Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål vedrørende It- bransjen.

Jeg skal skifte bransje fra helse- og omsorg (har en bachelor her), og til It- sektoren.

Ønsker å gå på fagskole (Noroff).

I den forbindelse lurer jeg på:

• Hvilken It-utdannelse er best for å slippe å jobbe innen It- support? Typ, over telefon, i direkte dialog med kunder som opplever tekniske problemer.

• Hva kan jeg forvente i startlønn?

• Hva et mest ettertrakter? Frontend, Backend, Nettverk og IT-sikkerhet, Data Analyst eller andre?

Trenger sårt hjelp/veiledning da jeg ikke har veldig god kjennskap til bransjen.

Anonymkode: 2e30f...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaringer?

Setter stor pris på innspill😊

Skrevet

Det enkleste å få jobb i er som utvikler. Frontend og backend er begge attraktive, men backend utviklere tjener typisk litt mer enn frontend, fordi det er større etterspørsel etter backend. Dette er ikke fordi det er viktigere eller noe, men fordi det finnes flere frontend utviklere. Mange synes at frontend er morsommere og enklere å jobbe med. Men begge retningene gir jobb.

Anonymkode: fcf1a...eeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det enkleste å få jobb i er som utvikler. Frontend og backend er begge attraktive, men backend utviklere tjener typisk litt mer enn frontend, fordi det er større etterspørsel etter backend. Dette er ikke fordi det er viktigere eller noe, men fordi det finnes flere frontend utviklere. Mange synes at frontend er morsommere og enklere å jobbe med. Men begge retningene gir jobb.

Tusen takk for svar😊

Har du noe innsikt i muligheter for å bli ansatt med 2-årig fagskole + hva omtrentlig startlønn er?

Skrevet

Jeg har tatt nettverk og IT sikkerhet, og jeg anbefaler det ikke. Generelt vil jeg heller ikke anbefale fagskolen på Noroff, det er ikke en god skole. Jeg fikk ikke jobb etter utdanningen, og i utgangspunktet så vil alle som ansetter innen IT ha noen med bachelorgrad. Jeg kjenner også noen som har bachelor som ikke får jobb fordi de er for gamle, så dette er også noe å tenke på. Alle sier at det er så enkelt å få jobb innen IT men det stemmer nødvendigvis ikke. Hvis du er helt sikker på at du vil ta fagskolen vil jeg definitivt anbefale frontene eller backend. 

Anonymkode: 078c3...b2d

• Nyttig 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar😊

Har du noe innsikt i muligheter for å bli ansatt med 2-årig fagskole + hva omtrentlig startlønn er?

Det som er greia er at selve utdannelsen spiller ikke så stor rolle for utviklere, det som er viktig er erfaring og hvor god du er.

Bare Noroff fagskole uten noe internships, sommerjobb eller personlige prosjekter er mindre attraktivt. Spesielt for konsulentselskap, som er de som ansetter mange nyutdannede. Du vil være vanskeligere å selge ut til bedrifter enn en person med en bachelor.

Hadde derfor satset på å gjøre noen personlige prosjekter i fritiden for å styrke deg som kandidat. Som en student på fagskole som Noroff, vil det nok være vanskeligere å få internships og sommerjobber.

Jobb får du nok uansett før eller senere, men sjansene for å raskere få en bra betalt jobb er større dersom du gjør dette. Lønn er vanskelig å si, men for en nyutdannet med bachelor i Oslo så hadde jeg sagt rundt 550k +- avhengig av karakterer, arbeidserfaring og personlige prosjekter.

• Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tatt nettverk og IT sikkerhet, og jeg anbefaler det ikke. Generelt vil jeg heller ikke anbefale fagskolen på Noroff, det er ikke en god skole. Jeg fikk ikke jobb etter utdanningen, og i utgangspunktet så vil alle som ansetter innen IT ha noen med bachelorgrad. Jeg kjenner også noen som har bachelor som ikke får jobb fordi de er for gamle, så dette er også noe å tenke på. Alle sier at det er så enkelt å få jobb innen IT men det stemmer nødvendigvis ikke. Hvis du er helt sikker på at du vil ta fagskolen vil jeg definitivt anbefale frontene eller backend. 

Dette er det folk ofte misforstår når de får høre at det er superenkelt å få jobb innenfor IT. Det kryr av folk som ikke evner å lære å programmere, men som har hørt at IT er godt betalt og enkelt å få jobb, og derfor prøver å få en rask vei inn i bransjen på denne måten.

Sannheten er at når folk sier at det er lett å få jobb rett fra skolebanken, så mener de som utviklere. Alle andre yrker innenfor IT er vanskelig for en nyutdannet med bachelor eller mindre å få jobb som. Skal du ha disse jobbene så krever folk erfaring eller som en nyutdannet, i hvertfall en mastergrad.

• Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

hvor gammel var vedkommende som ikke fikk jobb pga alder?

Anonymkode: 09868...692

Skrevet

Nyutdannede oppe i åra (30+) kan slite mer med å få jobb. Flere år uten relevant jobb gjør det enda vanskeligere. Så enig at det ikke er alle som får jobb siden det er erfaring de ser etter, og er en "eldre" uten erfaring så blir man ikke valgt. 

Anonymkode: 854f7...4f4

Skrevet

Sånn generelt sett så er fagskole og manglende praksis en dårlig kombinasjon. Fagskole vil fungere best for folk som allerede har praktisk erfaring som f.eks fagbrev innen fagfeltet som vet hvordan emnene fungerer i praksis. Vil du ha en IT-utdanning der du har stor sjangs for å komme deg i arbeid bør du ta en bachelor eller vurdere praksisperiode/fagbrev. 

Er du en av de som er lei av yrket ditt og tenker at IT er en rask vei til en spennende jobb og godt betalt? Det er dessverre ikke så svart/hvitt. 

Anonymkode: 0e1c7...e73

• Liker 4
Skrevet

Om du bare har 2-årig fagskole, kommer du nok ikke til å kunne velge og vrake i jobber, og du må ikke forvente jubel-lønn heller. At det er stor mangel på arbeidskraft i it-markedet, betyr ikke at det er lett å få jobb. 

At det er mangel på folk, kan bety at det er mangel på de rette folkene, de med gode nok kvalifikasjoner og erfaring. 

Jeg ville heller satset på en skikkelig bachelor, om jeg var deg. 

Anonymkode: 0a38d...27a

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i en større IT-bedrift og har den type jobb du ts ikke vil ha: førstelinje kundeservice. De fleste av min kollegaer har fagbrev eller bachelor. Noen klatrer med tiden videre opp til andre stillinger, men mange har vært på kundesenteret i et tosifret antall år.

Anonymkode: 3ff2c...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...