Gå til innhold

Når en kollega sprer rykter om deg som kan gjøre at du mister jobben...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som av en eller annen grunn har lagt et hat på meg og som sprer usanne rykter om meg til andre på jobben. Det har nådd ledelsen og nå føler jeg at jeg må bevise min uskyld. Det er så surrealistisk. Jeg skjønner at ledelsen må ta tak i det, men det er så ubehagelig. 

Hva ville dere andre ha gjort og sagt? Har noen andre havnet i en slik situasjon før? Det som er så leit er at kollegaer jeg anså som venner reagerer med å ta avstand fra meg. 😕 Jeg skjønner det, men det er så leit. 

Anonymkode: fd13a...267

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har en kollega som av en eller annen grunn har lagt et hat på meg og som sprer usanne rykter om meg til andre på jobben. Det har nådd ledelsen og nå føler jeg at jeg må bevise min uskyld. Det er så surrealistisk. Jeg skjønner at ledelsen må ta tak i det, men det er så ubehagelig. 

Hva ville dere andre ha gjort og sagt? Har noen andre havnet i en slik situasjon før? Det som er så leit er at kollegaer jeg anså som venner reagerer med å ta avstand fra meg. 😕 Jeg skjønner det, men det er så leit. 

😳

Hva handler disse ryktene om da? Og er det mulig for deg å bevise at de ikke er sanne? 
Har du fått snakket med ledelsen om at det bare er rykter?

Anonymkode: 733d7...b9d

• Liker 2
Skrevet

Om det bare er rykter så er det vel lett å bevise at det ikke stemmer? Etterpå ville jeg gitt beskjed om at vedkommende har satt ut falske rykter, og kontakte verneombud og tillitsvalgt - kjørt saken til topps der. 

Anonymkode: 9a509...29e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kjære deg. Jeg opplevde akkurat dette tidlig i 2021. Jeg endte opp med å bli sykemeldt og har nå byttet jobb. Selvtilliten min fikk en skikkelig knekk. Og jeg klarte ikke å renvaske meg. Blir fortsatt sint når jeg tenker på det. 

Anonymkode: e8fb3...8db

• Hjerte 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bevis i saken? 

Anonymkode: 69c85...7a3

Skrevet

Hvis det bare er rykter er det vel lett å motbevise? I så fall hadde jeg bare tatt det opp på et personalmøte. "Berit har satt ut et rykte om at jeg har gjort xyz, vil bare informere om at det er ren løgn, og her er beviset. Noen som har spørsmål? neivel, da er det fint om dere slutter å tro på Berits fabler heretter".

Anonymkode: 0b3c8...2bd

• Liker 4
Skrevet

Spørs jo helt hvilken sak om det finnes bevis eller ikke.

For min del handler slike ting om min indre samvittighet. Så lenge den er god, så må folk bare si hva det vil, det bryr meg ikke. 

Anonymkode: dced0...528

• Liker 1
Skrevet

Hva finnes av bevis når det gjelder disse ryktene? 

Du bør forberede deg på et helvete om du ikke kan bevise din uskyld. Kollegaer vender deg ryggen fordi de er redd de må velge side, og da er din side den minst attraktive. 

Jeg har stått i en lignende situasjon og det er noe av det verste jeg har opplevd. Rett og slett fordi arbeidsgiver ikke evnet å ta tak i problemet før det hadde gått helt over styr. Alt som kan krype og gå av tillitsvalgte, forening med mer var inne i saken,  men fikk ikke gjort noe med problemet. 

Mitt beste råd når det gjelder arbeidskonflikter er L-Ø-P. Søk ny jobb asap. Om du ikke kan bevise din uskyld eller har en - meget- oppegående ledelse, ender du opp som svarteper. Kollegaene dine har allerede vendt deg ryggen. Det blir ikke bedre fremover. 

Anonymkode: 52547...d29

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg er sykepleier og opplevde at en hjelpepleier spredde rykter om meg at jeg stjal sobril på jobb, selv om det ikke manglet sobril. Jeg gikk til ledelsen selv, fikk full støtte. Jeg tror det beste å gjøre er å gå til ledelsen selv før ryktene bpr dem andre steder fra. Men det er kanskje for sent.  Uansett,  swtt deg ned med sjefen og snakk med h*n. Det er det beste

Anonymkode: df55c...c5c

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva finnes av bevis når det gjelder disse ryktene? 

Du bør forberede deg på et helvete om du ikke kan bevise din uskyld. Kollegaer vender deg ryggen fordi de er redd de må velge side, og da er din side den minst attraktive. 

Jeg har stått i en lignende situasjon og det er noe av det verste jeg har opplevd. Rett og slett fordi arbeidsgiver ikke evnet å ta tak i problemet før det hadde gått helt over styr. Alt som kan krype og gå av tillitsvalgte, forening med mer var inne i saken,  men fikk ikke gjort noe med problemet. 

Mitt beste råd når det gjelder arbeidskonflikter er L-Ø-P. Søk ny jobb asap. Om du ikke kan bevise din uskyld eller har en - meget- oppegående ledelse, ender du opp som svarteper. Kollegaene dine har allerede vendt deg ryggen. Det blir ikke bedre fremover. 

Anonymkode: 52547...d29

Spørs hvor mye is man greier å ha i magen. Det er ikke du som skal beskylde din uskyld, anklager (den som sprer rykter) må legge frem sine bevis. Har h*n ikke det, så går man til rettssak med en driftig advokat. 

Anonymkode: c7d1f...cdf

Skrevet

I mens jeg hadde ventet på hva jeg  skulle ha foretatt meg,  hadde jeg muligens startet med noe slikt: https://glitterdritt.no/

Anonymkode: ca316...e89

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ble lagt for hat av en mørkhudet hjelpepleier. Hun mente jeg var den grusomste rasist fordi jeg krevde at hun skulle yte et visst minimum i jobben. Forhørte meg rundt til både nåværende og tidligere kollegaer av henne, sjefer og andre. La vekt på å få fram min versjon i alle sammenhenger. De viste seg at alle som hadde sagt henne imot, fikk samme behandling. 

Anonymkode: e0d62...b05

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skriver ingenting om hva disse ryktene handler om. 
Men hvis det var meg, hadde jeg gått til sjefen om det. Hadde kollegaene mine begynt å ta avstand pga dette hadde jeg konfrontert dem direkte. 
Jeg forstår ikke hva som får folk til å gjøre sånn. Den som skal ha dårlig samvittighet her og som bør bli tatt avstand til er selvfølgelig ryktesprederen.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan går det med deg, ts? Har du fått nøstet opp i disse ryktene? Du sier ingenting om hva disse ryktene handler om. Jeg ville snakket med verneombud, fastlegen - da dette går utover helsen din, fagforening og leder. Det bør bli kalt inn til møte med tillitsvalgt, deg og leder. 
Nå vet jeg som sagt ikke hvilken ryktespredning du er utsatt for, men ville fått poengtert at saken må ordnes opp i så fort som mulig på laveste nivå, gi leder en frist. Fagforeningen din kan ta saken videre om leder ikke ordner opp. 

• Liker 1
Skrevet
Avstand skrev (14 minutter siden):

Du skriver ingenting om hva disse ryktene handler om. 
Men hvis det var meg, hadde jeg gått til sjefen om det. Hadde kollegaene mine begynt å ta avstand pga dette hadde jeg konfrontert dem direkte. 
Jeg forstår ikke hva som får folk til å gjøre sånn. Den som skal ha dårlig samvittighet her og som bør bli tatt avstand til er selvfølgelig ryktesprederen.

Det et nok av ondsinnede idioter der ute. Ingen normale oppegående mennesker holder på slik. Ryktespredere og mobbere eier ikke samvittighet eller moral. De kan fint ødelegge livet til en kollega om de føler for det. Særlig om kollegaen er en trussel da vedkommende er dyktigere enn dem selv.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ved en av mine tidligere arbeidsplasser hadde vi en slik ryktespreder på jobb. Hun gikk ofte til ledelsen og fortalte historier som ingen kunne kjenne seg igjen i. Hun var alltid offeret og hadde den ene lederen i sin hule hånd. 
Boblen sprakk da det var min tur å bli kalt inn på teppet av leder. Jeg konfontrerte leder om hvorfor hun ikke ryddet opp i dette tullet, men lot dette fortsette. Hun klarte ikke å svare for seg, mens jeg fortsatte å snakke om dette uvesenet av en kollega. 
For å gjøre historien kort; øverste leder ble involvert i saken. Kollegaen ble avslørt og omplassert. Lederen mistet lederjobben sin og endte opp på gulvet sammen med oss andre.  

Endret av AnnePåLande
  • Liker 4
Skrevet
AnnePåLande skrev (36 minutter siden):

Ved en av mine tidligere arbeidsplasser hadde vi en slik ryktespreder på jobb. Hun gikk ofte til ledelsen og fortalte historier som ingen kunne kjenne seg igjen i. Hun var alltid offeret og hadde den ene lederen i sin hule hånd. 
Boblen sprakk da det var min tur å bli kalt inn på teppet av leder. Jeg konfontrerte leder om hvorfor hun ikke ryddet opp i dette tullet, men lot dette fortsette. Hun klarte ikke å svare for seg, mens jeg fortsatte å snakke om dette uvesenet av en kollega. 
For å gjøre historien kort; øverste leder ble involvert i saken. Kollegaen ble avslørt og omplassert. Lederen mistet lederjobben sin og endte opp på gulvet sammen med oss andre.  

Ooof. Det må ha vært flaut. 

Anonymkode: dbe0d...11d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ooof. Det må ha vært flaut. 

Anonymkode: dbe0d...11d

Da kollegaen ble avslørt endte det med en dramatisk exit.. «Dette finner jeg meg i, alle er imot meg! Jeg ringer legen». snott og tårer, ingen brydde seg da vi var glad for at hun ble avslørt og omplassert. 

Når det gjelder lederen, var det særdeles pinlig for henne. Hun hadde aldri pauser sammen med oss. 

• Liker 1
Skrevet
AnnePåLande skrev (24 minutter siden):

Da kollegaen ble avslørt endte det med en dramatisk exit.. «Dette finner jeg meg i, alle er imot meg! Jeg ringer legen». snott og tårer, ingen brydde seg da vi var glad for at hun ble avslørt og omplassert. 

Når det gjelder lederen, var det særdeles pinlig for henne. Hun hadde aldri pauser sammen med oss. 

Takk for at du er så snill og god. Ryktene er ikke mulig å bevise og  motsatt. Det er bare ord mot ord. Jeg er i prosessen nå med å få nøstet opp i det, men hovedproblemet er en leder som ikke er villig til å ta i problemet slik at jeg blir sittende som syndebukken. 

Jeg har ingen annen motivasjon enn å komme meg ut av dette her og finne meg noe annet å gjøre med bedre folk og bedre ledelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...