Gå til innhold

Aksjefond eller indeksfond?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynner etterhvert å få litt ekstra penger hver måned som jeg har tenkt å sette i fond. Jeg har fra før SBM DNB AKTIV 100 N som jeg setter inn 500 nok i mnd.  Jeg vil ha ett til hvor jeg skal plassere 500-1000 nok i mnd.  Jeg kan generelt lite om fond,  og er usikker på om jeg skal velge indeksfond eller aksjefond. Etterhvert vil jeg nok plassere enda mer i fond.  Tenker det primært til pensjon.  

Jeg har allerede en ok buffer, nytt hus og betaler ekstra på boliglånet hver måned.

Anonymkode: e45c0...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luksusproblem 🙂

Jeg har halvparten av sparingen i vanlig "høyrente"konto (som sikkert er dumt men føles tryggere) og resten fordelt ca likt mellom indeksfond, miljø-/lavkarbonfond og enkeltaksjer som jeg bytter på kanskje en gang i måneden kun for gøy.

Anonymkode: bf443...e3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Luksusproblem 🙂

Jeg har halvparten av sparingen i vanlig "høyrente"konto (som sikkert er dumt men føles tryggere) og resten fordelt ca likt mellom indeksfond, miljø-/lavkarbonfond og enkeltaksjer som jeg bytter på kanskje en gang i måneden kun for gøy.

Anonymkode: bf443...e3d

Ja - hele bufferkontoen min står på bankkonto med den høyeste renten jeg fant uten at jeg måtte låse pengene.  Jeg hadde nok fordelt 50:50 jeg også om det ikke var fordi sparingen min må er å hovedsaklig betale ned på lånet. 

Skrevet (endret)

Jeg leste i Mine penger i november i fjor at aktivt forvaltede fond har høyere forvaltningskostnad enn indeksfond, og at aktivt forvaltede fond i gjennomsnitt ikke har høyere avkastning enn indeksfond, og da solgte jeg alle aktivt forvaltede fond og kjøpte i stede indeksfond. 

Endret av CAPS LOCK
Skrevet

Et globalt indeksfond er vel strengt tatt et rent aksjefond da det består av 100% aksjer. Hvis du tenker på aktiv forvaltning eller passiv forvaltning så har det vist seg at det stort sett ikke lønner seg å betale mer for aktiv forvaltning da de færreste slår indexen over tid uansett og gebyrene til slutt utgjør mye av avkastningen.

Anonymkode: 51414...13e

Skrevet

Er DNB AKTIV 100 N aktivt forvaltet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er DNB AKTIV 100 N aktivt forvaltet? 

Ja det er aktivt forvaltet. 80% internasjonalt og 20% i det norske markedet. 
Det har en årlig kostnad på rundt 0,85% + plattformavgift (kan variere utifra hvilken handlelsplattform du benytter)

For deg TS bør du velge et Globalt Indexfond som det fondet du legg mesteparten av sparingen din i.

Ser du benytter Sparebanken Møre og DnB Markeds utifra fondsnavn. Kan da anbefale deg å legge sparingen i det passive fondet som heter «SBM DNB Global Index N»  som har en årlig kostnad på 0,1% + bankens plattformavgift. I dette fondet er du sikret samme avkastning over tid som det globale aksjemarkedet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...