AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Er vårt første barn, vil være 2 uker på julaften dersom babyen blir født på termin. Skal feire jul bare en 3 minutters biltur unna. Har egentlig tenkt hele vegen at dette ikke er noe problem, da babyen er nyfødt med null rutiner, men har fått flere kommentarer med at «har dere tenkt på at…» etc. Er dette et problem? Noe jeg bør tenke på? Vi kan jo bare dra hjem dersom det oppleves som for mye for baby? Anonymkode: ccfc6...59d
Brunello Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Jeg tror alle de som tenker at det blir problemer med alt får problemer. 17 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Tja, det blir jo overstimulering for en nyfødt uansett om det er endel gjester. Men noen får jo nyfødte som sover seg gjennom døgnet, og da er jo det ikke noe problem. Andre igjen strever med ammingen og det blir aktuelt, men i så tilfelle kan du jo sitte endel på et eget rom om du føler deg komfortabel med det. Vi hadde en som var veldig mye og hyppig våken, og matingen var mye styr. Så akkurat det året hadde ikke feiring med endel andre funket. Men jeg gikk også maks over termin, så i mitt tilfelle ble drt føding to uker etter termin :) Anonymkode: dcb30...a48 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Brunello skrev (2 minutter siden): Jeg tror alle de som tenker at det blir problemer med alt får problemer. Dessverre ikke sånn det fungerer 😅 Anonymkode: dcb30...a48 3
Pølsevann Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Jeg tenker at når dere er så nærme hjemme så er det ikke noe problem med «har dere tenkt på at..» Ikke at jeg kan komme på noe som skulle gjøre at det ikke skulle gå bra. Det er jo hovedsakelig din form som avgjør om du orker. Og den er for de fleste ganske fin etter 2 uker. Hvis du blir satt i gang på overtid vil baby være 4 dager og dere nettopp kommet hjem fra sykehuset, da er det ikke sikkert dere orker, men det er jo ikke noe sorg å ta på forskudd. Ta det som det kommer. Alle i selskapet skjønner om dere drar tidlig hvis det ikke fungere. 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er vårt første barn, vil være 2 uker på julaften dersom babyen blir født på termin. Skal feire jul bare en 3 minutters biltur unna. Har egentlig tenkt hele vegen at dette ikke er noe problem, da babyen er nyfødt med null rutiner, men har fått flere kommentarer med at «har dere tenkt på at…» etc. Er dette et problem? Noe jeg bør tenke på? Vi kan jo bare dra hjem dersom det oppleves som for mye for baby? Anonymkode: ccfc6...59d Du vet aldri hvordan babyen blir før du får den. Kolikk eller andre ting. Ville feiret jul hjemme første året når den er så liten. Men du gjør som du vil! Hadde ikke helt følt på å dra med meg en nyfødt rundt til andre på julaften. Amming kan være styrete første gang, søvn, sliten, kanskje går ikke fødselen så bra. Klarte ikke å gå eller sitte. Men går alt bra og du trenger å være med andre så kjør på! Anonymkode: 254dd...6c1 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 Vi har en som er født en uke før julaften. Vi overnattet hos svigers fra lille julaften til første dag, så dro vi til mine foreldre som bor en time unna de. Det gikk helt fint. Både svigerforeldre og svigersøster var klar over at julaften kunne bli litt annerledes enn hva de er vant til, men det var bare rolig og kjekt. Samme hos mine foreldre. Nå er det riktignok første barnebarn på begge sider, så mulig det også spilte inn. Uansett veldig deilig å komme til duk og dekket bord, og alltid ekstra hender om du trenger hjelp til noe Anonymkode: 139db...1eb 4 2
tirben Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 (endret) Vi tok med våre overalt fra de ble født. De sov der vi la dem ned. Når den er så liten som din vil være, vil den jo sove godt i vogn. Ser ingen problemer med dette. Endret 21. august 2022 av tirben 7
Brunello Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dessverre ikke sånn det fungerer 😅 Anonymkode: dcb30...a48 Det er faktisk bevist mange ganger at det fungerer slik. Forventninger styrer resultat. 11
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Brunello skrev (5 minutter siden): Det er faktisk bevist mange ganger at det fungerer slik. Forventninger styrer resultat. Har flere barn og kjenner mange med barn. Dette er TULL! Vet og om flere som fikk sovebabyer og endte opp med en skrikeunge som aldri sov og. Så du vet aldri hva som kommer. Uansett hvor rolig og positiv du er! Anonymkode: 254dd...6c1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 tirben skrev (9 minutter siden): Vi tok med våre overalt fra de ble født. De sov der vi la dem ned. Når dekar så liten som din vil være, vil den jo sove godt i vogn. Ser ingen problemer med dette. Det er ikke sånn med alle spedbarn nei. Men om man er så heldig så gjør man det jo sånn Anonymkode: dcb30...a48 2
baldrian Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ...har fått flere kommentarer med at «har dere tenkt på at…» etc. Tenkt på hva da, egentlig? Hvorfor er det så mye verre å være gjest og få alt ordnet og servert, enn å være hjemme og forsøke å få laget en slags julaften på egen hånd? Nå forutsetter jeg at vertskapet har full forståelse for situasjonen og skjønner at du f.eks. må amme når babyen vil ha mat, ikke når det passer inn i "programmet". 5 1
Brunello Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har flere barn og kjenner mange med barn. Dette er TULL! Vet og om flere som fikk sovebabyer og endte opp med en skrikeunge som aldri sov og. Så du vet aldri hva som kommer. Uansett hvor rolig og positiv du er! Anonymkode: 254dd...6c1 Ja vel, forskning er tull. 2 1
Rem Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Kan gå alle veier 😅 selv fødte jeg min første to uker over termin.... Men med nr 1 og 2 kunne jeg gjort alt jeg ville. Nr3 satt jeg hjemme i en mnd før jeg orket tanken på besøk eller å besøke. Ikke sikkert det er baby som setter stopper for ting. Mye nytt på en gang! Var forøvrig attpåklatt baby med oss da!
tangent Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Vår var to uker på sin første julaften. Det gikk veldig fint å være hos svigers. Jeg hadde et rom jeg kunne trekke meg tilbake på og amme i fred eller ta en lur om jeg ville. Og det var bare kos. Mest sannsynlig går det fint. 1 1
myMa Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er vårt første barn, vil være 2 uker på julaften dersom babyen blir født på termin. Skal feire jul bare en 3 minutters biltur unna. Har egentlig tenkt hele vegen at dette ikke er noe problem, da babyen er nyfødt med null rutiner, men har fått flere kommentarer med at «har dere tenkt på at…» etc. Er dette et problem? Noe jeg bør tenke på? Vi kan jo bare dra hjem dersom det oppleves som for mye for baby? Anonymkode: ccfc6...59d Om det er første barnet så er det ganske vanlig å gå litt over termin. Det kan jo fort hende dere fortsatt er på sykehuset på julaften. Mitt råd er å senke skuldrene og ta det som det kommer. Det som kan planlegges er at dere har et rolig sted å legge babyen (som antakelig sover mesteparten av kvelden).
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Hadde ikke vært noe problem for meg. Men du trenger et rolig rom du kan trekke deg tilbake på for amming og stell. Anonymkode: 21156...20f 2
Jøyemeg Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 Er det ikke bare å forsøke og går det ikke er det jo bare å reise hjem? 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #19 Skrevet 21. august 2022 Ts her; kommer ikke til å gå over termin grunnet risikoskjema de bruker her, så blir satt igang på termin. Poenget var bare at babyen er minimum 2 uker, men kan være større dersom den blir født før 😊 takk for alle svar, da gjør vi egentlig bare det som var planen, som er å Tenke at det går fint, men dersom det ikke gjør det drar vi hjem/ blir bare hjemme ☺️ Anonymkode: ccfc6...59d 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #20 Skrevet 21. august 2022 Jeg ville vært åpen for alt jeg. Siden det er så nært, så kan dere jo bare reise hjem om det ikke går bra. Og når du vet det, så kan du senke skuldrene på ett godt vis. Det kan bli herlig, å komme bort og stelles for. Men det kan også være slitsomt. To uker etter fødsel, er du litt frynsete i nervene , så personlig ville jeg ville avtalt med min kjære, ett tegn på når du har fått nok. Og da takker han for dere. Så slipper du å måtte unnskylde, eller forklare, om det kjennes kjipt. Anonymkode: 736cb...8d5 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå