Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne ville at vi skulle på konsert i sommer. Jeg gikk på aap, så jeg hadde ikke råd. Hun betale og jeg skulle betale tilbake når jeg begynte på jobb etter sommeren. 

Men så sier hun at hvis jeg hjelper til å male soverommet, så skulle jeg slipper å betale tilbake. Det var greit. Vi skulle male forrige Søndag. Dagen før spurte hun om jeg kunne hjelpe å bære møblene ut av rommet. Det gjorde jeg. Så hjalp jeg med å bære 20 esker fra 3 etg og ned i kjelleren. Hun er nettopp blir skilt og eskene skulle x hente. 

Jeg har fibromyalgi og etter den jobben med bæring ble jeg dårlig. Så på Søndag beklaget jeg at jeg ikke kunne male. Hun sa at det var greit og at jeg hadde hjulpet henne mye dagen før. 

Traff henne i dag og da spurte hun etter pengene. Jeg møtte male selv, så da gjelder ikke avtalen vi hadde, sa hun. Jeg ble så paff. Jeg slet meg ut med å bære, men det var ikke verdt noe 

Bør jeg revurdere dette vennskapet? 

Anonymkode: 966de...d0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betal, og så skylder hun deg en tjeneste. Be henne komme til deg neste lørdag og hjelpe og vaske tak/ vinduer/ vegger eller et eller annet fysisk tungt du trenger og få gjort. 
vil ikke droppe henne helt på grunn av dette. Du skulle jo egentlig betalt for billetten. 

Anonymkode: 23844...0a9

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde nok nevnt at jeg jobbet meg syk for å hjelpe henne dagen i forveien, men også betalt for billetten. Siden hadde jeg nok ikke ansett henne for en av mine ordentlige venninner etterpå. 

• Liker 9
Skrevet

Betal for biletten din.

Det er ei venninne, og hun burde slippe betale deg for å hjelpe hun med flytting.

Anonymkode: 8ee44...aae

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betal for biletten din.

Det er ei venninne, og hun burde slippe betale deg for å hjelpe hun med flytting.

Det er ikke flytting. Og det var hennes forslag. 

• Liker 3
Skrevet

Her er grunnen til å ikke ta imot noe gratis, fra venner. Det blir fort krøll!!!

Anonymkode: 98346...c7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tja, du har jo ikke overholdt din del av avtalen, selv om jeg synes hun er i overkant ivrig. At du jobbet deg syk, har du et ansvar for selv også - jeg har en del fysiske begrensinger og forventer ikke at andre skal huske på det til enhver tid. Blir jeg spurt om noe jeg vet ikke orker og tåler, er det jeg som må sette grenser for meg selv og si at Nei, dette kan jeg dessverre ikke gjøre.

Endret av Daria
  • Liker 8
Skrevet

Nå har du kanskje lært, men til neste gang; betal opp for deg. Aldri la noen betale for deg, det er frekt. Selv om at de tilbyr. Voksne mennesker gjør opp for seg selv. Ikke bytt tjenester/goder mot å ikke betale opp for noe som er ditt. 

Venner hjelper hverandre, uten at penger er involvert. Du kunne ha sagt nei til å hjelpe med å bære/male. Ikke si ja til penger, for som sagt, venner hjelper hverandre når de kan og har helse til det. 

Dette rotet hadde du unngått om du hadde betalt din billett og sagt ja eller nei til å male, ferdig. Eneste måten å rydde opp i det er å betale billetten din og beklage at du ikke kunne hjelpe til med å male som avtalt. 

Anonymkode: 88e79...cfb

• Liker 2
Skrevet

Ekte venner skylder hverandre hverken penger eller tjenester. Man gir penger og får tilbake en gang den andre trenger. Samme med tjeneste. Er ikke noe man skal holde regnskap på. Man stiller opp når det trengs.

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg bare hadde betalt  for den billetten og så hadde jeg husket hvordan ting ble og aldri lånt noe av mennesket igjen. Om det er verdt å droppe vennskapet eller ikke vet jo du best, er det andre ting som skurrer eller er det bare dette? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Betal for biletten din.

Men man ber ikke venner med fibromyalgi om en sånn flyttejobb som ts har gjort. Det er ikke særlig oppegående og sympatisk av denne venninnen.

Anonymkode: 071f5...9d7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Blizz1 skrev (9 minutter siden):

Ekte venner skylder hverandre hverken penger eller tjenester. Man gir penger og får tilbake en gang den andre trenger. Samme med tjeneste. Er ikke noe man skal holde regnskap på. Man stiller opp når det trengs.

En sannhet med modifikasjoner. Ett par av mine venninner er helt tafatte til å bestille ting, det være seg ferier, konserter, show - you name it. Vi er alle skjønt enige om at vi skal dra på disse tingene, gjerne etter initiativ fra dem. Men jeg må bestille (og dermed betale) hvis ikke blir det aldri noe av. Så jo - de skylder meg penger selv om de er ekte venner.

TS - jeg hadde sagt til venninnen din at jeg godt kan betale billetten, men malingen ble jo dessverre ikke noe av fordi du ble ødelagt når du bar eskene hennes ned i boden

Anonymkode: 4a255...a73

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men man ber ikke venner med fibromyalgi om en sånn flyttejobb som ts har gjort. Det er ikke særlig oppegående og sympatisk av denne venninnen.

Anonymkode: 071f5...9d7

Vedkommende ba ikke noen om noe, hun spurte. Ikke alle har godt kjennskap til fibro. Du kan ikke kreve at alle du kjenner skal sette seg dypt inn i din diagnose og plager. Du må ta ansvar for deg selv og sette grenser på vegne av deg selv og din kropp. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vedkommende ba ikke noen om noe, hun spurte. Ikke alle har godt kjennskap til fibro. Du kan ikke kreve at alle du kjenner skal sette seg dypt inn i din diagnose og plager. Du må ta ansvar for deg selv og sette grenser på vegne av deg selv og din kropp. 

Jeg vet. Det er min feil. Jeg er ikke flink til å si nei. Er redd for at de tenker at jeg ikke vil hjelpe. Så jeg strekker meg alt for langt for å hjelpe venner. 

Skrevet

Hvor mye kostet billetten ?? Er det snakk om 250 kr, eller 1500 kr?

Anonymkode: 4ca80...8f4

Skrevet

Jeg ville ikke gjort meg så smålig og ikke betalt. Herregud !

Anonymkode: 4ca80...8f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min venninne ville at vi skulle på konsert i sommer. Jeg gikk på aap, så jeg hadde ikke råd. Hun betale og jeg skulle betale tilbake når jeg begynte på jobb etter sommeren. 

Men så sier hun at hvis jeg hjelper til å male soverommet, så skulle jeg slipper å betale tilbake. Det var greit. Vi skulle male forrige Søndag. Dagen før spurte hun om jeg kunne hjelpe å bære møblene ut av rommet. Det gjorde jeg. Så hjalp jeg med å bære 20 esker fra 3 etg og ned i kjelleren. Hun er nettopp blir skilt og eskene skulle x hente. 

Jeg har fibromyalgi og etter den jobben med bæring ble jeg dårlig. Så på Søndag beklaget jeg at jeg ikke kunne male. Hun sa at det var greit og at jeg hadde hjulpet henne mye dagen før. 

Traff henne i dag og da spurte hun etter pengene. Jeg møtte male selv, så da gjelder ikke avtalen vi hadde, sa hun. Jeg ble så paff. Jeg slet meg ut med å bære, men det var ikke verdt noe 

Bør jeg revurdere dette vennskapet? 

Synes at det er dårlig gjort å be deg om å betale, etter all bæringen, hvis hun vet at du har fibromyalgi. Du har jo hjelpt henne.

Men du kunne kanskje ha sagt ifra om at du ikke tåler så mye bæring, og at du vet at det kan føre til at du blir dårlig til søndagen. 

Men jeg synes uansett at dette er ganske frekt av henne.. Du må selv vurdere hvor mye dette vennskapet betyr for deg. Men du burde bli flinkere på å sette grenser, så folk ikke utnytter deg.

Hvis hun er en sånn person som ofte utnytter deg, ville jeg ha kuttet henne ut (hvis dere ikke er nære venner), eller i hvert fall satt ned foten og fortalt henne hva du føler.

Anonymkode: 4fd78...dfc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vet. Det er min feil. Jeg er ikke flink til å si nei. Er redd for at de tenker at jeg ikke vil hjelpe. Så jeg strekker meg alt for langt for å hjelpe venner. 

Du.. det er helt innafor å si ifra om at du blir dårlig av for mye fysisk anstrengelse, og dessverre ikke har mulighet til å hjelpe! 
Kanskje du heller kan hjelpe henne med andre ting, som ikke gjør at du blir helt utslitt? 

Anonymkode: 4fd78...dfc

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det så mange kvinner* som vurderer å "droppe vennskapet" over filleting? Har aldri hørt en mann si noe sånt uansett hva som har skjedd. Så dramatisk

Anonymkode: 9c34c...800

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er petimillimeter et ord?

Anonymkode: e30ec...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...