( nesten tre ganger mer enn meg utbetalt i mnd ), så han betaler alt av faste utgifter ( husleie, bensin, strøm, tvlisens, telefon, bredbånd osv osv....) Jeg betaler maten, bleier, dagpark, og bokklubb for datteren vår. Leiligheten og bilen står i hans navn, mens jeg står som medlåntaker på lånet. Selv når jeg får meg jobb, så blir vel fordelingen den samme kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 22. oktober 2002 #11 Del Skrevet 22. oktober 2002 Vi har en felles konto med et kort som vi begge setter av et like stort beløp hver måned ved lønning. Denne felles kontoen brukes til mat, husleie, felles regninger, alt felles får en si. Det som da står igjen på våre lønningskontoer bruker vi til akkurat det vi selv vil. Han betaler sitt studielån fra sin lønningskonto, jeg betaler mine regninger fra min lønningskonto. Men sånne regninger som husleie, ADSL, telefon, matutgifter, bensinutgifter osv går fra felleskontoen. Vi bare passer på at vi har stort nok beløp der hver, og har dette faste beløpet som vi betaler hver måned inn dit. Han tjener kun et par-tre tusen mer enn meg brutto, så vi betaler like stort beløp til fellesen begge to. Dette har vi begynt med først i den senere tid, og det har gjort at vi har så mye bedre oversikt ovr økonomien vår, dessuten kan jeg kjøpe meg mer klær uten å få dårlig samvittighet For nå bruker jeg mitt eget kort til dette. Vi hadde nemlig alt felles før... Kommer ikke til å forandre på dette!! Trives veldig godt med slik vi har det nå, og det funker helt perfekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå