Gå til innhold

Oppstart i barnehage, hva er din erfaring som foreldre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 1 år skal begynne i barnehagen imorgen, vi lurer veldig på hvordan dette kommer til å gå, hva er din erfaring med barnehageoppstart? Hun er første barnet og har akkurat fylt 1 år, hun er veldig glad i folk- spessielt kvinner og barn, litt mer tilbakeholden ovenfor voksne menn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen med erfaring??

Skrevet

Vår datter begynte i barnehagen i starten av måneden, 1,5år(19mnd), og vi vat helt sikre på at dette ville ta lang tid, så vi hadde satt av to uker til tilvenning.

Altså jentungen er super pysete, klistremerke og vil bare sitte på fanget vårt. Super sjenert med selv besteforeldre som hun ser ukentlig.

Men det gikk over all, absolutt all, forventing! Var ingen sak med tilvenning, gråt/gråter ikke en eneste gang når vi gikk/går. Spiser som en hest, sover godt, og lyser opp når hun ser de ansatte(kvinner og menn på hennes avdeling).

Eneste som har felt noen tårer er meg som mamma. Rart å gå fra barnet mitt.

Anonymkode: b403d...91f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vår datter begynte i barnehagen i starten av måneden, 1,5år(19mnd), og vi vat helt sikre på at dette ville ta lang tid, så vi hadde satt av to uker til tilvenning.

Altså jentungen er super pysete, klistremerke og vil bare sitte på fanget vårt. Super sjenert med selv besteforeldre som hun ser ukentlig.

Men det gikk over all, absolutt all, forventing! Var ingen sak med tilvenning, gråt/gråter ikke en eneste gang når vi gikk/går. Spiser som en hest, sover godt, og lyser opp når hun ser de ansatte(kvinner og menn på hennes avdeling).

Eneste som har felt noen tårer er meg som mamma. Rart å gå fra barnet mitt.

Anonymkode: b403d...91f

Dette hørtes veldigt oppløftende ut :) vi ser veldig frem til at hun kan slite seg ut om dagene og forhåoentligvis få sove igjen om natten... jeg er gravid i uke 34 med datter nummer 2 så ser virkelig frem til litt hvile om dagene... håper virkelig ikke at barnehagen blir et evigt styr med å måtte hente henne pga hun bare gråter og skriker...

Hvordan ordnet dere med jobb og eventuelt permisjon med tanke på at dere satte av 2 uker til tilvenning? 

Min mann jobber 100 prosent på kontor med muligheter for hjemmekontor og fleksible arbeidstider og jeg er i full svangerskapspermisjon og går rundt med krykke til tider pga bekkenet gjør så vondt.

Skrevet

Vår gutt begynte når han var 13 mnd, og det gikk veldig fint. Veldig sosial type, og brydde seg Ingenting om at vi gikk. Er også veldig fornøyd med barnehagen 

Skrevet
kinetheking skrev (2 timer siden):

Dette hørtes veldigt oppløftende ut :) vi ser veldig frem til at hun kan slite seg ut om dagene og forhåoentligvis få sove igjen om natten... jeg er gravid i uke 34 med datter nummer 2 så ser virkelig frem til litt hvile om dagene... håper virkelig ikke at barnehagen blir et evigt styr med å måtte hente henne pga hun bare gråter og skriker...

Hvordan ordnet dere med jobb og eventuelt permisjon med tanke på at dere satte av 2 uker til tilvenning? 

Min mann jobber 100 prosent på kontor med muligheter for hjemmekontor og fleksible arbeidstider og jeg er i full svangerskapspermisjon og går rundt med krykke til tider pga bekkenet gjør så vondt.

Slite seg ut? Evner dere ikke å aktivisere eget barn? Dere kommer mest sannsynlig til å oppleve dårligere søvn i lang tid framover. Barnehageoppstart er tøft, og det går nesten alltid utover innsoving og søvn. 

Anonymkode: dbb5c...708

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min begynte når han var 16 måneder. Han stortrivdes fra første stund. Det var korte tilvenningsdager i 4 dager, så hadde han vanlig dag etter det. Gikk helt fint. Han begynte å tulle litt med søvn da en stund, men det går over det også.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Slite seg ut? Evner dere ikke å aktivisere eget barn? Dere kommer mest sannsynlig til å oppleve dårligere søvn i lang tid framover. Barnehageoppstart er tøft, og det går nesten alltid utover innsoving og søvn. 

Dretne svaret ditt er ikke velkommen, altså! Jeg er faktisk 34 uker høygravid med bekkenløsning og likevel sitter jeg på gulvet med jentungen hele dagen! Skal mye til for å slite ut et så aktivt lite barn uten at det er masse andre unger rundt henne- så vettu hva? Dette gulpet ditt er fulstendigt på trynet! ANONYMBRUKER! Alle som bare skal slenge drit på dette forumet er SELVSAGT anonyme brukere! Ynkelige mennesker! 😡

Endret av kinetheking
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Barnehageoppstart er tøft - altså blir barna slitne. For en hjernedød kommentar.. Ungene blir slitne på en HELT annen måte i bhg enn hjemme, selv om de blir aktivisert. Ungene våre løper og leker og herjer og er veldig fysisk aktive hjemme - men i bhg er de omgitt av voldsom støy og larm og ting som skjer rundt dem hele tiden, og det er en helt annen form for slitenhet. I mine øyne uvelkommen. 

Men ja, ts er nok litt optimistisk mtp søvn. Som regel sover ikke ungene bedre etter bhg-start, tvert imot blir de gjerne mer urolige. Sliten er ikke ensbetydende med at nå sover de så masse og så godt, ofte er det tvert imot.

Anonymkode: 7cbc3...368

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hallo. Det er klart unger sliter seg mer ut av barnehagen enn hjemme, det er ofte 15 andre barn der som skriker og hoier og sliter ut hverandre. 

Men jeg merket ikke forskjell på søvn, tror verken det ble bedre eller verre. 

Anonymkode: 89aae...0a8

• Liker 1
Skrevet

Det er store forskjeller, så vanskelig å forutse hvordan det kommer til å gå. Flere startet samtidig med vårt barn, noen løp rett inn og brydde seg ikke om at foreldrene dro, noen gråt første dagen, og noen gråt hele den første uka.

Vårt barn elsket barnehagen fra dag 1, hadde såvidt tid til å vinke til meg. Men han fikk en reaksjon den tredje uken, der han gråt ved levering hver dag. Det var vondt mens det stod på, men det gikk over. Noe det også gjorde for alle de andre barna som gråt én eller flere dager. :)

Anonymkode: 6e412...547

Skrevet
kinetheking skrev (1 time siden):

Dretne svaret ditt er ikke velkommen, altså! Jeg er faktisk 34 uker høygravid med bekkenløsning og likevel sitter jeg på gulvet med jentungen hele dagen! Skal mye til for å slite ut et så aktivt lite barn uten at det er masse andre unger rundt henne- så vettu hva? Dette gulpet ditt er fulstendigt på trynet! ANONYMBRUKER! Alle som bare skal slenge drit på dette forumet er SELVSAGT anonyme brukere! Ynkelige mennesker! 😡

Ikke rart du ødelegger bekkenet ditt med 2 så tette graviditeter 

Anonymkode: ebc6e...88c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn blir slitne på en heeelt annen måte i barnehagen, og hvis du leser en gang til så kan du kanskje se at TS er 34 uker gravid med bekkenløsning. Såpass ille at hun må gå med krykker, så tipper at selv om hun gjør alt hun kan, så er det kanskje ikke så lett å fly etter en aktiv 1-åring hele dagen. 

Anonymkode: 4e22a...883

• Liker 2
Skrevet

Her har det gått veldig greit med begge. 

Eldsten gråt en del ved levering, men sluttet ganske raskt etter vi var gått ut døren. Dette er veldig vanlig. Aldri blitt oppringt for å måtte hente gråtende barn. 

Minsten gråt ikke i det hele tatt de første to ukene. Tredje uken begynte det er par veldig små barn, som gråt MYE, og det likte han ikke, så da gråt han også når de var der og grein. Men gikk seg raskt til. 

Anonymkode: 7cbc3...368

• Liker 1
Skrevet
kinetheking skrev (På 21.8.2022 den 6.53):

Jenta mi på 1 år skal begynne i barnehagen imorgen, vi lurer veldig på hvordan dette kommer til å gå, hva er din erfaring med barnehageoppstart? Hun er første barnet og har akkurat fylt 1 år, hun er veldig glad i folk- spessielt kvinner og barn, litt mer tilbakeholden ovenfor voksne menn.

Da var første dagen overstått :) kort dag på 2,5 timer hvor både mor og far var med henne hele tiden. Hun smilte og koste seg, vinket til de andre barna når hun fikk øye på dem :) hun ble litt kjent med kontaktpersonen sin og ga klem til en skeptisk jente.. så fort en av oss forlot rommet så krabbet hun grinende etter, så blir litt å ta tak i der i morgen :) hun spiste veldigt fint i lunsjen. imorgen skal vi bli litt lenger forbi sovestunden hvor hun skal prøve ut senga si :)

Skrevet
kinetheking skrev (4 timer siden):

Hjelpe meg for en reaksjon…! Lærte du ikke fra forrige tråd ang barnehagestart at du kommer til å få direkte svar, med meninger og synspunkt som ikke alltid matcher dine egne? Du kommer til å få svar du både liker og misliker, og dessverre vil nok de fleste blåse en lang marsj i om du synes det er velkomment eller ikke. Det er slik et forum fungerer. 

Jeg tenker barnet ditt absolutt kommer til å aktiviseres og bli sliten på en annen måte enn hva man blir hjemme, gravid eller ei😊 Det er noe annet med å ha masse folk rundt seg, enn bare mamma og pappa. Lykke til! 🤗

Anonymkode: 04b67...213

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke rart du ødelegger bekkenet ditt med 2 så tette graviditeter 

Anonymkode: ebc6e...88c

Og du.. hvor har du vondt...??

Anonymkode: 80373...65f

• Liker 1
Skrevet

Min begynte nå nylig, 11 mnd. Har gått superbra hittil. Gråtet ved levering 2 ganger, gått fort over. Første uka var han ganske sliten etter endt dag, men syns han har tilpasset seg fint. 

De ansatte i bhg sier han er som en sol fra start til slutt. Broren hans begynte ved 15 mnd. Der gikk det veldig fint de to første ukene,  så sank nok realiteten litt inn for han. Etter et par tøffe uker, så stortrivdes også han.

Anonymkode: aff17...28f

Skrevet

Tja. Jenten min begynte for en uke siden. Hun er 12 mnd. Første dagen var vi bare på besøk. De to første dagene etter det virket det som at hun ikke skjønte helt at jeg gikk. De to neste klamret hun seg litt fast i meg, men gjorde lite motstand da jeg leverte henne til kontaktpersonen. Veldig lite grining, men hun er også mye alvorlig enn vanlig. Føler jeg svikter henne. Ser også godt at småbarnsavdelingen er underbemannet, det er liten plass og mye støy. Det ble veldig tydelig da jeg hentet tidlig de første dagene. I dag var det far som både hentet og leverte. 

(Barnehagen er i teorien godt nok bemannet, med tre ansatte på ni småbarn, men veldig ofte er de bare to stykker på grunn av ulike vakter eller møter. Da min datter ble levert i dag var det en ansatt som hadde ansvar for fire barn.... )

Anonymkode: ed196...3d3

Skrevet

Alle barn blir godt ivaretatt, de aller minste på 11-12 mnd. blir ekstra ivaretatt da de er så små. 
Vi har god tid, mange ansatte og de vil alltid ha et fang og trygghet. 
hilsen barnehage ansatt som jobber på småbarn 🧸 

Anonymkode: 242d4...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...