Gå til innhold

Båndtvang hele året?

Båndtvang  

54 stemmer

1. 1. Burde det være båndtvang hele året?

• Ja
      24
    • Nei.
      30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja eller nei?

Jeg mener ja.

Anonymkode: 469aa...c20

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Ja 

Anonymkode: a6191...2e9

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Ja det burde absolutt vært båndtvang hele året. 

Anonymkode: 5b8bc...634

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei. Båndtvang under hekkesesongen er forståelig, men ellers er det jo ikke nødvendig. 

Anonymkode: 08d3d...d81

• Liker 4
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ja, grunner er at jeg ikke har noe ønske om en fremmed hund skal komme løpende mot meg og knurre og bjeffe, det har jeg opplevd og jeg var redd. Eier brydde seg ikke engang, bare ropte den er snill altså. 

Skrevet

Nei. Men det burde være båndtvang for de som ikke har kontroll på hundene sine.

Selv har jeg en 12 årgammel hund som er 100% lydig og som aldri viker fra min side. Han har aldri stukket fra meg. Jeg har han løs til tider hvis det er bratte partiet, for jeg er redd for å falle. Tar han i bånd hvis jeg treffer folk eller fe, i tilfelle de er redde. 

Hvis eieren er ansvarlig og hunden er trygg og lydig, ser jeg ingen grunn til å ha båndtvang hele året.

Anonymkode: 2a309...9e9

• Liker 1
Skrevet

Nei

Har man ikke kontroll på hunden sin så gjelder båndtvang uansett, så tviler på at slike eiere hadde respektert båndtvangen om det var hele året uansett.

Anonymkode: 44b6f...6d1

• Liker 4
Skrevet

Skal hundeparkene forsvinne i samme slengen?

Anonymkode: 6ef43...4ba

Skrevet
Athena Catalina skrev (1 minutt siden):

Ja, grunner er at jeg ikke har noe ønske om en fremmed hund skal komme løpende mot meg og knurre og bjeffe, det har jeg opplevd og jeg var redd. Eier brydde seg ikke engang, bare ropte den er snill altså. 

Forståelig at dette var kjipt for deg, men på bakgrunn av dette ønske å "straffe" alle andre hunder i hele Norge er rimelig kjipt. 

• Liker 3
Skrevet

Nei. Vi mennesker er så pass store grandiose vesner med en helt vill egotripp som skal regulere og sy alt til vårt levesett. Det er ikke naturlig, og det vil være forferdeligtrist viss det noensinne kommer et slikt forbudt. . Der eier har kontroll på hunden kan og bør hunden gå fritt. Det er i dag båndtvang uansett når eier ikke har kontroll.  

Anonymkode: 3ff1d...c95

• Liker 4
Skrevet

Hva får noen til å tro at de som ikke allerede følger de reglene som er, og som utgjør 99% av problemet, ville følge evt. nye og strengere regler? :klo: Båndtvangsbestemmelsene er allerede ganske strenge og detaljerte og at det er "slutt på båndtvangen" betyr ikke fullt frislipp slik noen later til å tro. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Men det burde være båndtvang for de som ikke har kontroll på hundene sine.

Selv har jeg en 12 årgammel hund som er 100% lydig og som aldri viker fra min side. Han har aldri stukket fra meg. Jeg har han løs til tider hvis det er bratte partiet, for jeg er redd for å falle. Tar han i bånd hvis jeg treffer folk eller fe, i tilfelle de er redde. 

Hvis eieren er ansvarlig og hunden er trygg og lydig, ser jeg ingen grunn til å ha båndtvang hele året.

Anonymkode: 2a309...9e9

De som er redd hunder vet ikke om du har 100% kontroll. Det er heller ingen måte å skille de som har kontroll eller ikke.

Fornuften tilsier derfor at alle hunder bør være i bånd utenfor lukket område.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (3 minutter siden):

De som er redd hunder vet ikke om du har 100% kontroll. Det er heller ingen måte å skille de som har kontroll eller ikke.

Fornuften tilsier at mennesker med angst får behandling, eksponeringsterapi har god effekt for de fleste. Å holde seg unna det man frykter forsterker angsten. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Båndtvang er ikke til for mennesker, og det bør mennesker som er redd hunder forstå. Det må selvsagt være kjipt å være redd for et dyr som det finnes så mange av, som er rundt oss hele tiden i forskjellige settinger, men det er jo mange som er redde for et eller annet. En kan ikke regulere alt en er redd for. Ea bør en oppsøke hjelp for denne angsten en selv har da. Men jeg håper virkelig ikke at denne frykten for hunder noensinne får lov til å overstyre og tvinge på et båndtvang året rundt. Eiere som ikke har kontroll på hunden sin skal alerede den dag i dag ha hunden sin i bånd hele året. Nei til strengere regulering! 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 6
Skrevet
Blizz1 skrev (3 minutter siden):

Jeg kaller inn min hund og han går ved min side når vi møter folk. Han vimser ikke rundt på egenhånd. 

Det er ingen grunn til å tro at en utvidet båndtvang ville ført til noe annet enn at flere mistet respekt for båndtvangen. Regler som ikke er fornuftige, brytes gjerne. 

Anonymkode: 538fc...862

• Liker 2
Annonse
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Hva får noen til å tro at de som ikke allerede følger de reglene som er, og som utgjør 99% av problemet, ville følge evt. nye og strengere regler? :klo: Båndtvangsbestemmelsene er allerede ganske strenge og detaljerte og at det er "slutt på båndtvangen" betyr ikke fullt frislipp slik noen later til å tro. 

Jo mer firkantete reglene er, jo lettere vil det være å håndheve dem. Hva som ligger i å ha kontroll på hunden, er en skjønnsvurdering hvor jeg som litt engstelig ikke-hundevant nok har helt andre vurderinger enn eieren av en "snill" hund som "bare ville hilse" og måtte ropes på åtte ganger før den vurderte å reagere - da er det veldig mye enklere å si at hunden skal være i bånd, punktum.

Rent egoistisk ser jeg fordelen med konstant båndtvang. I praksis er jeg likevel ikke for det, men jeg skulle ønske at en del hundeeiere fikk øynene litt mer opp for at hundene deres kan være til sjenanse for andre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fornuften tilsier at mennesker med angst får behandling, eksponeringsterapi har god effekt for de fleste. Å holde seg unna det man frykter forsterker angsten. 

Det stemmer ikke helt. Eksponeringsterapi er å gradvis tilnærme seg det man frykter. Når en hund hopper på deg er det tilbake til utgangspunktet igjen.

• Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke helt. Eksponeringsterapi er å gradvis tilnærme seg det man frykter. Når en hund hopper på deg er det tilbake til utgangspunktet igjen.

Det er selvsagt riktig. Dersom hunder hopper på deg er det lov å gi streng beskjed til eier, helt uavhengig av båndtvangen. Det er ikke greit.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Redsel kommer i mange varianter og styrkegrader uten at det er noe som trenger å behandles. Det trenger ikke engang handle om å være redd, det kan handle om allergi, om å bare ikke ønske nærhet til ukjente dyr eller for den saks skyld om skitt og skade - når jeg ikke vil at fremmede hunder skal hoppe på meg, er det først og fremst fordi jeg vil slippe sølete poteflekker på kåpen eller rakende strømper, eller bli dyttet overende. -Han vil bare hilse, ropte eieren av en ganske stor hund som løp inn i meg med full kraft... :rolleyes: 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei. Båndtvang under hekkesesongen er forståelig, men ellers er det jo ikke nødvendig. 

Dette burde gjelde for katter også. Egentlig uhørt at det ikke gjør det.

Anonymkode: f0015...0e5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...