Gå til innhold

Hvilke utgifter kommer med å eie selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner endelig etter snart 6 år og få nok egenkapital til å kjøpe egen bolig, men jeg har svært lite peiling på hva som kommer i tillegg. Har blitt så vant til å bare betale husleie med alt inkludert. Kommunale avgifter vet jeg, men hva annet er det i tillegg til selve huslånet? Hva slags utgifter annet enn boliglån og strøm har dere i måneden / året? 😊

Anonymkode: 2d29f...002

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsikring

Anonymkode: 7a065...dcf

Skrevet

Mye vedlikehold og det er dyrt...

Anonymkode: d42cf...c00

Skrevet

Ting man kan ringe huseier for, som rørlegger, snekker, elektriker osv.

Anonymkode: dee14...588

Skrevet

Eiendomsskatt (om kommunen du bor i har innført det)

Skrevet

Forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold.....

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forsikring

Eh dette har folk om de leier også vet du. Har du ikke innboforsikring så er du bra dum.

Anonymkode: 88382...dd0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du skal selge koster megler minst 60-70 tusen. Og du risikerer å få langt mindre enn generell pris i markedet. Noe som vil svi ved kjøp av ny bolig hvis den har markedspris eller dyrere.

Anonymkode: 95e64...163

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh dette har folk om de leier også vet du. Har du ikke innboforsikring så er du bra dum.

Men når man leier har man ikke forsikret bygget. Noe man plutselig må på enebolig, to- og flermannsboliger.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er noe som heter boligforsikring også. For å forsikre huset.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, Snublefot62 said:

Men når man leier har man ikke forsikret bygget. Noe man plutselig må på enebolig, to- og flermannsboliger.

I borettslagleiligheter er bygget forsikret via borettslaget. Iallfall der jeg bor.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I borettslagleiligheter er bygget forsikret via borettslaget. Iallfall der jeg bor.

Gjelder vel bare utvendig. Vegger og tak ute. Ikke innvendig.

Skrevet

Hvis borettslag dekker forsikring får en jo dette innbakt i fellesutgift- regningen. Det er en kostnad en slipper når en leier.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som dekkes via fellesutgiftene.

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger jo av om du kjøper enebolig eller borettslagsleilighet. Kommunale avgifter, eiendomsskatt og forsikring for selve boligen (altså bygget) ligger normalt i fellesutgiftene for borettslag, men er noe du må betale selv som huseier. Så er det strøm, innboforsikring, og evt vedlikehold og brøyting om det er privat vei til huset som deles med flere. Utenom borettslag må du også ta høyde for å reparere tak, vinduer, dører, drenering, septiktak som må tømmes eller krav om tilkobling til offentlig avløp ect. Som boligeier må du uansett ta høyde for at det kan bli behov for rørlegger eller elektriker i boligen, du kan ikke lenger be huseier fikse men må bekoste det selv. 

Anonymkode: dfff2...e88

Skrevet

Forsikring, kommunale avgifter etc er faste og forutsigbare utgifter som du vet du skal betale hver måned.

Så kommer vedlikehold som en stor variabel.

Bad hvert 20-30 år. Tak hvert 30-40 år. Husmaling 5-10 år. Kjøkken 20-30 år. Kledning 10-30 år. Rølegger, elektriker, ildsted, vaskerom. Osv osv. Store utgifter som du enten må sette av penger til eller låne mer til.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Eier du et hus, må du ha forsikring på bygget også. Ikke bare løsøre inne i form av innboforsikring. Det var nok det personen tenkte på som du siterte. Husforsikring er dyrt...

Man slipper å tenke på byggforsikring om man eier leilighet og bor i borettslag. Da er det inkludert i fellesutgiftene. I sameier også som regel, om det er leilighet. Evt kommer det separat forsikringsregning for bygget en gang i året om man bor i f.eks. firemannsbolig som er et sameie.

Endret av Million
  • Nyttig 2
Skrevet

Forsikringer, vedlikehold, eiendomsskatt (om kommunen har det), renovasjon, mulig brøyting, kommunale avgifter osv. Betaler 10-12.000 i året bare på de siste 4.

Mer i strøm, og du bør ha høyere buffer for når noe ryker er alt ditt ansvar. Tenk også nøye gjennom hvor mye tid du vil bruke på vedlikehold av hage.

Anonymkode: 80b30...e3d

Skrevet

Kommunale avgifter (inkl som regel eiendomsskatt), forsikring, renovasjon, noen steder har vannmåler, vedlikehold, mulige felleskostnader om du kjøper bolig med sameie eller andelsleilighet. 

Anonymkode: 67d2c...377

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg begynner endelig etter snart 6 år og få nok egenkapital til å kjøpe egen bolig, men jeg har svært lite peiling på hva som kommer i tillegg. Har blitt så vant til å bare betale husleie med alt inkludert. Kommunale avgifter vet jeg, men hva annet er det i tillegg til selve huslånet? Hva slags utgifter annet enn boliglån og strøm har dere i måneden / året? 😊

Anonymkode: 2d29f...002

Forsikringer som andre skriver, vedlikehold i alle former! Male, skifte ut kledning, vaske fasade, rydde og holde eiendommen i orden. Bare det å skifte et vindu koster fort 10.000 kroner om man ikke kan gjøre dette selv, så har du ting som ryker som må fikses som man må ta høyde for i budsjettet sitt. Rørlegger eller elektriker når det kreves. Det å male et hus koster fort 100.000 kroner om du skal ha dette gjort av andre lovlig! Dette er penger du må sette av hvert 5 eller 12 år alt etter hva type maling du bruker. Eller du klarer å gjøre dette selv. Det er det bare du som vet. Med egen bolig kommer det ofte uforutsette utgifter som du ikke får når du leier. Denne bufferen er viktig å opparbeide seg raskt.

Egen enebolig eller rekkehus er ikke for hvem som helst, det krever for de fleste stor egeninnsats. Har du hus har du hobby :) En leilighet er noe helt annet. Der er det fellesutgifter som kommer i tillegg til forsikringer du må ha. Der leier sameiet inn fagfolkene som trengs for å holde eiendommen ved like.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...