Gå til innhold

Selge bil på avbetaling - kontrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en bil til salgs, og en mulig kjøper tok kontakt med meg. Kjøperen ønsker - som tittelen sier - avbetaling fremfor å betale hele summen med en gang. Hvordan kan vi få ordnet dette? Finnes det en spesiell type kontrakt vi kan skrive? Kan vi ordne det gjennom Klarna? 

Anonymkode: b4c67...82b

Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Har en bil til salgs, og en mulig kjøper tok kontakt med meg. Kjøperen ønsker - som tittelen sier - avbetaling fremfor å betale hele summen med en gang. Hvordan kan vi få ordnet dette? Finnes det en spesiell type kontrakt vi kan skrive? Kan vi ordne det gjennom Klarna? 

Hvis ikke kjøperen får lån av banken er det fordi h*n ikke har råd. Da bør ikke du som amatør gi vedkommende lån.

Endret av gjest:)
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Avbetaling til en privatperson? Det hadde jeg aldri gått med på. Dette ber personen om sannsynligvis fordi han ikke er kredittverdig og får ikke lån gjennom vanlige kanaler. Enten fordi han/hun har betalingsanmerkninger, eller fordi han eller hun ikke har økonomi til det.

Hadde aldri gått på en sånn plan. Du vil slite med å inndrive gjelden om denne personen bare driter i å betale. Mye jobb for deg, og kanskje ingen penger å hente hvis personen i mellomtiden har kjørt bilen til vrak i tillegg, så det er ingenting verdi igjen på den.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Så det er en stor risiko, som ikke kan beskyttes av en kontrakt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må ikke finne på å selge bilen med privat avbetaling. Man kan selvsagt lage en kontrakt seg i mellom, men er ikke som vil drive inn de pengene for deg når kjøper ikke betaler

Anonymkode: 50c5a...c99

• Nyttig 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Hvorfor kan han ikke få billån med avbetaling fra en bank? Sannsynligvis fordi han har vært dårlig til å betale før.

Anonymkode: 1e511...bae

Skrevet

Hadde vært fullstendig uaktuelt. 

Anonymkode: b07be...a06

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hjelper ikke hvor bra kontrakten er hvis vedkommende plutselig ikke har penger.

Hvordan skal ting gjøres med omregistrering og forsikring?, hva skjer hvis vedkommende vraker bilen eller ombestemmer seg etter en stund?.

Anonymkode: e9ebe...514

• Nyttig 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva ser du for deg at kontrakten skal magisk gjøre når han ikke betaler? Du kan anmelde, men ta gjerne en telefon til politiet først for å spørre hvor hardt i rumpa de tørker seg med sånne anmeldelser.

En tungsolgt bil ville jeg heller gått ned en del tusenlapper i pris på enn å ta sjansen på noe sånt.

Anonymkode: 1e511...bae

Skrevet

Send heller bilen til vraking, da får du hvertfall vrakpanten..

Skrevet

Det der har jeg kun gjort med venner, men da har kjøretøyet stått registrert på meg inntil det var nedbetalt.

Men det er heller ikke så lurt, da man står ansvarlig for bøter, bomringer/ferger, forsikring, forenklede forelegg fra fotobokser osv. 

Jeg hadde ALDRI gjort det med fremmede. Han får spare de månedlige avdragene og heller komme tilbake når han har nok, om bilen ikke blir solgt. 

Hva slags optimistisk karakter er dette? Ungdom uten økonomisk sans eller ny landsmann? 

Anonymkode: 8bc37...8e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei!

DA HADDE PERSONEN SKAFFET SEG BIL/forbrukslån

Anonymkode: 04102...bfd

Skrevet

Dette ville jeg ikke gjort, det høres ut som en veldig dårlig ide. 

Skrevet

Bare veldig mye nei.

Anonymkode: bd62a...0d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det der har jeg kun gjort med venner, men da har kjøretøyet stått registrert på meg inntil det var nedbetalt.

Men det er heller ikke så lurt, da man står ansvarlig for bøter, bomringer/ferger, forsikring, forenklede forelegg fra fotobokser osv. 

Jeg hadde ALDRI gjort det med fremmede. Han får spare de månedlige avdragene og heller komme tilbake når han har nok, om bilen ikke blir solgt. 

Hva slags optimistisk karakter er dette? Ungdom uten økonomisk sans eller ny landsmann? 

Anonymkode: 8bc37...8e5

Han foreslo å betale inn månedlig til meg frem til alt er betalt, og at bilen da står registert på meg, og hos meg. Skulle den stått hos ham ville jeg kjent meg skeptisk til det du nevnte med bompenger og bøter

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han foreslo å betale inn månedlig til meg frem til alt er betalt, og at bilen da står registert på meg, og hos meg. Skulle den stått hos ham ville jeg kjent meg skeptisk til det du nevnte med bompenger og bøter

Ok. Så svar «ja, du kan kjøpe hele bilen om x måneder, gitt at jeg ikke får solgt den før. Nei, du får ikke låne den i mellomtiden»

Anonymkode: adcff...3bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da kan han jo like gjerne spare opp penger til bilen/en annen bil? 
Og dette avhenger jo av om du er villig til å vente med å selge den. Er det en dyr vil tar det vel litt tid å spare opp. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør gå ut fra at denne personen har mye gjeld fra før av. Og du vil stille sist i køen for å få tilbake pengene dine siden det blir privat gjeld om han har mange flere kreditorer. Dette må du ikke gå med på. Sett heller bilen litt ned i pris om du har vanskeligheter med å selge den. 

Anonymkode: f82f6...9d8

Skrevet

Takk for svar! Jeg har nå sagt det ikke blir aktuelt. Han presenterte og forklarte seg på en veldig hyggelig måte. Men ja, er en noen titusen det er snakk om, og det hadde vært veldig frustrerende om jeg endte opp med et stort tap 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...