AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Jeg mener barnehagene og barneskolene burde ha to opptak i året, ved å dele årskullene i to grupper etter når på året de er født. Mest for å gjøre barna i hver av gruppene mer like mtp modenhet. Vi vet jo barn som er født seint på året ofte kommer dårligere ut av ting siden de hele tiden ligger nesten ett år etter flere av de andre i klassen i modenhet. En forskjell vi jo vet kan vedvare resten av skoleårene. Det er sjelden desemberbarn er de flinkeste i klassen eller i idrett og det er selvfølgelig fordi de måles mot barn som er opptil ett år eldre, siden lag og klasser jo deles etter årskull. Jeg tror også to opptak ville hjulpet på problemene for de familiene som får trøbbel med plass i barnehagen mot når de er ferdige med permisjonen. Anonymkode: 7989f...3e1 1
Mrs Robinson Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Og hvordan har du tenkt å løse det i praksis? Skvise enda flere barn inn på et allerede trangt areal? 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 2 minutter siden, Mrs Robinson said: Og hvordan har du tenkt å løse det i praksis? Skvise enda flere barn inn på et allerede trangt areal? Det blir jo ikke flere barn av den grunn? På skoler hvor de allerede har flere paralleller kan vel dette gå, men de små skolene hadde vel slitt. Anonymkode: c582f...53c 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 I de fleste barnehager er det løpende opptak gjennom hele året nå, og man får plass der man står påti venteliste så snart det blir noe ledig. Vi kan faktisk ikke ta inn barn uten at det er ledige plasser. Flytter man til en ny skolekrets har man vel krav på skoleplass så lenge det er kapasitet til å ta inn flere elever i klassen/trinnet? Eller mener du at barnehager og skoler bare skal fylles på med barn, uten at man har verken adekvate lokaler eller nok ansatte? Anonymkode: 991ab...90a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: I de fleste barnehager er det løpende opptak gjennom hele året nå, og man får plass der man står påti venteliste så snart det blir noe ledig. Vi kan faktisk ikke ta inn barn uten at det er ledige plasser. Flytter man til en ny skolekrets har man vel krav på skoleplass så lenge det er kapasitet til å ta inn flere elever i klassen/trinnet? Eller mener du at barnehager og skoler bare skal fylles på med barn, uten at man har verken adekvate lokaler eller nok ansatte? Anonymkode: 991ab...90a Jøss, var dette vanskelig å forstå, eller har jeg misforstått noe? Antok ts mener at skolen tar inn 1. klassinger både i august og januar. Så går det to parallelle 1. klasser til en hver tid, vårklassen og høstklassen. Hva i all verden man skal gjøre med høyere utdanning aner jeg ikke da, og som nevnt tror jeg de små skolene ville fått en del trøbbel. Mange kommuner tar inn barnehagebarn kun i de månedene de er lovpålagt å gjøre det, altså aug-nov. Anonymkode: c582f...53c 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jøss, var dette vanskelig å forstå, eller har jeg misforstått noe? Antok ts mener at skolen tar inn 1. klassinger både i august og januar. Så går det to parallelle 1. klasser til en hver tid, vårklassen og høstklassen. Hva i all verden man skal gjøre med høyere utdanning aner jeg ikke da, og som nevnt tror jeg de små skolene ville fått en del trøbbel. Mange kommuner tar inn barnehagebarn kun i de månedene de er lovpålagt å gjøre det, altså aug-nov. Anonymkode: c582f...53c Nei, løpende opptak er vanlig de aller fleste steder. Er det ledig plass noe sted, fyller man selvfølgelig opp, enten det er mars eller oktober. Man vil jo fylle så mange plasser som mulig. Anonymkode: 991ab...90a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, løpende opptak er vanlig de aller fleste steder. Er det ledig plass noe sted, fyller man selvfølgelig opp, enten det er mars eller oktober. Man vil jo fylle så mange plasser som mulig. Anonymkode: 991ab...90a Nei, løpende opptak er ikke normalen. Anonymkode: 7989f...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, løpende opptak er vanlig de aller fleste steder. Er det ledig plass noe sted, fyller man selvfølgelig opp, enten det er mars eller oktober. Man vil jo fylle så mange plasser som mulig. Anonymkode: 991ab...90a Har du faktisk oversikt over praksis i de fleste kommuner i Norge? Kan godt hende du har rett altså, jeg bare lurer. Men igjen, jeg tror egentlig ts hovedsakelig ønsker endring i skolen. Anonymkode: c582f...53c 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Mye som ikke er ideelt, men tenk litt lenger på hva som er realistisk med de ressurser som finnes. Ta først skolen, hvor mange ekstra klasser skal det bli, hvordan få alle ekstra lærere siden klassene må bli mindre og er det nok klasserom? På større steder kanskje det kan fordeles jevnt, men ikke på mindre steder. Der ville alle kommet i en klasse med skolestart samtidig og to klasser med ulik oppstart. Skal man sette barna i samme klasse selv med ulik skolestart vil jo de senstartende havne enda lenger bak enn de eldste av de som starter tidlig. I barnehagen åpner det seg opp plasser på høsten fordi ett kull starter på skolen. i bhg ungene gikk på var eldstes kull kun 8 skolestartere, mens yngste hadde 22, det viser at størrelser på avdelinger kan variere stort på grunn av masse ulike ting. Det er generelt stor forskjell mellom størrelser på skolekull, på sønnens skole er det 28 flere barn i kullet øver sønnens kull. Det er mer enn en klasse mer, bare det utgjør flere lærere og fler klasserom. Det er altså først ikke mer plass eller lærere til mer oppdelt system. Anonymkode: 7534c...ba0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: I de fleste barnehager er det løpende opptak gjennom hele året nå, og man får plass der man står påti venteliste så snart det blir noe ledig. Vi kan faktisk ikke ta inn barn uten at det er ledige plasser. Flytter man til en ny skolekrets har man vel krav på skoleplass så lenge det er kapasitet til å ta inn flere elever i klassen/trinnet? Eller mener du at barnehager og skoler bare skal fylles på med barn, uten at man har verken adekvate lokaler eller nok ansatte? Anonymkode: 991ab...90a Mange steder er det ikke nok kapasitet til løpende opptak. Anonymkode: 605e8...664 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Jeg er ikke uenig i tankegangen (på grunn sv færre elever i hver klasse) men dette vil i praksis bli vanskelig for kommunen. Dette vil føre til at skolen trenger flere lærere og klasserom, og større lokaler mer planlegging, mindre samarbeid på tvers av klasser osv. praktisk undervisning som gym, svømming K&h, m&h, musikk osv vil vanskeligere la seg gjennomføre. Jeg er også uenig i det du sier med at det er et for stort sprik mellom de som er født tidlig og sent på året. Min (lange) erfaring med barn er at faglig ujevnhet og generell umodenhet er personlighetstrekk og ikke har noe med alder å gjøre. Anonymkode: e553b...457 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Blir morsomt lengst ute i distriktene, der læreren i tredelte skoler i stedet for å undervuse tre pensum parallelt skal undervise seks pensum. Og litt nærmere sivilisasjonen, der det gjerne er 15 elever pr trinn nå, og må ned til 7. Betaler du reninga for å utvide skolen til 14 klasserom med noen få elever i hvert? Anonymkode: f9b6d...e04 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 På vår skole, 20 min med tog fra Oslo er det kun en klasse pr trinn og skolebygget har kapasitet der etter, både med tanke på klasserom og lærere. Hvordan blir det i 7. trinn hadde du tenkt? Halve klassen slutter barneskolen i juni og starter ung.skolen i august og andre halvparten i januar? I England deles klassene slik at de som er født fra august t.o.m juni starter sammen og ikke årskull som i Norge, men noen vil jo bli yngst i klassen uansett. Anonymkode: 949f9...737
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Jeg har ei novemberjente, og det er ingen forskjell på henne og bestevenninna som er februarjente. Tilbakemelding fra læreren er at hun er faglig veldig sterk og at hun er på lik linje med de eldre elevene ellers ifht sosialt etc... Anonymkode: 1e972...275
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Det blir jo en stor ulempe for de som starter i januar og som da må ha to måneder ferie midt i skoleåret! Anonymkode: 851a5...0bd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener barnehagene og barneskolene burde ha to opptak i året, ved å dele årskullene i to grupper etter når på året de er født. Mest for å gjøre barna i hver av gruppene mer like mtp modenhet. Vi vet jo barn som er født seint på året ofte kommer dårligere ut av ting siden de hele tiden ligger nesten ett år etter flere av de andre i klassen i modenhet. En forskjell vi jo vet kan vedvare resten av skoleårene. Det er sjelden desemberbarn er de flinkeste i klassen eller i idrett og det er selvfølgelig fordi de måles mot barn som er opptil ett år eldre, siden lag og klasser jo deles etter årskull. Jeg tror også to opptak ville hjulpet på problemene for de familiene som får trøbbel med plass i barnehagen mot når de er ferdige med permisjonen. Anonymkode: 7989f...3e1 Desember barn har ikke rett på barnehageplass og begynner derfor i barnehagen ofte når de er 1,5. så det er jo ikke noe problem Anonymkode: 3bb94...654
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Utfordringen kommer jo når de slutter på skolen. Skal halve årskullet gå et halvt år lenger på skolen enn resten, eller skal det fortsette slik også på videregående skole? Litt vanskelig om halvparten slutter i tiende klasse til jul og halvparten i juni. Og urettferdig om halve årskullet går 10 år på skolen og resten 9,5 år. Anonymkode: ee5c0...2b0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 Det er helt vanlig praksis i flere land med to skoleopptak i året. Så det burde vi kunne fått til i Norge også Anonymkode: f47f4...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå