Gå til innhold

Hvorfor blir uføre straffet for å ha samboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal nav blande seg inn i livsopphold satser, når man har krav på 60% av tidligere lønn? Det er jo det trygden baseres på

Anonymkode: 4cb67...8f3

66%, ikke 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi lønn er for utført jobb mens NAV-penger er fordi folk synes tilstrekkelig synd på deg og ikke vil at noen i landet skal sulte eller fryse. Og at hvis du har samboer som bidrar så er det litt mindre synd på deg.

Anonymkode: 95424...a8e

Men hvis du vrir på det, så er det jo også urettferdig med personen den uføre flytter inn med, som har betalt lønn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få boliger i Norge til 10 000 kr med livsløpsstandard… om du ikke tenkte at 2 personer skal dele et 1 roms da….

Eller så tjener man 7500 for p dele en bolig til 15000 da. Poenget til personen rundt dette er jo fortsatt det samme. Og ja, det finnes mange steder i Norge du kan leie en to-roms til 10000,-

Anonymkode: 4caae...249

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få boliger i Norge til 10 000 kr med livsløpsstandard… om du ikke tenkte at 2 personer skal dele et 1 roms da….

Hæ? Hvor har jeg nevnt livsløpsstandard eller noe? Hvorfor drar du inn det? Det er mange steder i landet man får leid en normal leilighet til 10 000.

Jeg bor absolutt ikke i noen leilighet med livsløpsstandard, selv om jeg er uføretrygdet. Eier leiligheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
Million skrev (14 minutter siden):

Ja, for eksempel hvis man har en husleie (leiebolig) på 10 000, sparer man jo 5000 bare der, på å flytte sammen med kjæresten.

Men på den annen side har jeg sett mange ganger her inne at lavtlønte og uføretrygdede skriver fortvilet at de får DYRERE og mye høyere matugifter, fordi mannen de flytter sammen med, spiser så uhorvelig mye mer og dyrere mat enn en småspist ung dame eller jente er vant til, men han forventer samtidig at matugiftene spleiser man 50/50 på... det sparer jo den storspiste mye penger på, men ikke den som er vant til et rimelig, lavt matbudsjett pga man er småspist og vant til å spare!

Dette har vi løst ved at vi kjøper inn mat til oss selv. Også fordi at vi spiser veldig forskjellig mat også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi lønn er for utført jobb mens NAV-penger er fordi folk synes tilstrekkelig synd på deg og ikke vil at noen i landet skal sulte eller fryse. Og at hvis du har samboer som bidrar så er det litt mindre synd på deg.

Omtrent det jeg hadde tenkt å svare. Man kan ikke sammenligne det med lønn, fordi der får man betalt for å gjøre en jobb. Uføretrygd er for at man skal klare seg selv om man er for syk til å jobbe. Er man gift eller samboer trenger man litt mindre for å klare seg, ettersom man deler på boutgifter osv.

Jeg er ufør og gift med en mann som også er ufør, så vi får mindre begge to. Men vi hadde slitt mer med å klare oss økonomisk om vi ble alene.

Anonymkode: 16467...739

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke urettferdig at man får noe mer hvis man er alene, enn om man deler på utgiftene med annen person. Dette gjelder i mange sammenhenger. F eks vil utregning av bidrag for barn være avhengig av om bidragsyter har samboer/ektefelle, alderspensjonister får mer/mindre avhengig av sivilstatus, man får ekstra barnetrygd om man er alene osv.

Jeg har "vanlig" uføretrygd. Like lite utbetalt både med og uten ektefelle å dele utgiftene med.

Anonymkode: 8bc1f...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt hva du mener. Du sa du ønsket de skulle miste tillegget, så sier du at du ønsker at alle skal få tillegget, så mener du at de ikke skal ha mer enn lavtlønnede… 

Og de som ikke har klart å opparbeide seg noe grunnet helse er vel akkurat de som da får ung ufør? 

Veldig mange har slitt seg gjennom lavtlønnet yrke og oppfyller dermed ikke kravene for ung ufør. 

Anonymkode: 30255...42a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo ikke straffet?? Tillegget er en gode man får for ekstra støtte hvis man er alene og har lav inntekt…. Som alle med lav inntekt og som bor alene får enten de er ufør eller ei… 

Anonymkode: 8650d...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i full jobb og bor alene. Det er klart at min økonomiske situasjon ville blitt mye lettere om jeg fikk en samboer som delte på alle utgiftene med meg.

Anonymkode: dd8fe...9df

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (19 minutter siden):

Å, gjelder det ung uføre tillegget også? Jeg fant noe på NAV sine sider om at trygden minskes for de med minsteytelsen hvis man får ektefelle eller samboer. Gjelder det begge de to ytelsene da?

RETTELSE: 

Ja, det gjelder kanskje de med ung ufør tillegget også, men det står ikke hvor mye det er snakk om. Her fra NAV står det at man straks må gi beskjed om man endrer siviltilstand:

Minsteytelse for unge uføre

For deg som innvilges rettighet som ung ufør beregnes uføretrygden etter egne regler dersom det gir en høyere uføretrygd. 

Mottar du minsteytelse som ung ufør og sivilstanden din endrer seg, må du straks melde fra til NAV.

Er det endret til straks gi beskjed?  Da jeg ble samboer sa de at jeg skulle komme tilbake om 12 mnd om jeg fortsatt var det, fordi antall samboerskap som skjer og faller fra hverandre innen 12 mnd ville gi noe jævlig arbeid på nav så om det varte 12 mnd var det sett på som mer levedyktig..

Anonymkode: cc59b...e3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslige arbeidstakere får ikke ekstra støtte fordi de er alene heller da. 

Anonymkode: 50275...9bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er motsatt. De som ikke har samboer får et tillegg.

Folk i arbeid får betalt fordi de tjener penger for arbeidsgiver, du kan ikke sammenligne det med trygd.

Anonymkode: a410f...84c

Hør hør. Du får tillegg som singel, ikke fratrekk for samboer. Det er stor forskjell. Klarer man ikke skille mellom de to så har man ikke skjønt mye.

Anonymkode: 91ac2...b68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er da virkelig SÅ mye billigere å bli samboer…Men har halv pris på husleie/felleskostnader, abonnement, etc etc. Samt lavere kostnader om man deler en bil, på strøm etc. jo selvsagt er det mye billigere p ha samboer.

Helt enig. Jeg er uføretrygdet, ung ufør så jeg gikk ned i trygd da jeg ble samboer. Likevel fikk jeg bedre råd. Dette på tross av at samboeren min de første to-tre årene tjente kjempedårlig, enda litt mindre enn meg, så jeg betalte litt mer av fellesutgiftene. (Nå betaler han mer fordi han har økt i lønn)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig mange har slitt seg gjennom lavtlønnet yrke og oppfyller dermed ikke kravene for ung ufør. 

Anonymkode: 30255...42a

Ja, men det er jo et valg man tar, å droppe utdanning feks. Jeg var serivitør og klarte fortsatt å spare opp egenandel til å kjøpe leilighet, med en venninne vel og merke. Men det er jo slikt man må om man har dårlig råd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sagt så er det rart at det samme ikke gjelder for de som har mer enn minstetrygd/ung ufør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det endret til straks gi beskjed?  Da jeg ble samboer sa de at jeg skulle komme tilbake om 12 mnd om jeg fortsatt var det, fordi antall samboerskap som skjer og faller fra hverandre innen 12 mnd ville gi noe jævlig arbeid på nav så om det varte 12 mnd var det sett på som mer levedyktig..

Anonymkode: cc59b...e3b

Det er ulovlig å flytte uten å gi staten beskjed (flyttemelding). Tror det er åtte dager som er grensen. Hvor godt Nav henger med på alle flyttemeldingene vet jeg ikke men tipper det er automatisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor skal nav blande seg inn i livsopphold satser, når man har krav på 60% av tidligere lønn? Det er jo det trygden baseres på

6 av naboene, så merkelig eksempel 🙈 skal du dra det eksempelet må du nesten legge frem hvor mange prosent av gjennomsnitts befolkningen betaler i skatt på de ekstra pengene uføre får av å bo alene (altså ikke total uføretrygd). Også kan man komme med et konkret tall gjennomsnitts befolkningen ville tjent på å fjerne tiltaket. Men det blir veldig tungvint…

Nei, det er ikke et merkelig eksempel. Det er sånn trygdesystemet vårt er lagt opp. De som jobber betaler for de som ikke gjør det. Da folketrygden ble innført, var tallet ca. 7 i jobb for hver som mottok pensjon eller trygd. Tallet går nedover. Om 30 år anslås det at det så vidt er over 3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det sagt så er det rart at det samme ikke gjelder for de som har mer enn minstetrygd/ung ufør.

Slik jeg har forstått så gjelder det meg, som ikke har minstesats eller ung ufør 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik jeg har forstått så gjelder det meg, som ikke har minstesats eller ung ufør 

ts

Nei, det er kun de med minstesats som før lavere uføretrygd hvis man blir samboer./ gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...