Gå til innhold

Når du er i butikk og må vente lenge, irriterer du deg over kunden eller den ansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i butikk selv. Jeg kan irritere meg over kunder som ikke evner å gjøre noe selvstendig. Jeg kan stå med en som har spørsmål om mer kompliserte saker, så er det underbemanning pga sykdom, så kommer det noen og avbryter bare for å spørre om hvor de finner den og den, hvor lenge tilbud varer, hva tilbudsprisen er selv om det står på både nettside og varen som er fremme.. 

Blir du som kunde irritert på andre kunder som avbryter? 

Og hvis det tar lang tid. Irriterer du deg da over den ansatte eller kunden som tar opp tid?

Anonymkode: e26b7...431

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir irritert på kunden som avbryter, men enda mer irritert hvis den ansatte da faktisk svarer den kunden med noe annet enn å be dem vente på tur. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Ettersom noen kunder skal belemre den stakkars ansatte med hele livshistorien sin, og til alle onkler, tanter, nevøer og nieser, hadde de hatt egne barn hadde de neppe hatt tid til å skravle med den butikkansatte hele dagen, eller behov for det. Jeg synes det er helt greit om noen spør hvor skruer eller trelasthallen er om en kunde aldri blir ferdig... Jeg antar det ikke er på Kiwi dette her. Veldig sjelden at noe er så innfløkt at man trenger bruke ti minutter av butikkpersonalet tid. Trenger du så detaljert faghjelp bør du kanskje oppsøke noen som kan faget. 

Anonymkode: 89b1f...331

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Som regel irriterer jeg meg over butikk ledelsen som ikke har satt inn tilstrekkelig med ressurser. Det er butikken det går ut over for meg, de kan til og meg miste meg som kunde. 

Det spørs jo veldig på situasjonen selvsagt. Sist jeg ble irritert på en butikk var det en gullsmed forretning, jeg skulle bare ha noen få små ting og hadde alt klart, kunden foran meg i kassen skulle ha råd om alt mulig, kunne ikke bestemt seg og tok mye tid. Hun fikk fantastisk service, det var ikke tvil om fordi jeg ble stående med mine små ting og vente som en nek i hele 20 min. 

Nå syns jeg butikkmedarbeideren kunne ha bedt henne om å vente litt og ta meg unna, men hun gjorde ikke det. Sånn sett var det litt hennes feil, men mulig denne kunden var viktig og skulle kjøpe noe dyrere. Det er ikke lett å balansere god kundeservice fordi hun var god I service, men 20 minutter er FOR lenge å vente når man er neste i køen. 

Jeg tenker at når det er slik, er det behov for flere medarbeidere i butikken rett og slett. 

Anonymkode: 3e6a4...7ba

• Liker 13
Skrevet

Ingen, egentlig.

Irritasjon øker jo kun eget blodtrykk, og fører til dårligere humør. Det hjelper null-niks i situasjonen. 

Ser jeg at ting tar tid så finner jeg frem telefonen, leser mail, eller svarer ut noen ting. Har også ofte en podcast på øret som jeg er fokusert på. 

Synes jeg det jevnt over er sommel og underbemanning, eller betjening som ikke gjør jobben sin, så velger jeg meg en annen butikk videre. 

Anonymkode: 4c797...6c2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Over begge. Det som irriterer meg mest er folk fra andre kasser som skal ha snus eller tobakk fra kassen jeg står i. Da må plutselig den ansatte prioritere en annen før han/hun er ferdig med meg.

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Kunden, men blir ikke akkurat irritert mer oppgitt. 

Skrevet

Blir sjelden irritert i slike situasjoner. Det er bare hvis jeg har dårlig tid kanskje. Orker ikke la småting irritere meg. 

Anonymkode: 56e73...3b6

• Nyttig 1
Skrevet

Det kommer litt an på, men jeg blir oftest irritert på kunder - hvis en kunde ser at jeg må kjappe meg, har mye å bære på o.l, og bruker evig lang tid fordi hen skal ta ut penger f.eks, og så skal en ha røyk og så glemte en det og det. Blir irritert på den ansatte hvis en kunde kommer og skal snakke, for den ansatte skal fokusere på en ting av gangen - når jeg står i kassa, skal ikke den ansatte begynne med andre ting. Da kommer jeg faktisk ikke tilbake. 

Blir dog meget irritert på ansatte som ikke "vet" - og jeg må komme tilbake en dag sjefen er der. F.eks - jeg skulle sende en pakke med postnord så får jeg beskjed av den ansatte at det går ikke å levere pakker fra butikken. Det gjør jo det, men da måtte jeg finne en annen butikk. Her i går skulle jeg få tilsendt postlapp for å teipe på pakken min, men den kom aldri på Mail - så jeg tuslet til butikken det gjelder og spurte om de kunne printe ut for meg. Nei det visste hun ingenting om, så jeg måtte komme tilbake på mandag når sjefen var der… arrrgh, hvorfor jobber folk i butikk med post - og kan ikke noe om posten? 

Anonymkode: 6e2f1...b80

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber i butikk selv. Jeg kan irritere meg over kunder som ikke evner å gjøre noe selvstendig. Jeg kan stå med en som har spørsmål om mer kompliserte saker, så er det underbemanning pga sykdom, så kommer det noen og avbryter bare for å spørre om hvor de finner den og den, hvor lenge tilbud varer, hva tilbudsprisen er selv om det står på både nettside og varen som er fremme.. 

Blir du som kunde irritert på andre kunder som avbryter? 

Og hvis det tar lang tid. Irriterer du deg da over den ansatte eller kunden som tar opp tid?

Anonymkode: e26b7...431

sånn er så typisk på apoteket. Gjerne eldre folk som må stille en million spørsmål og aldri blir ferdige og tar null hensyn til at det er mange som venter

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Irriterer meg ikke. I 95% av slike situasjoner er det gamle kjerringer hvor samtalen/oppmerksomheten med/fra butikkansatte sikkert er det eneste sosiale de opplever den dagen og det greier jeg ikke å irritere meg over.

Anonymkode: 62e52...acf

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

sånn er så typisk på apoteket. Gjerne eldre folk som må stille en million spørsmål og aldri blir ferdige og tar null hensyn til at det er mange som venter

Joda. Men for oss som jobber i apotek er det også irritererende med kunder som tilsynelatende ikke forstår at vi faktisk er en faghandel med autorisert helsepersonell, og at alle som handler reseptfrie varer må stå i samme kø uansett om de trenger veiledning eller ei. Det er selvfølgelig kjedelig å måtte vente når du bare skal betale for en pakke reisesyketabletter til ferieturen, men kunden foran deg i køen som lurer på hvilken bandasje som er best til det infiserte såret sitt har jo også krav på å få hjelp, og h*n har også ventet på sin tur. De som ikke trenger faglige råd burde kanskje heller handle fra nettapotek?

Anonymkode: efb53...d9a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kommer an på hvem som er "skyld" i at det drar ut. Om det er kunder som maser om tull blir jeg frustrert på kunden, om det er den butikkansatte som beveger seg som i sirup eller ikke forstår i tide at hen ikke får til og må calle på en kollega blir jeg frustrert på den butikkansatte. 

Jeg har lyst til å si at jeg ikke irriterer meg i det hele tatt, men det gjør jeg desverre. Jeg HATER å vente, og føler på et indre raseri over folk som står i rulletrapper. Jeg vet at det er mitt problem og at jeg må jobbe med å holde puksen nede.

Men jeg er ikke en sånn som gir uttrykk for irritasjon mens gamlefar prøver å huske PIN-koden til kortet sitt, altså. 

Endret av ♥
  • Liker 3
Skrevet

Jeg irriterer meg på kunder som ikke skjønner at de ansatte ikke er der for å høre livshistorien deres. De er på jobb. Dersom det er en kunde som skal ha alt av råd og veiledning uten å bestemme seg, bør denne vente mens kunden som skal betale for 1 ting gjøre nettopp det. Jeg har også opplevd butikker der en ansatt står i en tydelig privat samtale og ignorerer kunder. Da går jeg, og handler aldri der igjen. Samme med småbarnsforeldre som skal la poden "hjelpe til". Det får de gjøre når det ikke er kø, aldri ellers.

• Liker 3
Skrevet

Ingen av de..

Anonymkode: 46fbb...da2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda. Men for oss som jobber i apotek er det også irritererende med kunder som tilsynelatende ikke forstår at vi faktisk er en faghandel med autorisert helsepersonell, og at alle som handler reseptfrie varer må stå i samme kø uansett om de trenger veiledning eller ei. Det er selvfølgelig kjedelig å måtte vente når du bare skal betale for en pakke reisesyketabletter til ferieturen, men kunden foran deg i køen som lurer på hvilken bandasje som er best til det infiserte såret sitt har jo også krav på å få hjelp, og h*n har også ventet på sin tur. De som ikke trenger faglige råd burde kanskje heller handle fra nettapotek?

Anonymkode: efb53...d9a

nå snakker jeg om reseptbelagte varer. Er stort sett der man må vente lenge gjerne pga en kunde

Skrevet

Irriterer meg over kunder, særlig når der det kanskje er bare en på jobb, da skal den kunden prate og prate og gjett hvor mye spørsmål som kan stiles.

• Liker 1
Skrevet

Halve livet handler jo om å vente på andre, hehe. Det er en konsekvens av at vi skal inkludere alle, så det er bare til å gjøre det så sexy som mulig, mens vi er i gang. 

Anonymkode: 6c3d3...701

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som regel irriterer jeg meg over butikk ledelsen som ikke har satt inn tilstrekkelig med ressurser. Det er butikken det går ut over for meg, de kan til og meg miste meg som kunde. 

Det spørs jo veldig på situasjonen selvsagt. Sist jeg ble irritert på en butikk var det en gullsmed forretning, jeg skulle bare ha noen få små ting og hadde alt klart, kunden foran meg i kassen skulle ha råd om alt mulig, kunne ikke bestemt seg og tok mye tid. Hun fikk fantastisk service, det var ikke tvil om fordi jeg ble stående med mine små ting og vente som en nek i hele 20 min. 

Nå syns jeg butikkmedarbeideren kunne ha bedt henne om å vente litt og ta meg unna, men hun gjorde ikke det. Sånn sett var det litt hennes feil, men mulig denne kunden var viktig og skulle kjøpe noe dyrere. Det er ikke lett å balansere god kundeservice fordi hun var god I service, men 20 minutter er FOR lenge å vente når man er neste i køen. 

Jeg tenker at når det er slik, er det behov for flere medarbeidere i butikken rett og slett. 

Anonymkode: 3e6a4...7ba

Det er lett å tro, men det er vel de færreste gullsmedforretninger der det jevnt over er behov for flere enn en person på jobb, bortsett fra før jul eller i andre spesielle tilfeller. 

Det er klart at det kan oppstå situasjoner som den du nevnte, men de færreste butikker har økonomi til å bemanne opp "i tilfelle". Da blir det heller bemanne for gjennomsnittlig omsetning, og så "stå i det" de få gangene det blir kø. Det blir dessverre gjerne rimeligere for bedriften at du velger en annen butikk neste gang enn å betale for en ansatt fordi det kanskje kan komme to kunder samtidig. 

Jeg jobber i butikk selv, og det er virkelig ikke enkelt, man får ikke delt seg. I det tilfellet du nevner, kunne jeg, hvis jeg jobbet der, funnet på å spørre deg om du bare skulle betale, og så unnskyldt meg hos den andre kunden, hjulpet deg og gått tilbake til den første kunden. Men som du ser av svarene her, de fleste forventer at JEG skal betjenes først uansett. Det er bl.a. en her som synes det er helt grusomt at vedkommendes ekspeditør "avbryter" ekspederingen for å gi en snus fra sin kasse til en annen, hvor lang tid tar egentlig det, da? 10 sekunder? Må innrømme at hvis man klikker over noe sånt, da er man virkelig lite fleksibel. Da er jeg fristet til å si at det er helt greit at kunden velger en annen butikk neste gang.

Anonymkode: 3253d...11f

• Liker 4
Skrevet

Er begge deler jeg kan bli irritert over. trege ansatte som scanner inn tregt varene, trege folk som legger varene oppå.

Anonymkode: d5e6e...718

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...