Gå til innhold

Opplevde du Sweden gate som barn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kun hos én familie med enebarn og god økonomi. De andre med flere barn fikk jeg alltid mat.

Anonymkode: a5553...b4c

• Liker 1
Skrevet

Ja, var en gjerrig nabo. Bønder så klart, måtte sitte i stua, og den maten lukta alltid så utrolig godt. Men det var ekte husmannskost, så hele gjengen der er over 100 kg. Alle sammen, tilogmed katta er feit 😄

Anonymkode: 19c68...78b

• Liker 2
Skrevet

Alltid. Vokst opp i ei lita bygd og der ble alle ungene sendt hjem til middag. Og så møttes vi ute i gata når vi var ferdigspist. Og når kirkeklokka ringte kl.19 gikk vi alle hjem til kveldsmat. 

Anonymkode: 357be...b96

• Liker 8
Skrevet

Ja, opplevd mange ganger, og det var helt greit for det var normen den gangen. Null stress, og kan ikke fatte at dette har blitt en stor greie.

• Liker 14
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ja, det opplevde jeg flere ganger.  Tenkte ikke noe over det, var vanlig. 

Skrevet
anon01 skrev (Akkurat nå):

Ja, opplevd mange ganger, og det var helt greit for det var normen den gangen. Null stress, og kan ikke fatte at dette har blitt en stor greie.

Kan heller ikke fatte at det er en stor greie. Får ikke ungene middag hjemme? 
Kan skjønne det er rart om ungen bor milevis unna og det er avtalt at foreldrene henter til kvelds. Ellers får vel barna mat hjemme🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 357be...b96

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri og jeg er svensk 😂 var alltid invitert til middag, også hos de som var fattige. Og alle var invitert til å spise hos oss. Når jeg besøker søsknene mine nå så er det alltid masse, for meg, ukjente barn med ved middagsbordet. 😊😊

Anonymkode: 7afae...d16

• Liker 1
Skrevet

Middag er familietid. 

Anonymkode: 8f7b9...856

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Athena Catalina said:

Ja, det opplevde jeg flere ganger.  Tenkte ikke noe over det, var vanlig. 

Metoo. Var vanlig. Oppvokst på 80- og 90-tallet. Hendte av og til jeg ble tilbudt mat hjemme hos andre, men det synes jeg bare var rart.

Unntatt bursdager. Kanskje nordmenn er bedre på barnebursdager.

Anonymkode: 04ac2...10b

• Liker 7
Skrevet

Har opplevd det som voksen flere ganger også   😂

Anonymkode: d67d2...8c5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, var en gjerrig nabo. Bønder så klart, måtte sitte i stua, og den maten lukta alltid så utrolig godt. Men det var ekte husmannskost, så hele gjengen der er over 100 kg. Alle sammen, tilogmed katta er feit 😄

Anonymkode: 19c68...78b

"Bønder såklart"??

Anonymkode: 28ce4...8fe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har opplevd det som voksen flere ganger også   😂

Anonymkode: d67d2...8c5

Ble du bedt om å vente i et annet rom?

Anonymkode: f4fb0...e6c

Skrevet

Opplevde det ja.

Hadde aldri skjedd i eget hjem, mine foreldre gav alle besøkende mat uansett.

Anonymkode: 434f9...0e8

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig ventet vi på rommet mens de spiste. Enten hadde vi jo allerede spist hjemme, eller så skulle vi hjem og spise etterpå. De eneste gangene vi fikk mat var hvis det var overnatting i helgene, aldri på hverdager.

Anonymkode: 72d55...393

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplevde det som barn, reagerte aldri på det. Noen ganger fikk jeg middag, andre ganger ikke. Jeg gikk hjem når jeg var sulten.

Nå har jeg tre barn selv, den yngste er 8 år. Er det planlagt at barna skal være med hjem får de alltid middag av andre, og vi lager også alltid middag til gjester som er her. Men vi har også noen nabogutter som  er venner av 8-åringene min. De bor 10-100 meter vekke fra oss . Barna løper mellom husene her- og jeg må innrømme at jeg ikke inviterer 4 gutter på middag dersom de er her når vi spiser. Er det én gutt (evt to) på besøk, får de tilbud, men ellers venter de gjerne på rommet eller de får beskjed om å dra hjem. Det er det samme tilbake- min gutt kommer ofte hjem når de andre spiser middag. Dette er helt uproblematisk! Jeg kan ikke alltid kjøpe inn middag for fire ekstra! Det spises dessuten middag til ulike tider. F.eks hadde gutten min en på besøk på fredag, og han ble tilbudt middag. Da hadde han allerede spist, og fikk derfor ikke lov av foreldrene å spise en middag nr to. Da løp han heller hjem, så møttes de igjen etter middag. 

Anonymkode: ab638...bb0

• Liker 3
Skrevet

Nei, ble sendt hjem en gang eller to men ble alltid tilbudt mat om jeg ble værende.

Skrevet

Var barn på 80-tallet. Ble ikke tilbudt middag hos enkelte, men pleide da å gå hjem i stedet.

Det vanligste var (også hjemme hos oss) at man ble tilbudt middag, men at man ringte hjem for å høre om det passet med middagsplanene hjemme at man spiste der man var.

Anonymkode: 3f4f1...a2c

• Liker 4
Skrevet

Ja, det var da helt normalt. Burde være sånn nå også, hvorfor skal folk fore andre folks unger?

• Liker 5
Skrevet

Ja, det var helt vanlig og tenkte ikke over det. Jeg skulle jo spise hjemme.

Anonymkode: 26826...de4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...