Gå til innhold

Oppvaskmaskin piper og starter ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle sette på oppvasken i dag, men den går bare i et par sekunder før den begynner å pipe, samt at tre lamper blinker. Den ene lampen som blinker er programmet jeg satte på, den andre er lampen for "skyllemiddelindikator" og den tredje "saltindikator". Jeg vet ikke helt hva det betyr når de blinker sånn, og jeg har allerede prøvd å ta ut og sjekke filter osv. Om det har noe å si så er det en "ikea medelstor" oppvaskmaskin; jeg er nyinnflyttet så jeg vet ikke hvor gammel den er. 

Vet noen hvordan jeg kan fikse dette? Evnt noe jeg kan forsøke?

EDIT; fikk løst det! takk for all hjelpen

Endret av lotuschae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må finne bruksanvisning på nettet å finne hvilke knapper som skal holdes inne for å slå av salt-varsel da?

Anonymkode: dd312...c87

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må finne bruksanvisning på nettet å finne hvilke knapper som skal holdes inne for å slå av salt-varsel da?

Anonymkode: dd312...c87

jeg har sett litt i bruksanvisningen ang hva jeg kan gjøre, og har prøvd det + restart osv. så langt funker det ikke.

Skrevet

Er det bare disse lampene som blinker, kommer det ikke opp en feilkode i displayet?

Anonymkode: 1d1b1...32e

Skrevet
lotuschae skrev (1 time siden):

Skulle sette på oppvasken i dag, men den går bare i et par sekunder før den begynner å pipe, samt at tre lamper blinker. Den ene lampen som blinker er programmet jeg satte på, den andre er lampen for "skyllemiddelindikator" og den tredje "saltindikator". Jeg vet ikke helt hva det betyr når de blinker sånn, og jeg har allerede prøvd å ta ut og sjekke filter osv. Om det har noe å si så er det en "ikea medelstor" oppvaskmaskin; jeg er nyinnflyttet så jeg vet ikke hvor gammel den er. 

Er det whirlpool som ikea har fortsatt? Prøv å rense sila i bunn av maskinen.

Skrevet
lotuschae skrev (1 time siden):

https://www.ikea.com/no/no/manuals/medelstor-integrert-oppvaskmaskin-ikea-500__AA-2189647-4-1.pdf

sjekk om det står noe på feilsøk her

Skrevet

Har du brukt oppvaskmaskinen før, eller er det første gang du skal bruke den? Du skriver du er nyinnflyttet, så jeg tenkte kanskje det kan være første gang?

I så fall kan vanntilførselen til oppvaskmaskinen være stengt av. Mange mennesker stenger av vannet til oppvaskmaskinen hver gang etter den er ferdig, altså når den ikke er i bruk, eller ikke skal være i bruk på en stund. Hos meg er det en liten "vippebryter" oppe på blandebatteriet til kjøkkenvasken. Den vippes til høyre for ÅPEN (vanntilførsel) og til venstre for stenge av vannet.

Denne stengebryteren kan også være i skapet under vasken. På faren min sitt kjøkken er den bryteren til oppv.maskinen i skapet.

Se etter om du finner en sånn kran og sjekk hva som skjer om du vipper den motsatt vei, eller skrur den opp. Kanskje starter maskinen din da?

Sånn: 

IMG_0449.jpg

Skrevet

Er vanntilførsel ok? Sjekk at slangen ikke er bøyd og at vannet er på. Hver gang jeg har fått opp lys og piping har det vært at jeg har glemt å skru på vannet under kjøkkenbenken som fører til oppvaskmaskin/vaskemaskin eller at noe sperrer døren slik at den ikke er 100% lukket. 

Anonymkode: 8bd2d...d43

Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Har du brukt oppvaskmaskinen før, eller er det første gang du skal bruke den? Du skriver du er nyinnflyttet, så jeg tenkte kanskje det kan være første gang?

I så fall kan vanntilførselen til oppvaskmaskinen være stengt av. Mange mennesker stenger av vannet til oppvaskmaskinen hver gang etter den er ferdig, altså når den ikke er i bruk, eller ikke skal være i bruk på en stund. Hos meg er det en liten "vippebryter" oppe på blandebatteriet til kjøkkenvasken. Den vippes til høyre for ÅPEN (vanntilførsel) og til venstre for stenge av vannet.

Denne stengebryteren kan også være i skapet under vasken. På faren min sitt kjøkken er den bryteren til oppv.maskinen i skapet.

Se etter om du finner en sånn kran og sjekk hva som skjer om du vipper den motsatt vei, eller skrur den opp. Kanskje starter maskinen din da?

Sånn: 

IMG_0449.jpg

har brukt oppvaskmaskinen et par ganger allerede og har ikke gjort noe annerledes (eller skrudd i noen kraner/knapper), men kan teste det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det bare disse lampene som blinker, kommer det ikke opp en feilkode i displayet?

Anonymkode: 1d1b1...32e

det er ikke noe display som jeg kan se; bare knapper med lamper ved siden av seg

Skrevet

Det ligger ikke mat rester i filteret ..våres piper som når den ikke får tømt vann 

Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Sånn: 

IMG_0449.jpg

oppdatering med en gang; det funket! noen i kollektivet må ha skrudd på den i går. Takk for hjelpen!

Skrevet
lotuschae skrev (11 timer siden):

oppdatering med en gang; det funket! noen i kollektivet må ha skrudd på den i går. Takk for hjelpen!

Glad for at tipset mitt funket :)👍

Skrevet
lotuschae skrev (16 timer siden):

Lag det til en vane å ha vannet avslått mellom hver gang den brukes med tanke på en eventuell vannlekkasje!

Anonymkode: d4d13...838

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...