AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #41 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ulovlig å flytte uten å gi staten beskjed (flyttemelding). Tror det er åtte dager som er grensen. Hvor godt Nav henger med på alle flyttemeldingene vet jeg ikke men tipper det er automatisert. Anonymkode: 95424...a8e Ja, men nav endret ikke trygd før etter 12 mnd, den gangen. Anonymkode: cc59b...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #42 Del Skrevet 21. august 2022 Altså. Det er ett tillegg for de UTEN samboer, selvfølgelig fjernes tillegget når man får samboer. Skjønner ikke at uføre tørr å syte over sånt heletiden. Mer sannsynlig for at tillegget fjernes enn at alle uføre (inkl de med samboere) får tillegget, så hva med å bare være fornøyd? Anonymkode: 0ff34...f83 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #43 Del Skrevet 21. august 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er det regnestykket? Anonymkode: 4caae...249 Det kommer selvsagt an på lønn, tjener man mye blir det neppe noen forskjell. Sett at en aleneforelder som jobber tjener opp mot 500000 så sparer man fort 1000-1500 i måneden på å ha et barn i barnehagen kontra fullpris. I tillegg er det drøyt 1000 i utvidet barnetrygd. Fratrekk på skatt tilsvarer fort 12000 i året. En ung ufør får ca. 2000 mer i måneden som singel. Totalt vil man da ha over 5000 mindre å rutte med i måneden tilsammen om man flytter sammen. Med årets prisøkninger vil et slikt hypotetisk par fort ha 10-12000 mindre å rutte med i måneden som samboere nå enn som single i fjor når man også legger inn alle prisøkningene. Anonymkode: e840c...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #44 Del Skrevet 21. august 2022 Million skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det gjelder flertallet uføretrygdede. Det du snakker om, gjelder vel kun de som har MINSTEYTELSEN i uføretrygd? Mener det er det jeg har lest her inne i alle fall. Det var ingen forandring på min uføretrygd før og etter skilsmisse og jeg begynte å bo alene. Men jeg har heller ikke minsteytelsen da jeg ble ikke ufør før jeg var 39 og hadde jobbet mange år, og de siste årene i en greit betalt jobb med forsikringer. RETTELSE; ikke ung ufør tillegget, men minsteytelsen i uføretrygd var det! https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd " Du er sikret en minsteytelse Du er sikret en minste årlig uføretrygd hvis dette gir deg en høyere utbetaling enn det du selv har opptjent i uføretrygd. Størrelsen på minsteytelsen avhenger av om du er enslig eller bor sammen med ektefelle eller samboer. Minsteytelsen skal også reduseres hvis du har redusert trygdetid i Norge. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp. Mottar du minsteytelse og sivilstanden din endrer seg, må du straks melde fra til NAV. Både ordinær minstesats og ung minstesats har et tillegg for enslige. Anonymkode: 97ac5...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet 21. august 2022 #45 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kommer selvsagt an på lønn, tjener man mye blir det neppe noen forskjell. Sett at en aleneforelder som jobber tjener opp mot 500000 så sparer man fort 1000-1500 i måneden på å ha et barn i barnehagen kontra fullpris. I tillegg er det drøyt 1000 i utvidet barnetrygd. Fratrekk på skatt tilsvarer fort 12000 i året. En ung ufør får ca. 2000 mer i måneden som singel. Totalt vil man da ha over 5000 mindre å rutte med i måneden tilsammen om man flytter sammen. Med årets prisøkninger vil et slikt hypotetisk par fort ha 10-12000 mindre å rutte med i måneden som samboere nå enn som single i fjor når man også legger inn alle prisøkningene. Anonymkode: e840c...c57 Vi snakket ikke om prisøkninger, det gjelder jo alle som faktisk jobber også. Vi snakker om fordel med å være samboer. Du sparer på leiligheten/huset (gjerne 5-8000 pr mnd) du sparer på felleskostnader, etc etc. du kan lett spare inn ca 10000 i mnd på å ha en samboer. Hvis man av en eller annen grunn føler man taper mye på å være samboer så får man la være da. Ingenting i veien for å ha to boliger, om man mener det er billigere, og likevel bo sammen og bytte på hvor man sover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #46 Del Skrevet 21. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det sagt så er det rart at det samme ikke gjelder for de som har mer enn minstetrygd/ung ufør. Anonymkode: a410f...84c jeg synes ikke det er rart. De som har mer enn minstesats har det fordi de har tjent opp rett til det, det er basert på lønnen de hadde før. Minstesats er for at vi som ikke har tjent opp noe/nok også skal ha noe å leve av. Ergo er det logisk at denne baserer seg mer på hva man faktisk har behov for, i motsetning til både lønn og høyere trygd basert på tidligere inntekt. Anonymkode: 16467...739 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #47 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De uføre som ikke har samboer får faktisk tillegg for å være alene. Uføre blir ikke straffet for å ha samboer, de har en gode for å være alene. Hvis du snur på det. De med lønn i arbeid får ikke høyere lønn hvis de ikke har samboer. Merker at jeg er skikkelig lei all denne klagingen til uføre. Beklager. Anonymkode: 183b8...729 Dette! Enslige uføre får et TILLEGG! Anonymkode: aec64...5f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #48 Del Skrevet 21. august 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke at uføre tørr å syte over sånt heletiden. Mer sannsynlig for at tillegget fjernes enn at alle uføre (inkl de med samboere) får tillegget, så hva med å bare være fornøyd? Anonymkode: 0ff34...f83 Jeg tror det handler mer om et ønske om at det skal være rettferdig, enn behov for å "syte". Også kan man ha forskjellige oppfatninger av hva som er rettferdig. Selv har jeg minstesats med ung ufør, og jeg er fornøyd, men jeg synes ung ufør tillegget er litt urettferdig for de som ikke får. Jeg ser ingen grunn til at jeg "fortjener" det mer enn de som ikke får det. Jeg syter ikke, for jeg får det jo selv, men jeg kan ha en mening om det likevel, på linje med at alle andre kan ha meninger om dette og alt annet i politikken. Anonymkode: 16467...739 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #49 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså. Det er ett tillegg for de UTEN samboer, selvfølgelig fjernes tillegget når man får samboer. Skjønner ikke at uføre tørr å syte over sånt heletiden. Mer sannsynlig for at tillegget fjernes enn at alle uføre (inkl de med samboere) får tillegget, så hva med å bare være fornøyd? Anonymkode: 0ff34...f83 Hva med å lese tråden før du hiver ut av deg all kjeften? Det er ikke slik at "alle uføre" får det tillegget når de bor alene. Det er kun de uføre som har minsteytelse, eller ung uføretrygd. Alle andre, altså flertallet, som er på uføretrygd, får verken det ene eller det andre tillegget uansett om de har samboer/ektefelle eller ei. Trygden er den samme for alle som får uføretrygd basert på arbeidsinntekten sin i årene før uføretidspunktet. Anonymkode: 9f953...609 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #50 Del Skrevet 21. august 2022 fransine skrev (4 timer siden): Det er kun de uføre på minstesats som får lavere sats hvis de har samboer. Som får tillegg hvis de ikke er samboer, mener du vel Anonymkode: 183b8...729 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #51 Del Skrevet 21. august 2022 Ung ufør og minstesats har et enslig tillegg. Jeg er minstesats og kommer ikke til å gå inn i samboerskap igjen. Min erfaring er ikke å få bedre økonomi, heller tvert imot. Menn spiser mer enn kvinner, ofte vil man også trenge en større bolig, jeg har aldri spart penger på å være samboer. Uføren min som enslig er i tillegg så lav, så jeg føler jeg blir enda mindre attraktiv som samboer uansett, vil ikke føle meg som en økonomisk belastning for noen ( selv om jeg ikke har vært det i tidligere samboerskap ). Men jeg har rett og slett ikke råd til å bo med en mann, det er for dyrt. Anonymkode: 31d7e...7b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #52 Del Skrevet 21. august 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er da virkelig SÅ mye billigere å bli samboer…Men har halv pris på husleie/felleskostnader, abonnement, etc etc. Samt lavere kostnader om man deler en bil, på strøm etc. jo selvsagt er det mye billigere p ha samboer. Anonymkode: 4caae...249 For mange blir det dyrere. En enslig ufør på minstesats bor ofte spartansk og forbruker lite, typisk 40 kvm og eier ikke bil. Et samboerskap kan fort føre til en dobling av boutgiftene, samtidig som inntekten går ned. Er boligen kjøpt med Husbanklån, vil de sannsynligvis også søke om lån i en ordinær bank for å kunne kjøpe noe større, og da blir det enten avslag, eller høyere rente. Anonymkode: b78b9...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #53 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For mange blir det dyrere. En enslig ufør på minstesats bor ofte spartansk og forbruker lite, typisk 40 kvm og eier ikke bil. Et samboerskap kan fort føre til en dobling av boutgiftene, samtidig som inntekten går ned. Er boligen kjøpt med Husbanklån, vil de sannsynligvis også søke om lån i en ordinær bank for å kunne kjøpe noe større, og da blir det enten avslag, eller høyere rente. Anonymkode: b78b9...f91 Man har ofte et forskjellig syn på økonomi som krasjer 🙈 Jeg kommer aldri igjen til å bli samboer med noen som ikke skjønner budsjett… er så lei av diskusjoner rundt penger. Husker eksen min krevde at han skulle bruke sin del av lønna på akvarium, og argumentet hans var at han ble deprimert uten hobby… så jeg skulle liksom stå for maten. Yeah right… Jeg har driti på draget, vært ung og dum, trodde jeg bare fortjente de laveste i samfunnet og vært sammen med to bønne røykere, som brukte opp lønna ila de første 1-2 ukene, så måtte jeg stå for utgifter etter det. De var jo ok med å spise nudler, men de reagerte like vell om jeg ikke ville og lagde ordentlig mat, sa skulle de jo ha de og. Vært sammen med gutter (ja kg, jeg kaller de gutter for de var faen ikke menn i hodet), som har lovet at penger kommer inn, som aldri kommer. Jeg var naiv, har lært, heldigvis Sånn, kveldens utblåsning 😂 Totalt urelevant, iknow men faen så mange brødhuer det finnes der ute når det kommer til privat økonomi Jeg vil ikke ha noe mann i uniform, jeg vil ha en økonom 😂 da smelter jeg Anonymkode: 4cb67...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fransine Skrevet 21. august 2022 #54 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som får tillegg hvis de ikke er samboer, mener du vel Anonymkode: 183b8...729 Nei, lavere sats. Det er 2 satser, med eller uten samboer. Om du velger å kalle det for tillegg eller uten tillegg, så er det framdeles lavere sats for de med samboer enn de uten samboer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #55 Del Skrevet 21. august 2022 Hva med oss som forsørger en annen uten inntekt? Såklart er det en straff å få mindre. Anonymkode: 4d5f8...541 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå