Gå til innhold

Noen som bor i utlandet med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er bra, og er det noe du savner med Norge? Og trives barna?

Vi flytter til utlandet om et år, så hadde vært interessant å høre om andres erfaringer 😊

Anonymkode: 2c981...fc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Flere milliarder mennesker bor i utlandet med barn.

Anonymkode: e63ea...0a3

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja trives, savner absolutt ingenting med Norge bortsett fra familie.

Skrevet

De jeg kjenner som flyttet til Spania sier de savner lange lyse sommerkvelder. Sola går ned tidligere i de fleste andre land på sommeren. Og norsk laks, norske brød og norsk knekkebrød med brunost (knekkebrødene er muligens svensk da). Og mindre stress i trafikken.

Anonymkode: e63ea...0a3

Skrevet

Hadde småbarn og bodde «i utlandet» noen år. Savnet ikke noe spesielt. Vintertøy og reflekser, skikkelige sko og votter kjøpte vi i Norge/på nettet, ellers vet jeg ikke? 

Anonymkode: 5dca7...463

Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

Ja trives, savner absolutt ingenting med Norge bortsett fra familie.

Kjekt å høre. Bor dere et sted med familie og kjente?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde småbarn og bodde «i utlandet» noen år. Savnet ikke noe spesielt. Vintertøy og reflekser, skikkelige sko og votter kjøpte vi i Norge/på nettet, ellers vet jeg ikke? 

Godt å høre. Tror ikke vi kommer til å savne så mye bortsett fra familie, men man vet jo aldri.

Skrevet

Savnet norske tur- regn- og vinterklær når bodde i USA. Kunne bestille noen merker fra Amazon, men det ble svinedyrt. Det kunne bli over 30 grader på dagtid selv i februar der vi bodde på dagtid, men nettene var kalde og det var kun 1,5 t å kjøre til steder hvor det var snø i november og vi kunne gå på ski Vinterjakker til salgs var kjempetykke og tunge.    

Ungene savnet tidvis smågodt fra Norge, men med Ikea bare 40 min unna tok vi oss noen turer for å kjøpe smågodt, melkesjokolade, pepperkakedeig ++.  Vi fikk kjøpt fin ribbe til jul, så det ble norsk julemat. Naboen hadde til og med et gammelt krumkakejern til gassplaten så ungene fikk krumkaker til jul også.

Vi har savnet mer ting fra USA når vi flyttet hjem enn andre veien og hvor lett tilgjengelig alt er. Alt blir så mye dyrere i Norge og hva som tilbys er så minimalt om man ikke vil betale veldig mye. Så jeg er mer prisbevisst etter jeg kom hjem når etter så hvor mye man kunne få for en lavere kostnad. Savner dog ikke spesielt at alt av snacks er så billig i USA.

Anonymkode: 0f892...db2

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjekt å høre. Bor dere et sted med familie og kjente?

vi bor i Asia, har familie i Norge og et annent land, men ingen i det landet vi bor i nå. Men vi har et godt nettverk og mange venner, føler ikke vi mangler noen ting. 

Skrevet
Tanuki skrev (23 minutter siden):

vi bor i Asia, har familie i Norge og et annent land, men ingen i det landet vi bor i nå. Men vi har et godt nettverk og mange venner, føler ikke vi mangler noen ting. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Savnet norske tur- regn- og vinterklær når bodde i USA. Kunne bestille noen merker fra Amazon, men det ble svinedyrt. Det kunne bli over 30 grader på dagtid selv i februar der vi bodde på dagtid, men nettene var kalde og det var kun 1,5 t å kjøre til steder hvor det var snø i november og vi kunne gå på ski Vinterjakker til salgs var kjempetykke og tunge.    

Ungene savnet tidvis smågodt fra Norge, men med Ikea bare 40 min unna tok vi oss noen turer for å kjøpe smågodt, melkesjokolade, pepperkakedeig ++.  Vi fikk kjøpt fin ribbe til jul, så det ble norsk julemat. Naboen hadde til og med et gammelt krumkakejern til gassplaten så ungene fikk krumkaker til jul også.

Vi har savnet mer ting fra USA når vi flyttet hjem enn andre veien og hvor lett tilgjengelig alt er. Alt blir så mye dyrere i Norge og hva som tilbys er så minimalt om man ikke vil betale veldig mye. Så jeg er mer prisbevisst etter jeg kom hjem når etter så hvor mye man kunne få for en lavere kostnad. Savner dog ikke spesielt at alt av snacks er så billig i USA.

Så interessant at ingen av dere sier dere savner den norske kulturen, mentaliteten eller tryggheten og friheten vi har her i Norge. Eller godene vi har.  På en måte ville jeg trodd at det er noe man savner. Men det er jo betryggende å høre og,

Jeg bodde et halvt år i utlandet som ung, da savnet jeg heller ingenting, men da hadde jeg ikke barn.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Så interessant at ingen av dere sier dere savner den norske kulturen, mentaliteten eller tryggheten og friheten vi har her i Norge. Eller godene vi har.  På en måte ville jeg trodd at det er noe man savner. Men det er jo betryggende å høre og,

Jeg bodde et halvt år i utlandet som ung, da savnet jeg heller ingenting, men da hadde jeg ikke barn.

Trygget og frihet har vi her vi bor nå, Sør-Korea. Jeg syntes vi har adaptert oss til kulturen her vi bor, vi feirer lokale høytider, lager koreansk mat, barnet vårt går på lokal skole etc. Korea er ikke en velferdsstat, men har forandret seg mye på den tiden vi har bodd her. Økte goder for barnefamilier, ikke minst under koronatiden var et flere støtteordninger vi fikk nytte av. Helsetilbudet er er også bra. Vi har tenkt oss tilbake til Norge, men akkurat nå har det ingen hast mtp hvor mye strømmen koster, boligmarkedet, leiemarkedet etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Byen vi bodde i USA var universitetsby med folk fra hele verden - og det var tilsvarende arbeidsmiljø vi flyttet fra. Amerikanere er mer åpne og imøtekommende, men også mer religiøse. Jeg trivdes faktisk mye mer i USA enn hjemme. Vi hadde nok inntekt slik at vi hadde bra forsikring så ingen økonomiske bekymringer. Det var trygt der vi bodde, sykkelveier overalt, barn syklet/gikk til skolen i lokalområdet. Det var ingen skolebusser til skolen siden det var skole for nærområdet. (Tre klasser pr trinn 1-6 klasse pluss barnehagen)  og det var ikke langt til andre skoler heller. 

Vi fikk jo så klart se andres sosioøkonomiske utfordringer, men gjennomsnittspris for boliger var 400000 USD og det var California så vi møtte knapt en republikaner i nærmiljøet. Det var under 2% svarte, så det var ikke så typisk USA. Det var på reiser og når ungene drev idrett og møtte lag utenfor byen at vi fikk se kontrastene. I de små nabobyene var det 90 % hispanics. Asiater møtte vi knapt på idrettsbanen- de så vi kun bærende rundt på instrumenter etter skolen… 

Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

Trygget og frihet har vi her vi bor nå, Sør-Korea. Jeg syntes vi har adaptert oss til kulturen her vi bor, vi feirer lokale høytider, lager koreansk mat, barnet vårt går på lokal skole etc. Korea er ikke en velferdsstat, men har forandret seg mye på den tiden vi har bodd her. Økte goder for barnefamilier, ikke minst under koronatiden var et flere støtteordninger vi fikk nytte av. Helsetilbudet er er også bra. Vi har tenkt oss tilbake til Norge, men akkurat nå har det ingen hast mtp hvor mye strømmen koster, boligmarkedet, leiemarkedet etc. 

Så spennende! Men hvorfor vil dere tilbake til Norge da senere, hvis dere er så godt inni miljøet? Da må dere jo starte på nytt igjen her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Byen vi bodde i USA var universitetsby med folk fra hele verden - og det var tilsvarende arbeidsmiljø vi flyttet fra. Amerikanere er mer åpne og imøtekommende, men også mer religiøse. Jeg trivdes faktisk mye mer i USA enn hjemme. Vi hadde nok inntekt slik at vi hadde bra forsikring så ingen økonomiske bekymringer. Det var trygt der vi bodde, sykkelveier overalt, barn syklet/gikk til skolen i lokalområdet. Det var ingen skolebusser til skolen siden det var skole for nærområdet. (Tre klasser pr trinn 1-6 klasse pluss barnehagen)  og det var ikke langt til andre skoler heller. 

Vi fikk jo så klart se andres sosioøkonomiske utfordringer, men gjennomsnittspris for boliger var 400000 USD og det var California så vi møtte knapt en republikaner i nærmiljøet. Det var under 2% svarte, så det var ikke så typisk USA. Det var på reiser og når ungene drev idrett og møtte lag utenfor byen at vi fikk se kontrastene. I de små nabobyene var det 90 % hispanics. Asiater møtte vi knapt på idrettsbanen- de så vi kun bærende rundt på instrumenter etter skolen… 

Ja jeg skjønner, det er mye som fungerer bra andre steder og. Kan jeg spørre hvorfor dere flyttet tilbake til Norge?

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Så spennende! Men hvorfor vil dere tilbake til Norge da senere, hvis dere er så godt inni miljøet? Da må dere jo starte på nytt igjen her.

har foreldre som begynner å bli gamle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg skjønner, det er mye som fungerer bra andre steder og. Kan jeg spørre hvorfor dere flyttet tilbake til Norge?

Vi var der kun på forskningsopphold, men hadde lett bodd der for alltid om vi hadde fått arbeidstillatelse/green card. 

Skrevet

Det med kulturen.., vi hold jo mest på norsk kultur, var i Norge i ferier, hadde familien i Norge og visste oppholdet ikke var for alltid, men fem år. Da var det ikke noe å savne. Det er jo ting som er bedre i Norge, og ting som var bedre der vi var (europeisk land), men man vektlegger jo helst det som er bra uansett. 
Jeg savnet fire forskjellige årstider. Kulturen i landet var god, det var mer å lære av den enn å savne fra Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Ja har bodd i Strømstad med barn. Savnet ingenting. 

Anonymkode: 0b67b...0e1

Skrevet

Jeg bodde i USA i mange år uten barn (er gift med en amerikaner), og bor nå i Sverige med barn. Jeg tror vi hadde klart oss helt fint om vi hadde blitt boende i USA også, men det jeg er takknemlig over nå som vi endte opp i Sverige i stedet er hvor mye mer tilrettelagt samfunnet og ikke minst arbeidslivet er for at folk faktisk har barn. Som foreldrepermisjon, billig barnehage, sykt-barn dager. Hadde vi blitt værende i USA hadde jeg bare hatt 3-4 måneder betalt permisjon (og det regnes som veldig bra, det eneste som er lovfestet er 6 ukers ubetalt permisjon til mor for å komme seg etter fødselen). Jeg savner mange ting fra USA også, først og fremst folk/vennene våre samt en mye åpnere kultur. Men spesielt nå som vi har barn kjenner jeg på hvor deilig det er å bo et sted hvor det fins et skikkelig sikkerhetsnett.

Norge kontra Sverige må jeg si det eneste jeg savner er billige bleier. 😂

Anonymkode: b02be...d18

• Nyttig 1
Skrevet

hva slags utdannelse kan barna / ungdommene egentlig få der da? er vanlig offentlig eller privat skole?

eventuelt "internasjon skole" så lenge det bare skal være for eksempel ett år eller to?    

Anonymkode: c6a9a...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...